Wat doe jij met een paard dat niet luistert???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Wat doe jij met een paard dat niet luistert???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:00

Wat doe je als je paard vervelend is. Hij steigert en bokt en wil niks. Niet omdat er iets is maar omdat hij echt neit wil?????

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:04

ik heb eigenlijk geen idee, gewoon door blijven oefenen tot die het wel doet????

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:10

Hoort dit niet thuis bij Vraag Maar Raak?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:13

Ach jo maakt niet uit waar het staat.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:17

Zoek uit wat hij wél leuk vind en doe dat ook af en toe met m, meestal zien ze dit dan als beloning en doen ze met andere dingen ook beter hun best

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:20

MissSisa schreef:
Wat doe je als je paard vervelend is. Hij steigert en bokt en wil niks. Niet omdat er iets is maar omdat hij echt neit wil?????

Ik zou eerst uitzoeken of er echt niets lichamelijks is, of het zadel goed past. Daarna zou ik er een keertje iemand anders op zetten, misschien vertoond hij het gedrag alleen maar bij jouw omdat je niet streng genoeg bent of hem niet durft aan te pakken. Op het moment dat hij het bij een ander ook doet zou ik hem ter correctie wegbrengen voordat er nog ongelukken gebeuren want een steigeraar is niet niks. Mocht hij niet gecorrigeerd kunnen worden kreeg hij van mij een enkeltje Manege Stegeman.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:21

Volgens mij trouwens meer een topic voor VMR dan voor VvdD.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:25

MissSisa schreef:
Ach jo maakt niet uit waar het staat.

Jou maakt het misschien niet uit, maar voor ons wel.
Ik heb je topic verplaatst naar VMR.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:31

een paard doet alles uit ervaringen, dus misschien uit een slechte ervaring, of omdat het hem wel bevalt omdt hij het eens perongeluk deed en jij er bang van werd, of uit pijn omdat de pijn minder wordt of omdat jij dan stopt met wat je wilde of gewoon foutje in de opvoeding of verzin het

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:51

Les nemen bij iemand die wel weet wat ik moet doen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:52

Een paard bokt en/of steigert alleen als er IETS is, in sommige gevallen uit onwil of tegenzin, maar ook dat is weer te herleiden.

Tuurlijk kan een paard een bokje geven als uiting van teveel energie of om effe te kijken wat hij allemaal kan maken bij zn berijder.
In de meeste gevallen zit er meer achter dat gedrag, vaak niet duidelijk zichtbaar voor de berijder, want het kunnen tal van oorzaken hebben.

Verkeerde of verkeerd samengestelde Voeding is een veel voorkomende oorzaak, frustratie om het 1 of ander komt een veelvuldig voor.
De berijder is in sommige gevallen veroorzaker nummer 1!

De oorzaak moet je wegnemen, kun je deze niet vinden, dan moet er door een professioneel persoon naar gekeken worden, dit kan zijn een ervaren trainer of een da (fysio) om lichaamelijke oorzaken uit te sluiten.

Een paard wat je simpel weg in de zeik neemt, kun je veel duidelijkheid geven en erg consequent zijn, dat vergroot het vertrouwen van het paard in jou, en zo leert hij dat er niet gesolt wordt.
Vaak wil het extra voorwaarts rijden en het maken van overgangen bokkende paarden bezig houden, waardoor ze afgeleid worden van hun negatieve gedrag, zorg voor voldoende afwisseling binnen de training of rit, doe een beroep op alle spieren die een paard heeft.

Slaan met de zweep of een schop tegen zn buik geven, is imo geen goede oplossing hoogstens een uiting van frustratie vd berijder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:41

Wat ik zou doen is me afvragen wat ik verkeerd doe en hulp vragen.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:50

Ik heb dit ook meegemaakt met mijn ex-verzorgpaard, stappen ging goed mits een lange teugel, draven was drie passen en dan kwam hij in verzet.

Zijn probleem was zijn leeftijd en zijn bouw (vrij groot en lang paard, had snel last van zijn spieren). Wat bij hem enorm hielp was om voor het rijden hem eerst even te longeren zodat zijn spieren al warm en soepel waren. Dit hoef niet super lang te zijn, als is het maar 10 minuten of een kwartiertje.

Probeer het eens, het kan nooit geen kwaad in ieder geval.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:02

MissSisa schreef:

Die geef ik een schop Knipoog Hetzij letterlijk of figuurlijk. Bij mij moet een paard gewoon luisteren.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:06

Lusitana schreef:
Wat ik zou doen is me afvragen wat ik verkeerd doe en hulp vragen.

Zoals hierboven al gezegt kunnen er zoveel oorzaken voor zijn, zou hem eerst lichamelijk ondersteboven en binnenstebuiten laten keren, alles nakijken, daarbij dus ook de voeding en dingen in zijn omgeving.
Wanneer is het begonnen, op welke momenten doet die het, doet die het ook bij anderen etc. etc.

Is het gewoon etterlijen omdat die 1 keer zijn zin heeft gehad bij mij of in het verleden zal die toch aangepakt moeten worden, als ik dit zelf niet kan door iemand anders, of ikzelf onder begeleiding.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:25

MissSisa schreef:

Hoe weet je zo zeker dat er niets is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 01:10

ik snap hem al. missSisa is zelf een grote voorstander van meppen, als ik haar reacties in andere topics leest. Ze hoort natuurlijk vaak dat dat harstikke slecht is en nu vraagt ze zich af hoe anderen het dan oplossen. nou, met geduld, met proberen te begrijpen waarom een paard iets doet en met hulp vragen en zeker nooit met meppen. Dat is het laagste van het laagste. kijk als een paard in een kudde wordt gecorrigeerd, krijg hij ook wel eens een knauw of een trap, maar het meest wordt met dreigende lichaamstaal uitgevochten. Daar zou je je eens in kunnen verdiepen. Met iemand praten die natural horsemanship doet. Een paard dat jou vertrouwd, zal alles voor je doen. als je gaat meppen, raakt hij dat vertrouwen kwijt. Je hebt het vaak over "de baas zijn". Je moet een leider zijn en een goed leider geeft goede voorbeelden. Ik heb medelijden met de ponies waar jij opstapt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 01:22

Heb alles al geprobeerd (tot corrigeren, DA, zadelmakers, hoefsmeden, helemaal gezond verklaard). Dus heel simpel: de mijne krijgt een schop.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:26

uhm ik praat er lief tegen,probeer 10 minuten rustig te blijven...
en als dat niet lukt steeds strenger worden.
ik wacht eerst even af Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:27

Als een paard niet luistert gebruik ik "gebarentaal" Knipoog

KikiR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:10

Ik zou me in het paard proberen te verplaatsen. Wat kan zijn motivatie zijn om dit te doen?
Krijgt hij niet de ruimte om op zijn eigen benen te lopen, wordt hij in zijn mond getrokken en vooruit geschopt?
Er moet iets zijn waardoor hij er geen lol meer in heeft. Dan kan de manier zijn waarop hij gereden wordt.
Als oplossing zou ik dan in een pen waarbij het paard helemaal los is bezig gaan met grondwerk en vooral ook observatie. Hoe reageert het paard op je? Ben je samen met iets bezig of zie je het paard als een monddood 'ding' dat maar moet luisteren?

Mijn favoriete filosofie is die van Tom Dorrance: "je moet van jouw wil zijn wil maken" Dit in tegenstelling tot je wil opleggen. Als je samen hetzelfde wilt kun je met veel meer plezier voor beiden bezig zijn.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:00

Als mijn paard uit narrigheid protesteerd (en ik weet dat hij onterecht protesteerd) dan wil ik ook nog wel eens een oplawaai verkopen. Mijn paard is echt hartstikke lief, maar hij moet wel luisteren. En bokken mag niet van mij dus dan krijgt ie een tik, of ik rijd hem flink naar voren punt uit. Dan heb ik met "zijn wil" even niet zo veel te maken want ik heb geen zin in zandhappen. Dus als een paard wil bokken en ik niet wil vliegen leg ik hem toch echt wel mijn wil op en ga ik niet kijken of ik "van mijn wil om te blijven zitten zijn wil kan maken".

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:26

Lusitana schreef:
ik snap hem al. missSisa is zelf een grote voorstander van meppen, als ik haar reacties in andere topics leest..

Vind dit een beetje een rare opmerking het enige wat ik over missSisa kan vinden mbt meppen is dit:
Citaat:
Maar na een tijdje ging mijn pony met slaan een muurtje om zich heen bouwen en dan stond hij gewoon stil. Het maakte hem niks meer uit. Toen ben ik afgestapt en heb hem heel hard op zijn hals enzo geslagen(Niet zijn hoofd hoor!!!!!) Als hij het weer flikt en ik stap af hoef ik alleen maar weer op te stappen en hij doet het.

Nu wil ik niet zeggen dat dit goed is, maar wat jij zegt is ook wel een beetje overdreven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:47

Ik zou eerst eens nagaan waarom hij zo doet. Misschien heeft hij wel ergens pijn. En dan ga je hem ook nog eens slaan Verward
Is dit niet het geval, dan zou ik er iemand bij halen die er ervaring mee heeft en me er bij kan helpen.
Niet zelf gaan prutsen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:25

Uitzoeken waarom je paard zo doet, ze hebben er praktisch altijd een reden voor - en pijn is de voornaamste reden, helaas..