vraagje ivm paard terugkopen van verzekering.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

vraagje ivm paard terugkopen van verzekering.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 12:33

omdat Quentin ataxie heeft(zie link onderschrift) willen mn ouders de verzekering laten uitbetalen, waarna wij hem van de verzekering terugkopen
hij is anders verzekerd dan ik dacht, niet alleen als hij doodgaat, maar ook als hij ivm een ongeluk of ziekte niet meer geschikt is voor de sport.

de verzekering(amev) heeft gezegd 90% uit te willen betalen, en voor 800 euro mogen we hem terugkopen, prima geregeld dus(stukken beter dan toen mn pony werd afgekeurd Scheve mond )

maar zitten daar nog bepaalde gevolgen aan, als je paard dus is afgekeurd en is teruggekocht van de verzekering? stel, hij knapt toch weer op, of iemand anders gaat er bijvoorbeeld op rijden, kan je wel opnieuw een startkaart aanvragen ondanks dat hij is afgekeurd? of zijn er andere dingen die niet meer kunnen of mogen na zoiets?

opnieuw verzekeren lijkt me niet te kunnen, dat maakt ook niet uit, maar zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:31

Ze krijgen dan een vriesmerk A op de hals, zo dat voor altijd duidelijk is dat het een afgekeurd paard is.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:32

Zijn dit geen vragen die je aan de verzekeringsmaatschappij kan vragen?
Gelukkig is het nog niet voorgekomen dat ik mijn paard moest laten afkeuren bij de verzekering.
Heb je nagevraagd of dat hij een bepaalde aantekening krijgt in stamboek/paspoort?
Als dat niet het geval is lijkt het me niet zo moeilijk om gewoon een startkaart aan te vragen mits hij weer opknapt.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:35

Lusitana schreef:
Ze krijgen dan een vriesmerk A op de hals, zo dat voor altijd duidelijk is dat het een afgekeurd paard is.

Als je hem terugkoopt hoeft dat volgens mij niet. Ik heb ooit een paard teruggekocht van de verzekering. Ze zeiden dat dat eigenlijk wel hoort maar als je hem terug koopt is dat een beetje banketstaaf en ze deden hier niet moeilijk over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:37

Deden er misschiemn niet moeilijk over, maar da´s wel een beetje illegaal. En als je hem dan toch weer verkoopt? Je weet de verdere levensloop van het paard niet en het lijkt mij meer rust geven als het voor iedereen duidelijk is dat het een afgekeurd paard is. Als hij later toch weer opknapt, is hij ten onrecte afgekeurd. Tja, voor de rest moet je idd bij de verzekering zijn met vragen.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:48

Lusitana schreef:
Deden er misschiemn niet moeilijk over, maar da´s wel een beetje illegaal. En als je hem dan toch weer verkoopt? Je weet de verdere levensloop van het paard niet en het lijkt mij meer rust geven als het voor iedereen duidelijk is dat het een afgekeurd paard is. Als hij later toch weer opknapt, is hij ten onrecte afgekeurd. Tja, voor de rest moet je idd bij de verzekering zijn met vragen.
Er moet ook een verklaring van een dierenarts bij en gezien zijn leeftijd was doorverkoop niet reeel.
Andersom zou ik het wel eisen als jij je paard verkoopt aan de verzekering. De verzekering vertelde mij dat ze met dergelijke paarden toch de markt op gaan en proberen een zo hoog mogelijke prijs te krijgen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:02

kunnen ze zoiets als afkeuring niet vastleggen bij de gegevens van de chip? doorverkopen was ik niet van plan, eventueel als hij weer goed loopt wil ik het wedstrijd rijden weer oppakken of misschien met een andere ruiter waarbij hij in de B kan beginnen

bij hem is ataxie vastgesteld, en daardoor is hij onbruikbaar voor de sport verklaard, daarvoor is hij verzekerd. maar als bv recreatiepaard kan hij hopenlijk nog jaren mee, maar om dan de rest van zn leven met de A op zn hals rond te rijden is ook weer zoiets.... Scheve mond

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:29

je mag het paard iig niet meer verkopen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:30

was ik ook niet van plan, anders verkocht ik hem wel aan de slacht ofzo.
wil niet dat hij verkeerd terecht komt!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:59

volgens mij krijgt hij dan wel een brandmerk, want voor de verzerkering is het niet te controleren of jij je paard wel of niet verkoopt.
Zo is het mij uitgelegd tenminste...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 19:15

klinkt idd wel logisch, maar ik dacht dat ze ook dingen konden vastleggen op de chip?zoals medicijngebruik etc dan kunnen ze toch ook als afgekeurd registreren...zonder dat ie een brandmerk krijgt, want geoon brandmerken voor t stamboek mag in NL ook niet meer....

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:23

Hoi,

Mijn paard is twee maanden terug afgekeurd. Gedeeltelijke kruisverlamming in combinatie met kissing spines. Hij mag nooit meer bereden worden, dus hij staat nu lekker te genieten in het weiland, samen met andere paardjes. OK dan!
Ik heb hem teruggekocht van de AMEV hippo. Hij krijgt geen brandmerk! Je moet wel een formulier ondertekenen dat je hem niet doorverkoopt en dat je een dierenartsverklaring stuurt naar de verzekering als hij wordt afgemaakt/ingeslapen.

In de overeenkomst die je ondertekent staat o.a.:

*Zijn chipnummer is opgenomen in een registratiebestand van afgekeurde paarden (je moet namelijk ook een kopie paardenpaspoort meesturen).
*Het paard mag niet meer worden uitgebracht in enigerlei wedstrijdverband zonder schriftelijke toestemming van AMEV.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel van je.

Heel veel sterkte de komende tijd. Ach gut

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 19:40

tnx voor je antwoord! gelukkig geen brandmerk!

maar als Quentin op wonderbaarlijke manier opknapt(vandaag was ie helemaal goed) en hij gaat bv met iemand in de B starten, of met mij weer in het Z1, dan moet ik eerst aan de Amev toestemming vragen? maar de zaak met amev is toch afgehandeld op t moment dat er betaald is? of werkt de KNHS samen met Amev?

maarja dat is van latere zorg, eerst de verzekering maar laten uitbetalen voordat ze terugkrabbelen zoals een paar jaar geleden bij mn pony....

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:59

dat kan best kloppen nu met die chip dat een brandmerk niet meer hoeft.. is wel stukken beter!
Want ik vind het ook zoeits om een paard met een grote A rond te laten lopen..

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:36

Dat brandmerk is van lang geleden dat doen ze gelukkig al jaren niet meer. T is net wat Ikah zegt: je moet beloven/verklaren dat je hem niet meer doorverkoopt. Mocht het later weer goed met hem gaan, dan mag je nog wel iemand ermee laten starten als het jouw paard is. Dus mocht hij weer een stuk opknappen, is dat altijd een optie. Wel fijn dat hij voor recreatie nog gereden kan worden - is altijd wel leuk voor ze (als ze geen pijn hebben).

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:23

nou een paard van een kennis van ons heeft 1.5 jaar gelden een paard laten afkeuren en die kreeg een brandmerk dus dat vond ik nog niet zo lang geleden Haha!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:46

Waterkippie schreef:
nou een paard van een kennis van ons heeft 1.5 jaar gelden een paard laten afkeuren en die kreeg een brandmerk dus dat vond ik nog niet zo lang geleden Haha!

Dan ben ik benieuwd bij welke verzekeringsmaatschappij dat was, want het lijkt mij, dat dit niet meer kan. Brandmerken is verboden! Dit is landelijk bepaald.
Het enige wat ik me kan bedenken, dat dit is gebeurd net voor dat het brandmerkverbod van kracht is geworden.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:27

Dat zou kunnen dat het er net na gebeurd is nog.. Ik zou het even navregen welke verzekering, weet dat niet meer zeker namelijk welke dat was!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:02

Ik heb 4 jaar geleden mijn toen tweejarige merrie teruggekocht van Amev en ik heb niets hoeven ondertekenen. Ze was afgekeurd voor de sport, maar nog wel geschikt voor recreatie. Dit paard is later wel verkocht toen ik erg ziek werd. De nieuwe eigenaren hebben zelfs nog een startkaart aangevraagd en zijn er een paar keer mee gestart Scheve mond . Ze is trouwens niet oud geworden, een half jaar na de verkoop overleed ze aan koliek Verdrietig .

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:04

jeetje Ziolette daar wordt je niet blij van Scheve mond
dit is ook de reden waarom Q niet wordt doorverkocht, hij kan nog prima een proefje lopen, paar weken terug nog een Z1 proef geoefend(ik zou eigenlijk vandaag weer mn 1e wedstrijd hebben sinds ik een tijdje heb moeten stoppen ivm mn whiplash Verdrietig )
maar ik wil niet dat hij terwijl hij lichaelijk niet 100% is toch die zware dingen moet doen en die kans is er wel als ik hem verkoop...
vandaag lekker buitengereden met hem, dat blijf ik ook doen zolang hij dat kan, zo blijft hij zn spieren houden en dat is altijd een voordeel bij ataxie, al heeft hij wrsch toch iets anders dan alleen ataxie en is de ataxie minder erg dan nu wordt gedacht, maarja wat hij verder heeft is moeilijk te vinden(RA komt soms niet lekker mee, ene dag gaat ie super, andere keer is ie licht onregelmatig, erg vreemd)