groeien manen snel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siccootje

groeien manen snel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 17:47

hej,
beetje domme vraag he? groeien manen van een paard snel?
Ik heb vandaag namelijk ze manen (die best lang zijn ) tot ze schouders) even korter gemaakt omdat er heel veel dode punten aan zaten en niet mooi waren. Dus ik hoop dat het snel en mooi dik aangroeid. Wie weet of het snel groeid Schijnheilig

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:11

Verschilt van paard tot paard. Je hebt ook mensen waarvan het haar nooit langer wordt dan tot op de schouders. Vitamine B helpt goed. Ik heb zelf de manen kort, maar waar ik op stal sta hebben ze ook paarden met enorm lange manen. Ze doen er helemaal niets aan. Alleen als er een knoop ik komt dan gebruiken ze antiklit en pluizen ze het uit. Verder doen ze er niets aan Haha!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:27

Misschien kan je je nog herinneren hoe lang ze een tijdje geleden waren en hoeveel ze dus gegroeid zijn? Kijk eens op een foto ofzo. Het scheelt inderdaad per paard. Maar wat korter zonder dode punten is zoveel verzorgder en mooier dat dat toppie is hoor!

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:30

Het hangt idd van de aanleg af. Sommige krijgen nou eenmaal lange manen en andere niet.
Mijn IJslander heeft best lange manen en z groeien ook erg hard.
Ze waren in mei opgegeten door een veulen en nu zijn ze alweer zo'n 30 centimeter. Dus die groeien aardig hard.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:37

hangt van paard af. Heb ook idee dat het van de seizoenen afhangt? Maar of dit zo is weet ik niet, mijn paard heeft in de winter hele dikke manen en in de zomer zijn ze dunner en ook iets korter

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:44

Volgens mij hangt dat ook van het ras af. Bij Shetlanders groeien de manen en de staart sneller dan bij de KWPN ers..

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 22:49

Ik zou het eigenlijk niet weten.
Maar ik weet wel dat ik de manen van mijn fjord om de 2 weken
moet knippen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:50

ik had beauty manen per ongeluk veel te kort geknipt en begonnen rechtop te staan(door beautys schuld!) nu zijn ze al een stukje langer,is nu 4 weken geleden. groeide haar staart maar wat sneller Schijnheilig

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:00

Verschilt van ras tot ras
Mijn ene Shetje heeft nu korte manen en een hele korte staart omdat het Welsh veulen het heeft aangevreten, als ik die 2 uit elkaar hou is het volgend jaar weer net zo lang als het was.
Een van mijn kwpn-ers heeft altijd nette korte manen gehad maar wedstrijden o,i,d, worden er niet mee gereden, nu doe ik aan zijn manen al zeker 2.5 jaar niets meer, ze hangen pas tot de helft van zijn hals dus die groeien nauwelijks
Andere kwpn-er is net een jaar bij ons, kwam binnen met korte manen en heeft ze nu ook op de helft van de hals hangen, niet snel maar wel dubbel zo snel als de andere kwpn-er.
Dan heb ik ook nog Welshjes staan die constant met korte (stekeltjes) manen lopen omdat ze altijd tussen de houten omheining hangen met de hals want het gras aan de andere kant is altijd lekkerder.
Als ik ze bij de omheining weg kan houden zijn hun manen binnen een jaar weer zo lang dat ze volledig onder de hals hangen, bij de merrie gaat dat overigens veel sneller dan bij de hengst dus ook tussen hun zit verschil.
Bij ieder paard dus verschillend