Hoe ziet een hoefzweer eruit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninla_

Hoe ziet een hoefzweer eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 18:07

Hoi!

Beetje domme vraag misschien maar op bokt lees ik er nu veel over...
Maar hoe ziet het er eigelijk uit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:11

Hoefzweren kun je doortgaans niet zien want ze zitten in de hoef. Je kunt alleen door de smid laten bevestigen dat het echt om een hoefzweer gaat. Meestal is je paard van de een op de andere dag stokkreupel of komt kreupel uit zijn box. Ze kunnen dan soms helemaal niet meer op hun voet staan, of belasten alleen de teen. Soms kan ook de smid de hoefzweer niet vinden en uitsnijden maar moet hij er zelf uitkomen, dat kan aan de kroonrand zijn, of via de zool, dat hij geleidelijk aan uitgroeit.

Ik ken een paard die zeker een half jaar kreupel was van een hoefzweer die de smid niet kon vinden. Andere onderzoeken wezen niets uit. Paard stond op de nominatie voor de slager, toen de smid er achter kwam dat het toch echt om een hoefzweer ging...hij kwam er geleidelijk aan uitgroeien.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:30

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 18:30

Bedankt Lachen

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:43

Cassidy schreef:
Hoefzweren kun je doortgaans niet zien want ze zitten in de hoef. Je kunt alleen door de smid laten bevestigen dat het echt om een hoefzweer gaat. Meestal is je paard van de een op de andere dag stokkreupel of komt kreupel uit zijn box. Ze kunnen dan soms helemaal niet meer op hun voet staan, of belasten alleen de teen. Soms kan ook de smid de hoefzweer niet vinden en uitsnijden maar moet hij er zelf uitkomen, dat kan aan de kroonrand zijn, of via de zool, dat hij geleidelijk aan uitgroeit.

Ik ken een paard die zeker een half jaar kreupel was van een hoefzweer die de smid niet kon vinden. Andere onderzoeken wezen niets uit. Paard stond op de nominatie voor de slager, toen de smid er achter kwam dat het toch echt om een hoefzweer ging...hij kwam er geleidelijk aan uitgroeien.

Huilen Hier word ik niet zo vrolijk van, maar gelukkig heeft de HS bij mijn paard de hoefzweer gevonden, maar is de druk er nog niet vanaf.
Even afwachten en veel sodabaden geven.

Maar wat hier boven wordt geschreven klopt helemaal. Van de een op andere dag is het paard kreupel. Kan zelfs in een paar uur veranderen.
Soms zie je kleine gaatjes in de zool, maar dat hoeft ook nog niet echt een hoefzweer te zijn.
Ze belasten het been niet meer.
Soms voelt de hoef ook warm aan.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:11

Ik heb het een keer gezien dat het open werd gesneden, kwam bloed uit. Ik heb niet zo heel duidelijk die hoef gezien toen het open was gesneden dus hoe het er verder precies uitziet weet ik niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:14

Prut en bloed moet eruit komen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:52

Er zit bij hoefzweer toch een wond in de hoef waar een ontsteking zit en dan moet al die prut eruit komen...En dan krijgt het paard soms later een rubber plaatje op de hoef zodat er geen vuil meer in kan?? Had een paard waar ik vroeger veel op reed ook een keer..

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:55

Waldjo die heeft het nu steeds bij zijn nieuwe baasje, is een genzeingsproces ofzo van zijn hoefbevanggenheid Tong uitsteken . Bij Waldjo zat er een scheurtje in de hoef en als het doorbreekt komt er etter uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:10

Bij mijn merrie is er vorige week een hoefzweer uitgesneden. Zat onder het ijzer, bij de bal van de voet in de witte lijn. Daags erop liep ze weer rad, ijzer kon er meteen weer onder. Twee dagen weken in een badje met soda, verder kijken dat er geen steentjes in komen. Geen plaatje nodig niets.
Bij erg diepe hoefzweren kan er een verband aangelegd worden. Maar als het niet nodig is en je hebt de tijd...het groeit er altijd gewoon uit, maar het is nooit leuk om je paard pijn te zien lijden....