manen trekken, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fannytje

manen trekken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 23:40

Hoe moet je nou de manen trekken, en waar is het nou eigenlijk voor.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:39

Uhm, kammetje in manen doen, gewenste hoeveelheid, hoogte, laagte kiezen. Trekken. Clown
Om de manen uit te dunnen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 02:00

RanouK schreef:
Uhm, kammetje in manen doen, gewenste hoeveelheid, hoogte, laagte kiezen. Trekken. Clown
Om de manen uit te dunnen.

Nou hier wordt ik niet echt wijzer van, is er een betere uitleg. Als we zo aan de slag moeten wordt het een pijnlijke ervaring voor de paarden.

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 02:54

- Je neemt een ijzeren manenkammetje,
- Je neemt een pluk manen (best de langste plukken eerst). Neem ook niet te veel haar ineens.
- Vervolgens kam je de kortere haren van die pluk omhoog (met je kammetje natuurlijk).
- Hetgeen overblijft tussen je vingers draai je om het kammetje en deze trek je uit.
Zo blijf je herhalen tot je de gewenste lengte hebt. Wanneer je paard het niet gewend is zou ik het over verschillende keren spreiden.
Opletten wanneer je in de buurt van de schoft of het hoofd komt, deze plaatsen kunnen overgevoelig zijn.

Hopelijk is het wat duidelijk, anders moet je het maar eens aan iemand vragen om het je voor te doen!!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:21

nog even de "waar het voor is vraag", Je doet dit om de manen korter te maken en uit te dunnen. Je trekt de haren er tot aan de wortel uit en verliest die haren dus ook in de dikte van je manen. Als de manen al heel dun zijn is het misschien slimmer om de manen te snijden ipv trekken, anders houd je bijna niets over...

verder ga ik helemaal mee in de uitleg van Mausie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:43

Aanvulling: doe dit het liefste na het werk. Dan is de pony warm(er) en staan zijn poriën (meer) open. De haren zijn dan gemakkelijker uit te trekken en zo is het minder pijnlijk. Sommige paarden houden er helemaal niet van. Dan kun je een uitdunschaar kopen om de manen uit te dunnen.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:38

PeruaansePas schreef:
Aanvulling: doe dit het liefste na het werk. Dan is de pony warm(er) en staan zijn poriën (meer) open. De haren zijn dan gemakkelijker uit te trekken en zo is het minder pijnlijk. Sommige paarden houden er helemaal niet van. Dan kun je een uitdunschaar kopen om de manen uit te dunnen.

das zeker een goede tip.hoor om het na het rijden te doen. dan laten ze eerder los. Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:45

Ik doe het nog 'met de hand' dwz zonder kammetje.

Zo doe ik het al jaren en gaat sneller en gemakkelijker voor mij dan met kammetje. Maar kan me voorstellen dat als je dat nog nooit hebt gedaan niks vindt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:14

Het klinkt hoe dan ook niet prettig voor een paard. Moet er niet aan denken dat ik zo wordt uitgedunt bij de kapper.....
Gelukkig heb ik shetten. Des te meer manen des te beter.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:26

Skipper schreef:
Ik doe het nog 'met de hand' dwz zonder kammetje.

Zo doe ik het al jaren en gaat sneller en gemakkelijker voor mij dan met kammetje. Maar kan me voorstellen dat als je dat nog nooit hebt gedaan niks vindt.

En dan aan het eind zere vingers. Omdat mijn paard niet zulke dikke manen hebt, knip ik de manen bij.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:44

Ik gebruik altijd zo n soort zakmesje, met die scherpe tandjes, volgens mij is het officieel een uitdunmes, maar ik ben in 5 a 10 minuten klaar, en het ziet er netjes uit.
Onder de manen trek ik ze altijd ipv normaal aan de bovenkant, gaat super snel en helemaal niet vervelend voor de paardjes! OK dan!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:02

Uitdunnen: gewoon dunne plukjes pakken en uittrekken.
voor ze in te korten: kam, een beetje naar boven kammen zodat de haren een 'knoop' worden, en op de gewenste lengte draai ik de haren rond mn kam en trek ik. Moet geen pijn doen aangezien hij staat te slapen Tong uitsteken

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:12

napie schreef:
Het klinkt hoe dan ook niet prettig voor een paard. Moet er niet aan denken dat ik zo wordt uitgedunt bij de kapper......

Mijn ervaring is dat paarden het ook helemaal niet prettig vinden (maar sommige wennen er wel heel goed aan). Ik laat de manen van die van mij dus maar gewoon groeien, door de manen regelmatig borstelen/kammen dunnen ze ook wel iets uit. Worden ze me echt te lang, zet ik er gewoon de schaar in.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:20

Ik knip de manen van mijn paarden mooi af van aan de schoft te beginnen naar de oren toe .Ietsje langer aan het begin van de hals geeft een mooier effect als ze dan aan de teugel lopen .Daarna knip ik met de schaar van onderen naar boven met de haren mee over de hele manenkam mee zodat het er uitziet alsof ze getrokken zijn .Paarden zijn hierdoor niet lastig want je doet ze geen pijn

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:46

Quinty schreef:
Ik gebruik altijd zo n soort zakmesje, met die scherpe tandjes, volgens mij is het officieel een uitdunmes, maar ik ben in 5 a 10 minuten klaar, en het ziet er netjes uit.
Onder de manen trek ik ze altijd ipv normaal aan de bovenkant, gaat super snel en helemaal niet vervelend voor de paardjes! OK dan!

ik ook. ik vind deze manier super makkelijk en snel...

paujasp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:30

ik doe het met een schaar. ik klap de schaar helemaal uit zeg maar. neem een kort plukje en trek dan, dit gaat erg gemakkelijk en doet niet zeer.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 19:28

Oke, bedankt voor de tips, het is heel mooi geworden en ze deed het heel goed.