Tegenwoordig hoor ik vaak de namen Parelli, KFH en Monty Roberts vallen. Maar ik in de jaren 70 was Henry Blake de man die probeerde mensen te leren hoe paarden met elkaar omgaan en wat je daar van op kan steken. Ben ik de enige bokker die hem kent?
Margreet
Geplaatst: 05-11-04 18:57
Nee hoor, ik ken 'm wel. Heb een boek van hem in de kast staan. Maar dat zie ik eigenlijk meer als een roman dan als methode om met paarden om te gaan. Ik heb niks met al die NH-goeroes.
Vera
Geplaatst: 05-11-04 18:58
Nee, die boeken heb ik allemaal van hem! Ik las ze als kind al en vond ze geweldig! Heb er heel veel aan gehad en inderdaad, hij liep ver vooruit op alle huidige goeroe's...
Anoniem
Geplaatst: 05-11-04 20:30
Nee, heb het boek Paardentaal ook van hem (combi van zijn twee boeken). Leuk leesboek
Ann
Geplaatst: 05-11-04 20:39
Het boek Paardentaal staat ook bij mij in de boekenkast, ik heb nog geen tijd gehad om het te lezen, maar dat gaat snel gebeuren.
Frantic
Geplaatst: 06-11-04 08:34
Nee hoor, al ver voor de NH periode had ik die boeken al in huis. Ze zijn grappig en lezen als een biografie(als je al die testmethodes overslaat)
En toch waren ze voor mij ook leerzaam. De boeken van Emiel Voest b.v. zijn meer een beschrijving van de methode, de dieper liggende achtergronden begrijp je pas( goed) als je een cursus volgt. Henry Blake verteld eerst wat voor een probleem een paard oplevert( b.v. er mag niemand op zijn rug) en beschrijft dan hoe hij erachter komt hoe je dat probleem kan aanpakken. Nooit zal ik vergeten het voorbeeld dat hij geeft om zijn 7 maanden zwangere vrouw eens op een paard te laten rijden dat tot dan toe alle ruiters had afgeworpen. Hij dacht dat een vrouw misschien beter geaccepteerd zou worden en dan zeker een zwangere. Als dat beste mens dan op de kop in de stekelbosjes ligt te vloeken en tieren, zegt hij doodleuk tegen haar, "stap nog eens op, want ik denk dat hij gewoon dit pad niet fijn vindt".
Botervlieg
Geplaatst: 06-11-04 08:46
Gouwe ouwe ; destijds veel van opgestoken!
Vippie
Geplaatst: 06-11-04 09:39
Ik ken hem ook hoor, was mn eerste anaraking met "paardenfluisteren" oftewel hoe ga je normaal met je paard om. Geweldige man die 2 geweldige boeken heeft geschreven.
Jet
Geplaatst: 06-11-04 09:50
Ook bij mij zijn zijn boeken bekend. Ik heb er drie van hem, heb ze nu al tijden niet meer gelezen, maar ik heb ze jaren terug verslonden! Toch in die tijd best wel veel van opgestoken.
Zeeuwtje68
Geplaatst: 06-11-04 14:52
ik heb zijn boek paardentaal ook in mijn kast liggen hoor. heb veel van dat soort boeken van monty enz.