Wat is het effect van een kneveltrens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Wat is het effect van een kneveltrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 09:23

zoals de titel zegt dus. ik ga hem niet gebruiken maar ze gebruiken hem bij mn vorige pony terwijl ik hem met een simpel bitje reed. sinds ze hem gekocht hebben is er geen land mee te bezeilen, hij is wel gevoelig in de mond (was het in ieder geval toen ik hem reed), dus vroeg ik me af hoe scherp is zo'n bit eigelijk.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:09

Scherpte van zo'n bit ligt aan de dikte. Hoe dunner hoe scherper een bit is, ongeacht wat het is. Een kneveltrens heeft in principe de zelfde werking als een trens, maar door de knevel aan beide kanten ligt het bit veel stiller in de mond en dat is dus lekkerder voor je paard. Veel mensen denken dat een kneveltrens een hefboomwerking heeft, maar als je zelf kijkt en logisch nadenkt, dan zie je dat die nooit zo kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:16

Lepeltje op Bokt gebruikt zo'n ding, ik dacht zij, omdat het bit igv nood niet door de mond getrokken kan worden. PB haar anders eens? Lachen

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:26

het is op je paard beter te kunnen sturen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 17:40

ok thanx voor de uitleg, ik dacht al zoiets, nuja ik vind zowiezo dat geen een ruiter het bit door de mond van zn paard zou mogen trekken maarja

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:51

Een kneveltrens ligt rustigere in de mond.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:00

Vriendin van mij gebruikt het omdat haar paard van elk ander bit plekjes net achter de mondhouken kreeg. Hier heeft ze een heel gevoelig huidje. Met de kneveltrens blijft het wel heel

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:02

ik gebruik er ook 1 omdat mijn paard nog weleens stuurloos wil wezen. Hij is net ingereden en met dit bitje kan ik een stuk makkelijker sturen. Ik heb een dubbelgebroken bitje dus is lekker zacht in zijn mondje

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:06

zitake schreef:
ok thanx voor de uitleg, ik dacht al zoiets, nuja ik vind zowiezo dat geen een ruiter het bit door de mond van zn paard zou mogen trekken maarja

Dat je met een kneveltrens rijd wil niet zeggen dat je het bit door zn mond trekt. In mijn geval bij een jong paard helpt het gewoon bij het sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:11

Als je het gebruikt omdat je anders het bit erdoor heen trekt, word het tijd om vlug af te stappen Lachen (idem als je daarvoor bitringen aan je bit maakt)

Verder is een kneveltrens een vriendelijk bit.

Die lange "pinnen" aan de zijknat drukken tegen het paard zijn hoofd aan, net zo als jezelf met je hand zijn hoofd opzij drukt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:45

Breitling schreef:
Dat je met een kneveltrens rijd wil niet zeggen dat je het bit door zn mond trekt. In mijn geval bij een jong paard helpt het gewoon bij het sturen.

maar ik weet wel hoe die meisjes hem rijden en bij hen is dit jammer genoeg wel een beetje het geval. ze hebben niet zo'n perfecte rijkunst, jammer genoeg, en met een gewoon dubbelgebroken vond ik hem eerlijk gezegd bij mij veeel rustiger lopen, maar idd aan het bit zal het dan wel niet liggen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:26

Als dat het geval is is dit bitje alleen maar fijner voor de pony want dit ligt veel stiller in zijn mond