ontheffing van de chipverplichting, wie heeft dit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

My Dominique

ontheffing van de chipverplichting, wie heeft dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 13:41

of heeft dit aangevraagd
ik ben zelf tegen chippen, en ik weet dat het verplicht is, maar toch wil ik niet chippen. een paard is een dier niet iets waar je zomaar een chip in kan doen.
mijn paard heeft papieren, een brandmerk en staat dus ingeschreven in het stamboek.
ik heb geen paspoort voor haar.
maar nu vroeg ik mij af:
een ontheffing van de chipverplichting aanvragen, hoe gaat dit, wie heeft dit gedaan. waar moet ik op letten enz DNA enz wat zijn de kosten (ik rijd geen wedstrijd en ga niet vaak met de trailer op pad)
wat zijn de kosten als ik wel wedstrijden wil rijden
enz enz

* even voor de duidelijkheid dit topic is NIET bedoeld om de discussie chippen/niet chippen aan te gaan, ik heb mijn mening en daar blijf ik op dit moment bij.*
wil je toch graag discusieren open even een nieuw topic Schijnheilig

alle ervaringen zijn welkom!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:47

ik heb er ook eentje aangevraagd maar nog niets zinnigs over gehoord. Wel een brief gehad van PVE dat ze met de aanvraag bezig zijn, maar dat kreeg een vriendin van me een half jaar terug ook al te horen en die weet nog niets. Ik heb de bewzaarprocedure van een antichipsite gehaald. volgens mij staat dat ook op www.paardnatuurlijk.nl

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:51

Ben benieuwd of het gaat lukken. Ik had niets meer te willen, mijn paard heeft al een chip sinds veulenzijnde.
Maar ik wens je veel succes, mocht ik ooit weer voor de keuze staan dan zou ik het dier ook niet zomaar gaan chippen.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:15

ik heb mijn paard laten controleren op chip maar die zat er niet in
dus toen moest ik zelf de keuze maken
en als het te doen is wil ik geen chip.
tot die tijd stel ik het gewoon nog uit, en hoop dat ze de hele zooi afblazen, en op dna overstappen

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 10:26

zijn er verder nog mensen mee bezig?

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:31

Ik wil mijn Haflinger ook niet laten chippen. Moet nog een brief schrijven aan het PVE, weet alleen nog niet wat erin moet komen te staan..... Maar mijn moeder zou er eens naar kijken dus dat komt wel goed Knipoog

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:34

Ik heb vorige week een brief naar de PVE gedaan en heb een brief terug gehad van PVE dat ze met de aanvraag bezig zijn. Ben benieuwd wanneer ik er iets op terug hoor verder.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:52

Volgens mij is het een bezwaarschrift. Dat is een ontvangsbevestiging verplicht (goed bewaren!) en zijn ze verplicht binnen zes weken antwoord te geven (tenzij ze speciale ontheffing hebben voor een langere antwoord tijd). Er is vast wel iemand op bokt die dit zeker weet.

Ik zou na zes weken zeker een brief schrijven als je nog geen antwoord hebt.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 11:35

ik heb zelf nog geen brief verstuurd (heb hem al wel klaar liggen van die antichip site )
maar vraag me vooral af wat er daarna gebeurd
je stuurt een brief voor ontheffing
dan krijg je antwoord dat ze er mee bezig zijn
en dan?
dat blijft mij tot nu toe duister

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:12

Na de ontvangstbevestiging kreeg ik nog een brief.
Hierin werd mij verzocht zo spoedig mogelijk mijn gegevens + kopieen van het stamboekpapier op te sturen.
Dit heb ik 18 oktober jl gedaan.
Tot nu toe nog geen verdere brieven ontvangen.

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:20

ik heb nog vier paarden staan die nog geen chip hebben, wil het ook eigelijk niet doen, want zo'n geintje kost je al gauw 135 euro per paard. Vind ik een beetje te duur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:21

Ik heb het aangevraagd, kreeg een brief dat ik moest doorgeven om welke paarden het ging, heb dat teruggestuurd en verder niets meer gehoord.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:33

Wanneer was dat bij jouw Cassidy?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:55

Voor bezwaar moet een een aangetekende brief opsturen. Hoe je het kan doen zie je o.a. op www.antichip.nl. Mijn paard had al een ontheffing via de KNHS wat is overgenomen door de PVE. In mijn paspoort staat dus nu een DNA nummer ipv een chipnummer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:00

Ik heb nog nieteens een paspoort, en kan dat ook nergens meer krijgen zonder chip. Dus zo graag als ik ook aan de regeltjes zou willen voldoen, het wordt je onmogelijk gemaakt.
De brief die ik gekregen heb was ergens in September.
En ik heb ook gehoord dat niet-chippen duurder gaat zijn dan wel-chippen, dus om bezwaar in te dienen om goedkoper uit te zijn gaat niet werken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:05

ik heb ontheffing aangevraagd, maar alleen een algemeen briefje terug gekregen dat er alleen ontheffing wordt verleend op etische en godsdienstige gronden, verder geen uitzonderingen.

Verder ook niets meer gehoord.

Ik heb wel een paspoort en mijn paard is gebrand (levensnummer staat op z'n hals onder de manen, maar ik durf het toch niet aan om hem volgende week mee te nemen naar Paard&Koets, daar staan ze op zeker te controleren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:12

Smurf, je hebt tot eind volgend jaar om er een chip in te stoppen, of beter een andere vorm van registratie te plegen. Als jij je paspoort meeneemt is er verder niemand die je iets kan maken, zeker niat als je al ontheffing hebt aangevraagt, het is immers niet etisch verantwoord om onnodige zooi in je paad te stoppen.......

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:16

Mijn ene paard heeft wel een chip maar die voel je zitten in haar hals. Mijn andere paard heeft geen chip en dit wil ik zou houden. Heb ruim een jaar geleden al een ontheffing aangevraagd en alle benodigde papieren daarbij gedaan. Kreeg een brief terug dat het in behandeling is. Enkele weken geleden maar weer eens gebeld...het is nog steeds in behandeling.

Volgens mij weten ze daar bij het PVE zelf nog niet eens wat ze ermee aan moeten. Maar voor mijn paard dus geen chip zelfs al krijg ik geen ontheffing. Gelukkig heeft hij al wel een paspoort dus dat probleem heb ik niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:18

mijn paard is perfect gergistreerd: zijn levensnummer is erin gebrand en dat staat zowel op z'n stamboekpapieren als op z'n Pferdepass...... maar leg dàt het PVE maar eens uit Ziek

Twinkelbell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:57

Ik wil mn paarden ook niet laten chippen, DNA lijkt mij prima plan, ondanks dat het duurder zou zijn. Maar goed, hoe stel je zo'n brief op om je bezwaren voor te stellen. Kan nl. ook geen voorbeelden vinden o pde antichip site, ben zelf niet zo goed in om mij uit te drukken. Ik kan moeilijk zeggen dat ik het gevoelsmatig niet wil...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 13:58

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:01

Wat je ook kan doen is het volgende:

Je schrijft een officiaal bezwaarschrift dat je niet wilt chippen.

Dan laat je je paard op DNA controleren op afstammeling bij het stamboek waar hij/zij bijhoord. De meeste stamboeken rekenen alleen de onkosten van DNA onderzoek, rond de 50 euro.

Zodra je bevestiging hebt van de ontheffing vraag je bij je stamboek een paspoort aan en stuur je tevens de DNA protecol op. Paspoort wordt dan voorzien van DNA nummer voor dezelfde kosten als gewoon paspoort aanvragen. Paspoort met DNA registratie bewijs kan ook bij de KNHS.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:07

en wat moet je nou als je pony totaal geen papieren heeft?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:08

Mijn stamboek bestaat niet in Nederland, het zit in Oostenrijk, beetje dure hobby dat DNA Scheve mond

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:33

Ik heb ook ethisch bezwaar aangetekend. Vervolgens hiervan een bevestiging gekregen en later een brief met formulier waar de paarden op vermeld moesten worden.
Ik zit ook nog steeds op een bevestiging te wachten.

Overigens is het zo dat er in de Europese wet staat dat als een paard 2 of meer (brand/vries)merken heeft er niet gechipt hoef te worden, anders moet het DNA bekend zijn.