eerst kuil dan biks

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pyrrhus

eerst kuil dan biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 23:27

Zijn er hier meer paarden die eerst hun kuil/hooi opeten en dan pas aan de biks beginnen??

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:29

ja, die van mij... hij krijgt namelijk eerst pas zn kuil en als hij dat ongeveer op heeft, zn brok..

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:47

Bij ons op de manege eten de paarden eerst hun brokken op. Soms een hap kuil tussendoor maar over het algemeen eerst de brokken.
Ik denk dat dat ook per paard verschilt om hun smaak. Het ene paard heeft liever brokken en de ander heeft weer liever kuil/hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:49

Onverstandig, beter is eerst de brok, zorgen dat ze dat rustig kunnen opeten. Pas na een half uur later ofzo, de kuil, dan kunnen ze het efficiënt gebruiken Lachen Andersom kan ook, maar er moet wel tijd tussen zitten...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:51

Dacht altijd dat het beter was om eerst hooi/kuil te geven om de plooien uit de darmen te halen en de speekselproductie op gang te brengen zodat de biks beter verteerd word en naar beneden glijd. Precies andersom geleerd dus.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:53

gouda schreef:
Dacht altijd dat het beter was om eerst hooi/kuil te geven om de plooien uit de darmen te halen en de speekselproductie op gang te brengen zodat de biks beter verteerd word en naar beneden glijd. Precies andersom geleerd dus.

ik ook...

Anoniem

Het is beter om eerst kuil/hooi te voeren voordat je brok voert. Helaas is het praktisch gezien niet altijd even makkelijk op sommige stallen. Maar beter is het wel!

Anoniem

Mijn achterliggende gedachte is, dat als je het tegelijk voert, dat het dan te snel door het spijsverteringsstelsel gaat, en dan wordt het niet efficiënt verteerd met opname van alles enzo.

Een maag kan daarnaast maar maximaal 2 kilo per voerbeurt aan.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:58

Oh ok op die manier dat klinkt ook aannemelijk. Valt onder die 2 kg alleen de biks? Alleen eten veel paarden ook veel van hun stro zal dat ook niet helpen voor speekselvorming e.d. eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:01

Ja, van die biks weet ik het dus zeker, hoe het met ruwvoer zit, ben ik ook niet eruit of het daarvoor geld. Dus daar durf ik niet stellig over te zijn Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:04

Havens adviseert:
5. EERST HOOI; DAN PAS KRACHTVOER
Speeksel (wordt alleen geproduceerd als het paard kauwt) maakt dat het voer soepel naar binnen glijdt en voorkomt verstopping in de slokdarm. Om een goede speekselopbouw te krijgen is het raadzaam om voor iedere portie krachtvoer altijd eerst wat hooi te voeren

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 00:05

Vroeg het mij in ene af. Maar denk dat het 2 kg krachtvoer max per voerbeurt is. Hooi weegt niet veel geloof ik en een groot paard moet geloof ik minimaal 7 kg op een dag hebben, stuk of 4 plakken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:51

De mijne eet wat biks, neemt een slokje water en eet vervolgens zijn kuil om daarna de biksbak verder leeg te eten.
Wie wat bewaard die heeft wat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:31

Maya schreef:
Onverstandig, beter is eerst de brok, zorgen dat ze dat rustig kunnen opeten. Pas na een half uur later ofzo, de kuil, dan kunnen ze het efficiënt gebruiken Lachen Andersom kan ook, maar er moet wel tijd tussen zitten...

Nee andersom, als ze vol zitten met hooi wat relatief minder energiewaarde heeft dan vallen die brokken niet op een lege maag en verteren die wat langzamer Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:37

Pipo schreef:
Het is beter om eerst kuil/hooi te voeren voordat je brok voert. Helaas is het praktisch gezien niet altijd even makkelijk op sommige stallen. Maar beter is het wel!

zo heb ik het ook geleerd

nou krijgen ze bij mij onbeperkt hooi
en eten dus kleine hoeveel heden over de gehele dag en heb dat probleem dus niet
(ze staan dus echt niet de hele dag alleen maar te eten hoor , zoals sommige denken..)
en krijgen 1 x perdag een beetje biks (resp 1 handje/ 2 handjes en 1/2 kilo )

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:33

ja ik geef eerst hooi en dan kuil zeker omdathet voer mijn paard heel snel verlaat en dan door eerst hooi te geven kan het beter worden opgenomen en bespaar je brok en dus geld.

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:40

We geven ze meestal eerst kuil en wat water en dan de bix alleen wij doen het in een emmer met water.
Want (dat verschild ook weer per paard) ze krijgen een mix van gras en/of mais brok en dat moet wel nat zijn want het zet uit.
Als ze dan een brok in het verkeerde gat krijgen kunnen ze stikken (hebben ze namelijk al een keer mee gemaakt maar dan bij een schaap) en sommigen krijgen dan ook nog wat granen er in.
En een scheut zonnebloem olie.
Een soort slobber lijkt het wel.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:29

bij ons voeren ze kuil en brok tegelijk 'savonds. Hij eet alles rustig door elkaar. Hapje brok, hapje kuil en vervolgens in de drinkbak.......