Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

YvonneS schreef:
O ja, Missnynke, denk je dat 10 cm zand genoeg is?? Ik denk het niet, weet eigenlijk wel zeker van niet. Ik denk dat je dan meer eraan hebt om een sloot erlangs te graven of de bak los te trekken en zorgen dat het middenin hoger wordt en dus het water eraf kan lopen. Denk dat je dan aan loonwerk kosten net zo veel kwijt bent als aan al dat zand.
missnynke schreef:er ligt een sloot langs en mijn vriend heeft zelf vrijwel alle landbouwmachines. lijkt me trouwens raar, dan rij je toch op een soort piramide als je het midden hoger maaktr dan de rest?
Ik heb er anders eigenlijk weinig problemen mee, maar het heeft de afgelopen weken behoorlijk geregend en het drooogt erg langzaam op.
Zerlf denk ik dat 10 cm. ophogen wel degelijk scheelt...

Sjonniej schreef:Nooit geen bak onder water, en ook geen duur drainage-systeem.
Het stomste wat je kan doen tijdens een bak aanleggen is een gat graven. Als je gewoon grof metselzand op de bestaande bodem gooit, zo een 5 à 10 cm. Heb je een super bak. Onze bak is een half uur na elke bui weer helemaal leeg.
YvonneS schreef:Dit ligt dan ook zeker aan het soort land dat je hebt. Als je een vrij leemachtige bodem hebt, zoals bijons het geval is. Loopt het water ook van het land erg slecht af. Wij hebben de grond omlaten kiepen, dus het zwarte naar onderen en het witte er weer bovenop. Daar is dus uiteindelijk nog drainage ingekomen omdat het water er niet in trok.