neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mekkera

neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:36

zonder een discussie te willen veroorzaken, mag natuurlijk wel Cool

kan iemand mij een duidelijke uitleg geven van het nut van een neusriem, afgezien van het feit dat hij op wedstrijden verplicht is...??

ik ben benieuwd...

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:53

Volgens mij is het zo dat het paard het bit niet te ver naar achteren legt zeg maar in zn mond zodat hij het bit tussen zijn kiezen vast kan klemen.
En als dat zo is dan issie onstuurbaar.
Maar zeker weet ik het niet.

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:54

hee, da's weer een nieuwe, maar komt dicht bij mijn theorie....
ik wacht nog eventjes... misschien komt degene nog langs die wel precies weet wat het is Tong uitsteken

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:57

Om het bit stabiel in de mond te houden?
Dat lijkt me de meest logische functie...

mekkera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 19:03

maar hij moet toch niet tegen het bit aan liggen? of bedoel je nu een lage neusriem en de sperriem van de gecombineerde. Wat heeft de neusriem van anky dan voor zin?

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:07

ze zeggen mij dat het ook dient voor paarden die te veel kauwen en spelen op of met hun bit! misschien is dat het

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:08

JolandaVrind schreef:
Volgens mij is het zo dat het paard het bit niet te ver naar achteren legt zeg maar in zn mond zodat hij het bit tussen zijn kiezen vast kan klemen.

Nou, Fedde wist het vandaag toch te presteren om het bit vast te pakken en er hard tussenuit te sneaken. Ik had mn handen naar voren en de teugels hingen echt in een grote boog, maar hij bleef vasthouden. En ik bleef volhouden, en nadat ik hem 2 keer een volte kon rondsturen ben ik hem, inmiddels wit van het schuim, gaan uitstappen. Dat belooft veel goeds voor de wedstrijd morgen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:17

Functie van de (hoge) neusriem is zover ik weet alleen om de kaken op elkaar te houden zodat een paard zich niet snel aan het bit kan ontrekken. De sperriem dient er wel voor om het bit vast te leggen in de mond zodat het minder beweegt, net als bij een lage neusriem. En de laaste 2 dienen natuurlijk ook als extra 'sluiting'.

JolandaVrind schreef:

Onzin, dan zit je neusriem wel op een hele verkeerde plek, zeker een hoge neusriem zit een stuk boven de mond, en een lage neusriem gaat juist voor het bit langs.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:18

En de mensen dan die zonder neusriem rijden.. die paarden pakken toch ook niet altijd het bit vast..

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:46

Ik wist het niet zeker mensen. Dus sorry dat het fout is.