scheren en wel of geen deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

scheren en wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:28

Hallo,

Mijn paard (kwpn-er en redelijk stevig gebouwt) stond tot voor kort dag en nacht op het land.
Ze heeft een aardig dikke wintervacht en steets als ik haar in de stal (oude koeiestal) zette begons ze helemaal te zweten dit heeft denk ik te maken met dat het voor haar gewoon veel ste warm is in z'n dike winter wacht en dan in een wint stile omgeving te staan.
Ik heb haar toen nog niet geschoren omdat ze dag en nacht nog buiten stonf.
Sinds gister avond staad ze op stal s'avonds om dat het weiland gewoon weg veelste nat is om haar daar nog s'nachts te laten staan.
Nu zette ik haar van morgen op stal en ze was helemaal kleder nat.
Nu wil ik haar morgen of over morgen gaan scheren maar ik weet nog niet wat voor een model omdat ze nog steets buiten loopt overdag als het geen moeras is in het weiland.
Helemaal scheren vind ik een beetje te koud voor haar aangezien ik ook maar 1 deken heb voor haar (wel een dikke deken maar niet met een hals). Dus zat ik een beetje te denken aan een streep dus op de pleken waar ze zweet word er dan geschoren.
Als ik z'n patroon doe..doe ik er dan verstandig aan om de deken s'avods p stal af te laten en dan als ze het land op gaat wel een deken op te doen.
Want ik denk eigelijk dat het ook weer te heet met en deken op opstal voor haar word als ik alleen een de hals een streep doe en onder de buik zeg maar en een sstreek over deachter been (de streepen wel horison taal voordat mensen me verkeerd begrijpen Knipoog )

Dus wie kan mij helpen door te zeggen waar ik het verstandigst aan doen?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:37

Als je haar scheert zou ik haar lijf helemaal doen en de onderkant van de hals een paar banen en ook s'nachts een dunnere deken dan overdag op. zonder deken zou ze dan niet kunnen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:17

bij scheren wel een deken gebruiken ander krijgt je paard het koud scheren is fijner

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:23

ik zou alleen de zweet plekken scheren
en idd en dek op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:07

ik zat ook te denken aan om alleen de plekjes te doen waar ze zweet maar als ik dan een deken op ga doen dan zweet zei zig weer rot op de plekken waar haar dikke vacht nog zit op stal als ze dan een denken op heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:27

Ik zou gewoon helemaal scheren omdat ze het zo ontzettend warm heeft.

Die kale hals is niet zo erg, als het lijf maar lekker warm is.
Heb je geen mogelijkheid er een 2e hands/ goedkoop dekentje bij te kopen dat je onder je winterdeken kunt doen?

Mijn paard is ook helemaal geschoren en die staat elke middag buiten. Ze staat wel onder dekens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:44

ja dat zou ik dan wel kunnen..bedoel je een gewoone oud winterdekentje of een zomerdeken..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:54

Enkele nadelen van dekens zijn:

Dekens zijn doorgaans niet iets "extra's" ten opzichte van de wintervacht maar komen in plaats van de dikte van de wintervacht. Het paard caculeert de deken gewoon in tijdens het aanmaken van de wintervacht, en heeft dus niets "extra's" aan de deken.
De vacht van het paard heeft een warmteregulerend vermogen en wordt zowel voor de langere termijn (wintervacht) als op de kortere termijn (haren overeind zetten) aangepast aan de weersomstandigheden. Een deken is echter niet zelfaanpassend; je berooft het paard van zijn warmteregulatie als je een deken gebruikt.
Het paard kan zijn vacht niet meer opzetten als hij het koud krijgt omdat de deken de vacht platgedrukt houdt. Het paard kan het dus koud krijgen DOOR de deken!
Het paard kan niet meer rollen. Rollen heeft een functie: zand e.d. verwijderen eventuele parasieten van de huid. Met een deken om kan het paard wel rollen maar het beoogde doel wordt niet gerealiseerd omdat de huid is afgeschermd.
Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens.

Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Ze vinden een wintervacht niet zo mooi, zijn bang dat een ondeskundige dressuur-jury bij gebrek aan inzicht minpunten in rekening brengt omdat hun paard een gezonde vacht heeft of ze vinden de wintervacht lastig omdat het paard tijdens intensief rijden bezweet raakt. Dit laatste argument hebben we echter al afdoende bestreden: aangezien het geen kwaad kan dat het paard bezweet rondloopt hoef je ook niks te doen om het zweten tegen te gaan.

bron www.paardnatuurlijk.nl

Saranyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:41

Erg leuke site hierboven!!!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:46

Mijn pony is ook in een sportstreep model geschoren. Ik had haar in eerste instantie een dunne winterdeken opgedaan, maar hier stond ze 's avonds kleddernat onder. Nu staat ze overdag zonder en 's avonds met. Ik ga kijken of ik een zomerdeken kan krijgen. Dat lijkt me nu even beter.