scheren van een drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

scheren van een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:49

Wie heeft er ervaring met het scheren van een drachtige merrie?
Ik start nog steeds met haar en ze begint toch wel een aardig dik vachtje te krijgen.
Ik kan waarschijnlijk tot maart rijden, dus zal ik haar voor die 5 maanden toch nog scheren?
Ik zit zo te twijfelen, misschien is er iemand die mij kan overhalen of juist niet!
Ze loopt trouwens op M2 niveau, dus geen gehobbel in de bak, maar echt aan het werk!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:00

Ik weet niet of je merrie al vaker geschoren is? als dat niet het geval is zou ik dat niet doen, ivm met de stress die het met zich mee brengt en eventueel verwerpen van het veulen. Daar komt bij dat ze haar energie op dit moment goed nodig heeft, als je haar scheert moet ze ook nog energie steken in zichzelf warm houden.
Ik weet niet precies wanneer ze een veulen krijgt, maar met de tijd moet ze ook zonder deken. Dan is het wel lekker als ze nog een beetje een vacht heeft. In maart kan het ook nog wel koud zijn.
Ik heb ook weleens overwogen om mijn drachtige merrie te scheren, zie liep ook M2 dressuur, maar om bovenstaande redenen heb ik dat dus niet gedaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:05

Is laatst een topic overgeweest, volgens mij in kraamstal.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:08

Ze is in mei uitgerekend!
Ik zal even kijken, bedankt sammie!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:09

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:11

Mijn drachtige merrie is momenteel alweer voor de 2e keer geschoren.
Tja ik weet het das veel maar ze had dan ook een megavacht en aangezien ze snel hoest vond ik dit veiliger ivm kouvatten.
Ik denk dat het er idd aan ligt hoeveel stress ze heeft van het scheren blijft ze vrij kalm geen probleem lijkt me .
Als ze zich heel erg opwindt erover zou ik het denk ik niet doen ,ik heb bij mijn merrie de 1e keer met scheren haar benen enz gewoon laten zitten (daar maakt zij zich erg druk over).
Maar wat betreft zich warm houden enz lijkt me toch het probleem niet ze heeft tenslotte een deken op en in maart zijn die haren echt wel weer aangegroeid zodat je met het veulen erbij geen deken meer nodig hebt.

Nou succes met het beslissen maar wil je doen zou ik er niet te lang meer mee wachten.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:13

Wisper vindt het scheren echt geen probleem, die staat rustig te eten, terwijl ik haar scheer....

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:14

Sammie schreef:
Is laatst een topic overgeweest, volgens mij in kraamstal.

Dat topic had ik geopend maar meer over sedalin enz wat je natuurlijk niet kan geven en heb dus gekozen om de moelijke plekken over te slaan en dat is top gegaan zonder stress en heb nu dus weer een kaal paard die heel wat fitter is dan met die dikke vacht erop..

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:16

fresco schreef:
Wisper vindt het scheren echt geen probleem, die staat rustig te eten, terwijl ik haar scheer....

Nou dan is er toch niet echt een probleem lijkt mij anders overweeg je een jachtpatroon .Hoe dan ook ik had mijn bedenkingen enkel en alleen ivm de stress die ze zou kunnen krijgen en gelukkig ging dat prima..

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:21

nee, hoor dat vindt ik echt afschuwelijk!hihih
ik scheer haar gewoon helemaal, ik heb een paar goede dekens, rambo en onderdekens!