DA weigert behandeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

DA weigert behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:06

Zo nu gaat mevrouw wel een beetje te ver.

Ik heb al 3/4 jaar privé een beetje een probleempje met mijn dierenarts, het komt erop neer dat zij beweerd dat wat gedaan heb en ik vind van niet.
Maar nu gaat ze daar dus zo ver in dat ze mijn dieren dus niet meer wenst te behandelen.
Nou vind ik ook dat prima, heb een andere dierenarts voor mijn paarden, probleem opgelost (niet opgelost, maar de gevolgen wel).
Maar nu begin ik me toch wel stellig af te vragen; wat nou als ik in het weekend een pony met koliek heb en dat mens heeft dienst. Als ze dan ook besluit dat ze mijn beesten niet wil behandelen, wat moet ik dan?
Gezien ze regelmatig dienst heeft zit die kans er wel aardig in, hoop het niet maar je weet maar nooit.

Overigens is ze niet echt handig bezig aangezien ik nog een aardige rekening open heb staan daar (die ik wel gewoon ga betalen, maar dat weet zij niet)

Ik wil me er nu toch wel een beetje op voorbereid hebben, wat nou als het dus gebeurd en ze komt niet.
Kan ik dan ergens heen met een klacht en zo ja waar moet ik dan zijn?
Voor de duidelijkheid, ben nu nog niks van plan maar wil wel een draaiboekje klaar hebben.

Edit Katja: Foutje uit de titel gehaald.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:15

Volgens mij mag een arts, of dierenarts -nooit- een patiënt een behandeling weigeren als deze nodig is. Zeker wanneer, in dit geval je paard, zich in een levensbedreigende situatie bevindt. Vvolgens mij kan haar licentie dan ingetrokken worden. Maar dit absoluut even navragen!

Je zegt dat ze in wisseldienst zit. Dat betekend dat ze opereert met andere dierenartsen van dezelfde praktijk. Waarom bel je de DA praktijk niet op om je probleem voor te leggen?
Vraag evt ook gelijk een prive nummer van een andere dierenarts die je zou kunnen bellen, mocht deze vrouwlijke dierenarts je paard niet willen helpen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:05

Dat hetzelfde als Vvalar hierboven schrijft: in nood mogen ze niet weigeren volgens mij. Maar idd even navragen, dan weet je het zeker! Wat een gedoe zeg......Sterkte!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:12

Dit kun je navragen bij RVV of nog beter LTO
De rekening zou ik niet betalen, als je vind dat ze iets niet of niet goed gedaan heeft. Volgens mij heb je dat recht als consument. Je bent het pas verplicht als het werk goed en volledig is afgeleverd. Dit kun je navragen bij de consumentenbond, LTO of een rechtshulp winkel (gratis)

Veel succes

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:14

Dat ik dan een klacht kan indienen dat weet ik (heeft ze me ooit in tijden dat het beter ging zelf verteld, de handigerd) maar wáár moet ik dan zijn? Welke instantie?
Op de site van UU kon ik er niks over vinden nl.
Een bij de GGP ook niet...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:15

Arnoud schreef:
Dit kun je navragen bij RVV of nog beter LTO
De rekening zou ik niet betalen, als je vind dat ze iets niet of niet goed gedaan heeft. Volgens mij heb je dat recht als consument. Je bent het pas verplicht als het werk goed en volledig is afgeleverd. Dit kun je navragen bij de consumentenbond, LTO of een rechtshulp winkel (gratis)

Veel succes

in dit geval gaat het niet om de rekening van een recente behandeling maar van een zeer uitgebreide behandeling van mijn jaarling (met succes, ze was ten dode opgeschreven) dus die zal ik zeker nog betalen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:28

Klopt in nood mag een dierenarts nooit weigeren.
Ik ken een situatie waar een dierenarts een rechtzaak heeft aangespannen tegen een klant en waar een uitspraak op volgde.
Maar hij moest in het weekend haar paard gewoon behandelen toen hij door de stalhouder gebeld was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:39

Volgens mij moeten Dierenartsen net als humaanmedici een eed afleggen, en mogen ze geen hulp weigeren aan een hulpbehoevend dier.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:13

m.a.w. in noodsituaties mag ze behandeling niet weigeren, dat 'dacht' de assistente ook wel, dat ze dat niet zou weigeren. Maar goed you'll never know.
Iemand een adres waar ik, mocht het zover komen, mijn klacht kan dumpen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:57

Volgens mij kan je dan een klacht indienen bij het Veterinair Tuchtcollege. Er is een brochure verkrijgbaar bij Postbus 51: http://www.postbus51.nl/html/INDEX.CFM? ... FB%5FNO%0A Daar vindt je vast voldoende informatie of je inderdaad het Tuchtcollege kan inschakelen. Succes in elk geval!

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:59

Daarvoor moet je bij het veterinair tuchtcollege zijn.
Het adres van het Veterinair Tuchtcollege is Postbus 90426 te 2509 LK Den Haag. Aan de klachtprocedure zijn geen kosten verbonden. Mocht u het niet eens zijn met de uitspraak van het Veterinair Tuchtcollege, dan kunt u daartegen nog in beroep bij het Veterinair Beroepscollege. Daarvoor geldt een termijn van twee maanden na de datum van verzending van de uitspraak van het Tuchtcollege.

Ook belangrijk: Geld, geld!
De behandeling van uw klacht door het Veterinair Tuchtcollege leidt er niet toe, dat de dierenarts veroordeeld wordt om aan u een schadevergoeding of smartengeld te betalen. Het Tuchtcollege kan de dierenarts een waarschuwing, berisping of geldboete geven. Het Tuchtcollege kan de dierenarts ook schorsen of hem de bevoegdheid ontzeggen om nog langer als dierenarts te werken. Door een uitspraak van het Tuchtcollege kan wel vast komen te staan, dat de dierenarts een fout gemaakt heeft. Met de uitspraak van het Tuchtcollege in de hand kunt u dus wel een schadevergoeding claimen, zonodig bij de gewone burgerlijke rechter.

Meer info op deze site: http://www.vcp.nu/sjvisser/dierenarts.htm

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:08

Ze mag het dan niet weigeren... evenals artsen leggen ook dierenartsen een eed af om alle 'patiënten' die in geval van nood verkeren moeten helpen, ook al hebben ze iets tegen het persoon of in jouw geval, eigenaar...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:24

ik zou gewoon eens even een normaal gesprek aan gaan met die dierenarts waarvan ik vermoed wie het is.
Waar jullie punt over gaat weet ik niet, maar ze staat best open voor oplossingen. Als jullie de koppigheid eens opzij zetten, en het probleem in het midden laten ( ga geen discussies aan of los ze op) dan ben je van alles af
Als jij je rekening niet betaald zou ik als DA ook niet meer behandelen.

Soms moet er 1 de eerste stap zetten, hou de eer aan jezelf en stap er zelf op af........

je weet maar nooit

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:32

Ja, een dierenarts mag een dier in nood geen hulp weigeren. Maar je mag ook geen 140 over de snelweg en dat wordt toch ook vaak genoeg gedaan.
En je kan dan wel gaan klagen, en misschien zal je nog wel gelijk krijgen ook, maar op het moment dat jij daar met een koliek-paard staat, heb je daar niets aan.
Dus als je je meningsverschil bij kan leggen, zorg je er in ieder geval voor dat je niet in een vervelende situatie terecht komt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:46

Polly schreef:
Overigens is ze niet echt handig bezig aangezien ik nog een aardige rekening open heb staan daar (die ik wel gewoon ga betalen, maar dat weet zij niet)

Ik zou maar eens beginnen met netjes te betalen. Kan me voorstellen dat ze je paarden niet wil behandelen als ze niet betaalt wordt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 01:01

Over de openstaande rekening heb ik een betalingsregeling getroffen met de praktijk waar ik me prima aan houd en ik ben niet van plan anders te gaan doen, die rekening wordt echt wel betaald.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 01:04

Verplaatst van MD naar VMR.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:45

Katja schreef:
Ik zou maar eens beginnen met netjes te betalen. Kan me voorstellen dat ze je paarden niet wil behandelen als ze niet betaalt wordt.

Idd.. Lachen

Zou als DA zijnde ook niet meer behandelen bij die of gene
die haar rekeningen niet zorgvuldig op tijd betaalt..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:50

Inderdaad, dierenarts is verplicht een dier in nood te helpen.
Dus bij actute problemen, zoals verwondingen die dringend gehecht moeten worden, of koliek, of barensnood, oid moet de dierenarts je gewoon komen helpen.
Verder zou ik inderdaad toch maar proberen je meningsverschil bij te leggen. Want jouw paardje zal maar niet de enige zijn met een spoedgeval (er hebben er weleens vaker 2 tegelijk koliek) ik denk dat ik dan wel weet naar welk spoedgeval de da eerst zal gaan.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:53

Ik denk idd dat een VA geen klanten mag weigeren in geval van spoed, dat zou mooi zijn zeg! Valt er trouwens niks meer met deze vrouw te bespreken, het is natuurlijk erg vervelend voor beide partijen. Een andere kliniek is ook geen optie mocht het conflict niet meer op te lossen zijn?

Citaat:
Ik zou maar eens beginnen met netjes te betalen. Kan me voorstellen dat ze je paarden niet wil behandelen als ze niet betaald wordt.

Ik ben persoonlijk altijd een beetje huiverig voor openstaande rekeningen bij mijn VA/DA. Ik heb altijd ergens het idee dat ze mij niet zo snel te hulp zullen schieten bij nood als ik nog rekeningen open heb staan... Ik betaal mijn rekeningen dus altijd zo snel mogelijk!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:16

een dierenarst mag nooit een dier in nood laten "zitten" net als een huisarts die jou hulp moet bieden als jij in nood bent. Daarvoor hebben ze een eed afgelegd. En al mag de rekening nog zo hoog zijn, ze mag niet weigeren.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:16

Il0na schreef:
Idd.. Lachen

Zou als DA zijnde ook niet meer behandelen bij die of gene
die haar rekeningen niet zorgvuldig op tijd betaalt..

Ze zegt toch dat ze een regeling getroffen heeft met de kliniek waar zij zich aan houdt......

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:55

Ze mag je niet laten zitten in geval van 'nood'. Maar persoonlijk zou ik nieteens meer WILLEN dat ze nog 1 vinger aan mijn paard zou uitsteken!!
Als je problemen hebt met je VA moet je gewoon zelf op zoek gaan naar een ander!! Ik heb het ook hoor, er is één bepaalde man die NOOIT meer aan mijn paard mag zitten.... echt NOOIT!!!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:58

VValar schreef:
Volgens mij mag een arts, of dierenarts -nooit- een patiënt een behandeling weigeren als deze nodig is. Zeker wanneer, in dit geval je paard, zich in een levensbedreigende situatie bevind.

volgens mij mag dat ook niet, maar ze heeft haar rekening niet betaal {je zei dat je die wel ging betalen, maar dat weet die dierenarts dus niet} kan ze daar niet wat over zeggen? Dat je die rekening niet betaald hebt en deze ook wel niet zal betalen of zo?? Lachen

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:00

een dierenarts heeft "leveringsplicht"als ik het goed heb, zelfs bij openstaande rekeningen.