Hoe maak je rijlaarzen/chaps schoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Hoe maak je rijlaarzen/chaps schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:09

Tuig reinig je met zadelzeep en vet je in met ledervet. Maar hoe zit dat met laarzen ed? Ik hoorde laatst dat die van een ander soort leer of van leer wat een andere behandeling ondergaan heeft gemaakt zijn. Ze zouden daarom niet goed tegen gewone zadelzeep of ledervet kunnen.
Beter was het volgens dat artikel, ze gewoon te poetsen met schoenpoets. Maar geeft dat niet vreselijk af?

Hoe doen jullie dat eigenlijk?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:17

Mij is inderdaad ook verteld dat het niet goed is voor m'n lren rijlaarzen om ze met ledervet te behandelen. Mij is dus aangeraden om gewoon zwarte schoenpoets te gebruiken. Dat geeft inderdaad wel een beetje af, maar je moet het vrij dun aanbrengen en heel goed uitwrijven met een schone doek!

M'n chaps maak ik af en toe ook schoon, spoel ze dan gewoon helemaal af onder de douche, maar die zijn ook niet van leer Knipoog

evelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 08:03

als mijn laarzen vies zijn dan maar ik ze gewoon schoon met een doekje en water en dan worden ze alsnog wel schoon.er hoeft verder dan gen zeep bij ofzo.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 14:02

evelon schreef:
als mijn laarzen vies zijn dan maar ik ze gewoon schoon met een doekje en water en dan worden ze alsnog wel schoon.er hoeft verder dan gen zeep bij ofzo.

Krijg je dan het zweet er wel goed genoeg af?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:21

Als ik ze gewoon na gebruik meteen schoonmaak doe ik dat altijd met een vochtig sponsje (zachte kant natuurlijk!) maak ik ze uitgebreid schoon, dan doe ik dat met een spuitfles van Petri. Dat is speciaal om laarzen schoon te maken. Soms doe ik er daarna wax van Cavallo op, maar dat is nu steeds minder, ik vind mijnlaarzen nu soepel genoeg. Meestal doe ik er nu dus gewoon schoenpoets op. Van Kiwi, want dat schijnt de beste te zijn. Even in de magnetron dat hij smelt en dan dun aanbrengen op je laars. Even in laten trekken en dan met een doek uitwrijven. Hierna geven je laarzen eigenlijk helemaal niet meer af.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:25

Over het schoonmaken en onderhouden van leren rijlaarzen doen de vreemdste verhalen de ronde. De één vindt dit beter en de ander heeft daar nog betere ervaringen mee... Denk er aan dat de garantie niet van toepassing is wanneer je leren rijlaarzen onzorgvuldig/ondeskundig behandeld... en da's toch jammer voor die honderden euro's die je uitgeeft. Kijk anders eens op: http://www.deruyterij.nl/site/main.php?pageID=25 Hier vind je een lijstje met handige tips.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:28

Ik spoel eerst gewoon onder de kraan al het zand eraf. Daarna met een spons en zadelzeep schoonmaken.

Wachten tot ze goed zijn opgedroogd, en daarna insmeren met een potje laarzenpoets (gewoon in de ruitersportzaak gekocht). Dat met een borstel uitpoetsen, en daarna met een handdoek glanzend maken.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:53

ik spoel ze eerst af, laat ze goed drogen en smeer ze dan in met kiwi schoensmeer (eerst verwarmen zodat ze vloeibaar is, dan dringt ze beter in en gaan je laarzen meer glanzen)

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:11

Helemaal kletsnat maken en dan op laten drogen lijkt me niet zo goed, dan worden ze heel droog.

Ik maak mijn laarzen na ongeveer 2 keer rijden schoon met een vochtig sponsje en maak ze daarna meteen droog met een doek. (anders is niet al het vuil eraf)

Eens in de twee maanden ongeveer wrijf ik ze in met laarzenwas of smeer ik ze in met kiwi-schoensmeer (eerst even een aansteker erboven houden). Daarna even opwrijven met een panty en ze glimmen weer mooi OK dan!

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:25

Als mn chaps aan een schoonmaakbeurd toezijn, dan gooi ik ze gewoon de wasmachiene in. Haha!

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:38

Ze hebben mij aangeraden om m'n suede chaps gewoon in lauw water te leggen.. Niet wassen in ieder geval.. Ik heb het nog niet geprobeerd.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:42

Zei men ook waarom dat niet kon?
Ik gooi zowel mn lange als mini chaps altijd in de wasmachiene.
De lange chaps was ik alleen als hij heel erg vies is, omdat hij dan nl minder waterafstotend wordt.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 14:22

foetsie schreef:
Zei men ook waarom dat niet kon?
.

Omdat lederolie, -vet en zadelzeep diep in het leer doordringen en de verlijming van het buitenleer met de voering aantasten.

even gespiekt bij GeJe`s linkje Knipoog

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:43

Je hebt speciale zeep voor leren laarzen, daar zou ik dus even naar gaan kijken.

Mijn chaps zijn niet van leer, dat vond ik gewoon een beetje onzin om te kopen aangezien ik niet zo vaak rijd.
Als ik ze schoon maak (wat nu eigenlijk wel weer eens mag gebeuren, denk dat ik dat vanmiddag even ga doen Lachen ) dan leg ik ze in het bad en zet er even de warme sproeier op en met een zachter borstel ga ik er overheen. Krijg je geen krassen van en alle zooi gaat er toch uit.

Ik heb ze ook een keer in de wasmachine gedaan, maar ze kwamen er een stuk minder mooi uit als dat ze er in waren gegaan.
Dat was dus geen goed idee Haha!