Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Hoefzweren kun je doortgaans niet zien want ze zitten in de hoef. Je kunt alleen door de smid laten bevestigen dat het echt om een hoefzweer gaat. Meestal is je paard van de een op de andere dag stokkreupel of komt kreupel uit zijn box. Ze kunnen dan soms helemaal niet meer op hun voet staan, of belasten alleen de teen. Soms kan ook de smid de hoefzweer niet vinden en uitsnijden maar moet hij er zelf uitkomen, dat kan aan de kroonrand zijn, of via de zool, dat hij geleidelijk aan uitgroeit.
Ik ken een paard die zeker een half jaar kreupel was van een hoefzweer die de smid niet kon vinden. Andere onderzoeken wezen niets uit. Paard stond op de nominatie voor de slager, toen de smid er achter kwam dat het toch echt om een hoefzweer ging...hij kwam er geleidelijk aan uitgroeien.
Hier word ik niet zo vrolijk van, maar gelukkig heeft de HS bij mijn paard de hoefzweer gevonden, maar is de druk er nog niet vanaf.