dressuurzadel: welke maat??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sa80

dressuurzadel: welke maat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 00:00

Hoi,

Ik wil binnenkort een ander dressuurzadel aanschaffen. Aangezien het al heel lang geleden is dat ik een nieuw zadel gekocht heb weet ik niet meer hoe het nu ook alweer met de maten zit...

Op welke manier wordt er bv de inch voor je zelf berekend?

En het belangrijkste:
Hoe zit dat met de maten / boommaten voor het paard. Is dat per merk zadel verschillend of hoe bereken ik dit?

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:06

Ik heb een nieuw tijdschriftje waar het allemaal staat uitgelegt van hoe je het meet etc. Ik zal het morgen scannen, laat me er wel aan herinneren (via pb ofzo).
Je kunt ook evt. een zadelpasser laten komen, deze is professioneel en correcter.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:45

voor je paard kijk je naar de boomwijdte. Meestal hebben ze van ieder type zadel meerdere wijdtes. Verder moet je kijken naar de schoft: hoge schoft of lage schoft. De inch maat is voor jezelf. Ben je dun of wat gezet, heb je korte of lange benen.

Ik zou een zadelmaker laten komen en die wat zadels uit laten proberen. De ruitersportzaak waar ik zulke dingen koop komt altijd gratis langs. Ik zou niet zelf gaan proberen, als je het verkeerde kiest kan je per ongeluk de rug van je paard verpesten en dat lijkt me erg zonde...