bandages, welke soort moet onderlappen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

bandages, welke soort moet onderlappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:35

welke bandages moeten onderlappen, en waarom??
en wat is het nut nou PrecieS van bandages?
en bij welke soort hoeven er geen onderlappen gebruikt te worden??
alsvast bedankt voor reacties!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 13:51

kan niemand mij helpen?

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:58

Bij fleeche bandages heb je geen onderlappen nodig. Bij stal en werk bandages volgens mij wel.
Zelf gebruik ik altijd fleeche bandages, lekker makkelijk, en je hebt ze echt in alle kleuren! OK dan!

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:01

Volgens mij alleen bij elastische bandages moet je onderlappen gebruiken. Maar het kan nooit kwaad (eerder goed) om altijd onderlappen te gebruiken.

Over het nut en onnut kan je heel veel vinden, gebruik de zoekfunctie eens of kijk bij [VMR] Faq. (bandages, zadelmarkt, rijbewijs BE)

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:03

Inderdaad bij elastische bandages altijd onderlappen gebruiken. Wanneer je dat doet bij werkbandages lijkt het net of 'ie zijn been in het gips heeft omdat het zo'n dik geheel wordt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:49

Ik heb geleerd onder alle bandages, behalve onder fleecebandages horen onderlappen. Meestal heb ik ze zelfs ook onder fleecebandages.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:23

Fleece bandages...
Dat is toch niet dat dikke 'zweetdeken' fleece?
Of wel...

tjerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:36

denice schreef:
welke bandages moeten onderlappen, en waarom??
en wat is het nut nou PrecieS van bandages?
en bij welke soort hoeven er geen onderlappen gebruikt te worden??
alsvast bedankt voor reacties!!

Onderlappen worden gebruikt bij alle rebbandages, ze verdelen de druk zodat ze niet ergens gigantisch drukken en verder niet.

rekbandages (bandages in het algemeen) geven steun aan de benen. ze worden ook gebruikt bij het springen om klappen van een balk op te vangen of wanneer het paard zijn voorbenen aanstrijkt.

als je nog niet zo goed kan bandageren of je doet het nog niet zo lang zou ik fleece bandages nemen, want die onderlappen zijn niet altijd even gemakkelijk. Ik heb er heel lang op moeten oefenen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:56

onder alle bandages horen onderlappen, teg bescherming van de huid en om de druk te verdelen.
Toch kan je ervoor kiezen om onder fleecebandage's geen onderlappen te doen omdat deze al heel dik zijn en de druk redelijk verdelen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:59

Eskadron onderlappen (die met die ribbeltjes) met katoenen 3m bandages. Fijnste combinatie vind ik, fleece wordt een stuk warmer en ik heb een hekel aan elastische bandages. Er hoeven niet persé onderlappen onder maar ik vind het een stuk fijner. 4m bandages vind ik weer te lang, voor de achterbenen zou het nog wel gaan maar voor heb ik al (meer dan) genoeg aan 3m.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:59

onder elastische altyd.. onder 'gewone' werkbandages hoeft het niet.. en fleece heb je ze neit nodig..

Persoonlijk doe ik ze er zelf altijd onder..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:30

ok hartstikke badankt!! ik spring met mijn paard, en normaal heeft hij altijd beschermers om, maar als ik die zou vervangen door bandages zou dat niet veel uitmaken?...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:45

Zou het niet doen... ze bieden wel ondersteuning maar geen tot weinig bescherming.
Ik vind met springen peesbeschermers of springschoenen veel fijner.
Voor meer ondersteuning zou je miss wel voor pijpkousen kunnen kijken

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:16

XchantjuhX schreef:
Zou het niet doen... ze bieden wel ondersteuning maar geen tot weinig bescherming.
Ik vind met springen peesbeschermers of springschoenen veel fijner.
Voor meer ondersteuning zou je miss wel voor pijpkousen kunnen kijken

Als je nou dat eerste zinnetje precies even omdraait Knipoog ? Dat ze geen ondersteuning bieden maar wel bescherming... Geen van de beenbeschermers die nu op de markt zijn ondersteunen de pezen echt, dit omdat op die plek pezen eigenlijk niet te ondersteunen zijn (of je moet het hele zaakje fixeren, maar dat loopt zo moeilijk Schijnheilig ). Ik vind het voordeel van bandages juist dat ze rondom beschermd zijn, en niet alleen de achterkant en een stukje van de binnenkant

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:53

De bandages met rijden hoeven volgens mij geen onderlappen, maar stalbandages wel...

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:54

Idd met Elastische bandages, meestal staat het vermeld bij de aanbieding of er onderlappen nodig zijn.