trailer geleend wat nog meer meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

trailer geleend wat nog meer meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:28

halow mede-bokkers!

ik heb een vraagje die ik graag voor zondag beantwoord wil hebben!

ik ga zondag met laukje op clinci een trail clinic en we hebben een trailer van een kennis geleend maar ik weet niet hoe het nu met de veroers regels van paarden en pony`s zit want dit is de eerste keer dat wij laukje zelf in een trailer achter de auto vervoeren even wat uitleg:

Laukje is mijn verzorgpony.
de heeft wel een paspoort en stamboek papieren moet je die alle 2 meenemen of ik een kopie ook goed?
ze is wel gecipt.
ze heeft haar entingen 2 weken geleden nog gehad.
is er veder nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:34

Nou volgens mij ben je er wel hoor.. qua trailer dan..

Voor je paardje moet je natuurlijk nog veel meer mee sjouwen, maar dat weet je zelf ook wel

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:39

Wat dacht je van afspraken over verzekering? Ik heb een keer mijn trailer laten verbouwen door het paard (niet van mezelf) waar ik op reed. Achteraf heb ik de eigenaar van het paard dus op een andere manier de reparatiekosten laten betalen omdat de verzekering er heel handig onderuit kwam!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:43

Je hoeft volgens mij alleen het paspoort mee te nemen.

Ik weet niet hoever je moet rijden? Maar als wij een eindje weggaan dan neem ik altijd 1 of 2 flessen spa blauw mee en een emmer en een beetje voer. Dit voor als je vast komt te staan of iets dergelijks, kan je tenminste water geven.

Ook heb ik altijd iets van een zakmes op zak, voor als er een ongeluk gebeurd en je moet het halster of halstertouw lossnijden. (extra halster + touw mee is ook verstandig).

Het klinkt allemaal erg overdreven, maar je moet eens kijken wat je allemaal mist in een noodsituatie Scheve mond

En als je de snelweg op gaat zou ik wel het zeiltje naar beneden doen, sommige vrachtwagens willen er nog wel eens heel dicht achter gaan rijden en zo heeft je pony daar het minste last van.

Succes, het blijft een spektakel met de paarden op pad Knipoog

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 19:41

@ GeJe ik heb al aan een verzekering gedacht en we hebben geinformeerd bij de verzekeraar die zij dat de trailer wel verzekert kon worden maar dta alles wat er in stond niet meevezekert is dusss daar gaan we nog wta op zoeken.

@malibu dat zijn goeie tips! ik moet ze even opslaan zodat ik dit kan onthouden.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:51

Vergeet de papieren van de trailer niet (kentekenbewijs).
Stamboekpapier hoef je niet mee voor een evt. controle onderweg.
Bij controle moet je kunnen aantonen dat het paard gechipt is, dat staat in je paardenpaspoort.
Bij de clinic kunnen ze naar entingshistorie vragen; staat als het goed is ook in je paspoort.
En alle verplichte papieren origineel.

Prettige clinic Haha!

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:00

Vergeet ook niet om een reserveband (als die aanwezig is erg handig) en een passende sleutel mee te nemen. Controleer de bandenspanning ook nog even voordat je daadwerkelijk op pad gaat. Hebben wij nml een aardig probleem mee gehad. En verder succes met de clinic! OK dan!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:02

Heb je een geschikte trek-auto en eventueel het juiste rijbewijs?
Anders heb je nl. nog niks aan je verzekeringen.
Eventueel meer info via de link in mijn onderschrift.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:25

@ margreet Schijnheilig hihi ik heb mijn rijbewijs niet maar mijn papa heeft zijn vrachtwagen rijbewijs dus dat komt wel goed dat van de bandenspanning is ook een goeie tip!
en de papieren enz zijn verder in orde dus dat is ook geen probleem.

en we hebben een geschikte trek auto onze auto kan wel een 1,5 paardstrailer trekken dat hebben we al ge chekt

maareh heb ik nu alleS?

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:27

dus als we de trailer meenemen moeten we zorgen voor:

1 de trailer verzekeringen.
2. zorgen voor extra voer halster en touw, water een zakmes, de papieren van het paard en de trailer papieren.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:25

je pony is ook handig lot....

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:54

laukjefreak schreef:

maareh heb ik nu alleS?

Nou vooruit dan, nog wat tips Haha!

Doe een verlichtingstest: achterlichten, remlichten, richtingaanwijzers.

Gebruik, voordat je vertrekt als checklist de regel van 5 om te controleren of de trailer goed is gekoppeld, dus echt op je vingers natellen:

1. is de kogel goed op de trekhaak aangesloten en het groene merkje zichtbaar (driedubbel checken). Als je de boom omhoogtrekt, trek je de auto dan mee?
2. is het neuswiel goed omhooggedraaid en geborgd.
3. is het rem-breekkoord aangeklikt
4. is de stroomkabel goed aangesloten
5. is de handrem eraf

Dan nog een keer binnenkijken of het paard goed staat, om de trailer heenlopen om te controleren of alle sloten dicht zijn en evt. het achterzeil gesloten.

Tijdens het rijden: superbeheerst door de bochten en ideale lijn zoeken door de bocht. Ik weet niet of je pa al eerder paarden heeft getrokken maar hij moet er bewust aan denken dat er een dier achter hem staat; geroutineerde chauffeurs gaan dat wel eens vergeten. Als je in de auto iets voelbaar opzij wordt gedrukt, zit je al te snel in de bocht. Hetzelfde geldt uiteraard voor afremmen.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 10:31

me pa heeft wel vaker paardjes achter de auto gehad in de trailer maar dat was b.v. om iemand een kennis of zo ergens met paard heen te brengen dusss en dna hoef je als chaufeur alleen maar te kijken of de trailer en de auto het doen maar omdat hij niet wist wat je verder allemaal mee moet nemen heb ik dit topic gestrt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:43

vrachtwagenrijbewijs heeft niets met de aanhanger te maken. Controleer dus of
a) je vader zijn E rijbewijs heeft
als dat zo is:
b) wat mag je auto maximaal trekken?
c) wat weegt de trailer leeg?
d) tel daar zo'n 400 kg (pony is het toch?) bij op en controleer of dat niet meer is dan het gewicht in a)

als hij geen E heeft
b) controleer wat het ledig gewicht van de auto is
c) controleer het maximaal toegestaan gewicht van de trailer (is ledig gewicht + totaal laadvermogen)
d) dat laatste MOET lager zijn dan het eerste en het totaal mag niet meer zijn dan 3500 kg anders mag je er NIET mee rijden

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 11:27

=heb ik nog een vraagje!
aangezien deze pony niet van ons is is er dan ook nog een verzekering voor dat wat er in de trailer staat in dit geval laukje?
want we hebben bij nde verzekeraar gekeken maar het blijkt dus dta de trailer wleverzekert is maar wat er in staat niet.
en de eigenaaren hebben laukje ook niet verzekerd
dus heeft iemand een idee of er nog bepaalde verzekeringen zijn voor dat wat er in de trailer staat?