laurier giftig voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

laurier giftig voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 20:02

hallo mede-bokkertjes

zoals sommige weten, ga ik verhuizen. We krijgen stallen en een bak bij huis, maar nou wil mijn moeder larierstruiken om de bak planten. Zijn die giftig voor paarden?

alsvast bedankt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:56

Ja, ze zijn giftig voor paarden. Ik dacht zelfs dat ze dodelijk zijn als bij een paar bladtjes.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:59

laurier is inderdaad giftig !! aan een kant van mijn weiland staat ook laurier maar de paarden hebben er nog nooit van gegeten !

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:39

shana schreef:
laurier is inderdaad giftig !! aan een kant van mijn weiland staat ook laurier maar de paarden hebben er nog nooit van gegeten !

Waarom haal je het niet weg als je weet dat het giftig is?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:10

oke dankjewel allemaal, die struik word het dus niet om de bak Tong uitsteken

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:20

Ik heb hier uitgebreid onderzoek naar gedaan, want bij mij staat ook Laurier, ik heb zelfs gebeld met een expert van het Ziekenhuis in Utrecht. Laurier is giftig als er zo'n 5 kg van gegeten wordt. Nu wil het toeval dat paarden Laurier helemaal niet lekker vinden en uit vrije wil ook geen 5 kg ervan zullen eten. De mijne hebben er allemaal een keer een hapje van genomen en daarna nooit meer.

Waar je wel voor op zou moeten passen is dat droge bladeren niet in het hooi komen, dan zouden de paarden het niet proeven en dus wel uiteindeijk 5 kg kunnen eten. Maar als de planten gewoon langs de bak staan en je harkt de droge bladeren op is er niks aan de hand.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:49

ik haal ze niet weg om de reden die jeddah hierboven zegt !
ze eten er echt niet van en het is moeilijk om ze weg te halen want die laurierstruiken zijn van de buren en die gaan niet blij zijn als ze 's morgen opstaan en hun struiken zijn verdwenen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:25

was het kauwen op laurierbladeren niet hallucinerend? (voor mensen)

Ik meen me te herinneren dat de priesteres van het Griekse orakel van Delphi op laurierbladeren kauwde en daardoor waarschijnlijk doorlopend high was. (vandaar de prachtige onsamenhangende teksten die ze als boodschap van de Goden doorgaf Knipoog )

Of was dat een ander spulletje?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:44

Zep schreef:
was het kauwen op laurierbladeren niet hallucinerend? (voor mensen)

Oeh! Testeuh! Tong uitsteken

Je hebt trouwens laurier en laurier, die blaadjes die je in de soep doet lijken me niet giftig Haha! , bedoel je laurier als in deze struiken? (heb even geen betere foto)
Zo ja, ze zijn giftig maar paarden eten er zelden tot nooit van.

Afbeelding

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:08

ja deze laurier bedoel ik ! mooi paardje trouwens

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:52

jeddah schreef:
Ik heb hier uitgebreid onderzoek naar gedaan, want bij mij staat ook Laurier, ik heb zelfs gebeld met een expert van het Ziekenhuis in Utrecht. Laurier is giftig als er zo'n 5 kg van gegeten wordt. Nu wil het toeval dat paarden Laurier helemaal niet lekker vinden en uit vrije wil ook geen 5 kg ervan zullen eten. De mijne hebben er allemaal een keer een hapje van genomen en daarna nooit meer.

Waar je wel voor op zou moeten passen is dat droge bladeren niet in het hooi komen, dan zouden de paarden het niet proeven en dus wel uiteindeijk 5 kg kunnen eten. Maar als de planten gewoon langs de bak staan en je harkt de droge bladeren op is er niks aan de hand.

Gelukkig maar. Op de stal waar ik sta staat het ook langs de bak en losgooibakken.Had pas een topic geopend omdat ik niet wist welke struiken het waren en het was dus Laurier. Ik hoorde hier dat het gifitig was en dus de stalhouder er mee geconfronteerd en die haalt het niet weg. Mijn paard eet er iedere dag wat happen van als ze in de paddock staat.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:53

Ik sta ervan te kijken dat je paard er elke dag wat van eet, de mijne 1 keer en nooit meer, ze vinden het echt vies! Zeker weten dat het Laurier is?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:55

ik zal zo even een foto plaatsen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:00

Afbeelding

De stalhouder zegt dat het een conifeer is en dat hij stallen kent met giftige struiken waar de paarden al jaren van eten (buxus ed) en dat daar ook niets gebeurd. Maar ja het zit mij toch niet lekker. Als mijn paard de paddock of bak inloopt rukt ze altijd een stuk eruit en kauwt ze het en dat doet het paard wat met haar de bak in gaat ook.
Deze struik valt volgens mij sowieso onder de groep Heesters en die zijn allen gifitig toch. Ook heb ik wel eens gehoord dat in principe alle struiken met groene bladeren die wintervast zijn giftig zijn maar of dat klopt weet ik niet.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:02

Ik kan het vanaf de foto niet zien, mijn scherm is best donker, ik weet wel dat er meerdere planten zijn die op Laurier lijken. Je zou het aan een goede tijdcentrum moeten vragen, gewoon een stukje meenemen van de plant!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:02

Afbeelding

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:03

jeddah schreef:
Ik kan het vanaf de foto niet zien, mijn scherm is best donker, ik weet wel dat er meerdere planten zijn die op Laurier lijken. Je zou het aan een goede tijdcentrum moeten vragen, gewoon een stukje meenemen van de plant!

Het was donker toen ik de foto's nam. Tijdcentrum wat/waar is dat?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:04

Thanks!! Dat is beter!! Eerlijk gezegd lijkt het niet op het Laurier wat iik heb staan, mijn bladeren zijn lichter groen en "wijzen" ook niet omhoog zeg maar...
Maar, ik ben natuurlijk geen planten expert! Wie weet dat iemand anders meer weet?!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:05

gouda schreef:
Het was donker toen ik de foto's nam. Tijdcentrum wat/waar is dat?

Haha, TUINcentrum bedoelde ik!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:08

jeddah schreef:
Haha, TUINcentrum bedoelde ik!!

Oh ok Haha! Soms heb je wel eens mensen uit een ander deel van nederland met een dialect ofzo Lachen Hoop dat iemand anders het weet. Woensdag een vergadering over aansprakelijk namelijk en wil dit ook gaan voorleggen als het echt giftig is.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:19

Iemand verder een ideem of de struiken op de foto's die ik geplaatst heb laurier zijn?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:32

Dat lijkt me toch een laurier. Die heb je nl. in verschillende varianten en verschillende kleuren. Een conifeer is het zeer zeker niet!!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:09

ja, dat is laurier. Laurierkers of prunus laurocerasus. Komen zwarte besjes in.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:10

Ok heb ik wat voor de vergadering woensdag OK dan!