bit vastpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Notteke

bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:40

Mijn jonge fjord pakt ontzettend vast op het bit! Boos!

Nou weet ik ook wel dat het allemaal aan de ruiterhand ligt... (is me
altijd vertelt) maar is er ook een bit wat me kan helpen hierbij???

Tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel bitten op de markt dat er vast wel wat tussen moet zitten

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:45

Doet jou Fjord dat ook al?? Laatst zei iemand tegen mij dat vooral Fjorden hangen en bit vast pakken om dat ze korte nek hebben...
Ik weet niet of er een bit voor is...misschien kun je een zachter bit proberen...dat is misschien stiller in de mond voor hem...

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:46

momenteel rijd ik met een dubbelgebroken bitje dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Maar weer zeg ik het: meestal ligt het ook echt aan de ruiter, en NIET aan het paard! Daarom wil ik iets wat me erbij kan helpen om het vastpakken tegen te gaan....

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:13

misschien even door de tandarts laten nakijken

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:43

Zou idd de Tandarts even laten komen.
Een speciaal bit ervoor tja, misschien zo eentje met een tongspeeltje eraan zodat hij gaat spelen ipv vastpakken ? Ik zeg ook maar wat..

Mij is ook altijd verteld dat het niet aan je paard ligt; als de ruiter de teugels niet "vast" houd kan het paard ook niet het bit vastpakken..
Zodra hij gaat hangen, naar voren rijden zodat hij weer op zijn eigen benen gaat lopen, heel veel overgangen rijden zodat hij geen tijd heeft om vast te pakken. Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:49

Misschien is een bitje met rollentjes wat. Dit is een zacht bitje (heb ik gehoord, is het niet zo, graag verbeteren, dan weet ik dat ook weer Lachen ) waarbij het paard geen grip krijgt door de rollentjes.

Verder idd overgangen rijden en flink voorwaarts rijden als hij begint vast te pakken. Veel figuren rijden zodat de concentratie bij jou blijft en niet op het bitje. Succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:51

een paard kan niet vast pakken als jij niet vast pakt Haha!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:45

Hoi Lachen
Het allerbelangrijkste is om dan juist om er zelf geen druk op te leggen. Laat die teugelkant waar hij het bit beet pakt juist losser. Die van mij deed het in het begin ook wel eens. Het advies van mijn instructrice was dan om juist op de andere kant iets meer druk te leggen en de kant waar hij hem vastpakte die juist losser te laten. Ik moest hem dan ook wat meer voorwaarts gaan rijden, maar dit ligt ook aan het type paard denk, want bij die van mij moet je soms een beetje achter zijn vodden zitten.
Als je zelf heel ontspannen blijft rijden dan laat hij vanzelf los.
Ik zou niet direkt gaan rommelen met allerlei bitjes, maar het eerst anders op proberen te lossen.
Zoveel paarden pakken het bit trouwens beet en dan is het een kwestie van zelf heel ontspannen rijden.
Als je zelf namelijk heel gespannen gaat reageren dan wordt het alleen maar een wisselwerking van gespannen gedoe van beide kanten.
Neem je trouwens wel eens prive les? Dit is een echte aanrader vind ik zelf. Ik heb er al heel veel van geleerd.
Groetjes en succes

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:27

Ik heb van iemand bij mij op stal gehoord over een koper bit. Zelf nog niet kunnen proberen, maar het koper zou wat zoeter van smaak zijn, waardoor het paard minder snel geneigd is het bit vast te pakken. Ze zijn wel iets duurder dan gewone bitjes, maar mss kan je er van iemand eerst 1 lenen, ga ik ook doen.
En probeer het sowieso op een dressuurmatige manier op te lossen, dat is het belangrijkste!!
Succes