vraagje over mishandeld paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoefjes

vraagje over mishandeld paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:16

hoi bokkers,
ik heb een vraagje ik heb zinds kort een verzorgpaard maar hij is vroeger kennelijk mishandeld hij is heel erg bang en laat zich niet pakken.
ik kreeg hem de eerste x wel te pakken met bix in mijn handen en dan rustig het halster pakken maar de volgende dag lukte dat niet meer Scheve mond .
ik baalde daar egt van ik weet nou niet hoe ik hem uit de wei kan halen en ik wil hem niet nog banger maken wat kan ik hier het beste mee doen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:25

staat het paardje alleen in het weiland?

Edit:
staat hij dag en nacht buiten? of wordt hij savonds weer binnen gezet en door wie?

hoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:39

hij staat samen met een andere paard en een shetlander .
hun stal staat aan het weiland vast en het deurtje staat open dus ze kunnen zelf naar binnenlopen als ze willen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:42

in het weiland wat voer geven uit je hand, ZONDER dat je wat wilt verder. Als je dat een paar dagen volhoudt, kun je het paardje vast wel gewoon pakken. Vooral ook praten, prijzen. Braaf paardje etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:43

Wat trouwens helpt bij ALLE moeilijk te pakken paarden...er geduldig achter aan blijven lopen (niet rennen). Echt, er is een moment waarop ze het opgeven, en dat komt steeds sneller.

hoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:45

oke dat ga ik proberen!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:50

wat ik zou doen is gewoon wat biks mee nemen het weiland in, ga daar ergens in het weiland zitten met een boekje, tijdschrift of iets dergelijks.
als de andere paarden komen kijken geef je ze geen voer het is niet voor hun bedoeld, eenmaal een klein handje gegeven te hebben blijven ze vragen. jou pony zal zich gaan afvragen wat daar gebeurd, kijk je pony niet aan. hij komt vanzelf naar je toe gelopen.. zodra hij bij je staat geef je hem wat biks naast je op de grond en ga je weer verder met lezen, je pony zal aan je komen snuffelen. probeer hem niet te pakken!!
als je pony eenmaal wegloopt, sta je op en ga je weg.

probeer dit zo veel mogelijk 1 keer per dag te doen, op een gegeven moment zal je pony vetrouwen in je krijgen (hey dat is dat meisje die altijd in het weiland zit, die is niet eng)..

zodra je eenmaal hem kan aaien dan doe je dat op zijn hoofd, hals en praat tegen hem. herhaal ook dit zo vaak mogelijk 1 keer per dag.

steeds een stapje verder dan kom je er wel.

natuurlijk is dit niet oefenen binnen een week, daar zal wat langer over gedaan moeten worden, maar met veel geduld lukt het jullie best OK dan! Succes!!!

hoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:54

Cow_horse bedankt dat ga ik egt proberen maar nog iets hij staat helemaal in zeeland en ik woon in zoetermeer dat is egt ver van elkaar maar omdat mijn opa en oma in zeeland wonen kom ik daar zowieso iedere vakantie maar krijgt hij wel vertrouwen in mij als ik niet vaak daar ben?

hoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:59

en dan nog wat er zijn ook mensen die die paardjes verzorgen die krijgen hem ook niet vaak te pakken maar die hebben ook geen geduld maar goed hun vinden die paarden dus te dik en ze zijn nu op dieet ze krijgen alleen nog maar gras is dat goed?(ff ontopic maar dat wou ik graag weten)

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:05

om vertrouwen met je paard te krijgen moet je jezelf veel laten zien ga desnoods de hele dag in het weiland zitten en als die dan wat dichter bij komt wat voer geven. Ik zal niet gelijk teveel van haar vragen eerst een tijdje voeren in de wei dan zachtjes aaien en dan rustig pakken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:20

je zegt dat je er iedere vakantie ben, blijf je daar dan een paar dagen of langer..?

mijn pony is ook op dieet maar krijgt ook gewoon hardvoer, er zit niets in het gras dus daar kan ze niet dik van worden, maar alleen gras is dan ook niet goed, een kwart kilo brok per dag zou ik hem geven.

hoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:22

licht eraan hoe lang de vakantie is maar in de zomervakantie ben ik er 6 tot 7 weken als ik daar ben en ze zijn nog steeds op dieet dan zal ik ook een kwart kilo brokken geven