dringend lesgevers tips en oefeningen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marasay

dringend lesgevers tips en oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 10:16

Hallo allemaal,

Ik moet nu maandag en vrijdag gaan les geven in een manege, waar ik later dan misschien full-time kan gaan werken.
Die maandag en vrijdag zijn eigenlijk een test, nu moet ik 4 uur aan een stuk gaan les geven en ik heb dit nog nooit gedaan!!!

De manegehouder weet ook wel dat dit de eerste keer is maar hebben jullie enkele goede tips en oefeningen die ik zou kunnen doen???

De eerste les is een privé les met iemand die een beetje kan paardrijden.
De tweede les is een complete beginner.
De 3de les is voltige, graag wat oefeningen?? hier ben ik helemaal niet in thuis!
Dan is er ook nog een groepsles van de half gevorderden.

Bedankt alvast

groetjes

Wen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:21

Heb je de instructeurscursus gedaan? Daar heb je dan toch vast wel tips gekregen. En heb je wel eens gekeken hoe andere instructeurs het op die manege doen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:21

Ik vind 't apart hoor, dat je toch bent aangenomen!
Er lopen er zát met een diploma!
Maar evengoed sterkte....
Misschien haal je hier iets vanaf http://www.voltige.nl/

(even later..)
O, ik zie nergens dat je geen diploma hebt, sorry..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:25

waarom voltige les gaan geven als je totaal niet weet wat voltige inhoudt?
Ik kan je wel wat oefeningen geven:

vrije zit (armen wijd)
vlag (op 1 knie, rechterbeen gestrekt naar achter, linkerarm gestrekt naar voren)
molen (rondje draaien)
Schaar) ( benen naar achter zwaaien, op de kont kruisen, zodat je achterstevoren komt te zitten, en ook weer zo terug)
Staan
(af) flanken (benen over de kont naar de binnenkant zwaaien, daarna naar de buitenkant en dan eventueel afspringen)

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 10:27

Ja ik weet het er zijn genoeg mensen met een diploma, maar lesgeven is niet het enige dat ik daar zal doen.
Mijn diploma kan ik later via de manege halen, het is maar een test hé en ja het is een beetje vreemd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:31

Maar toch, je gaat als onervaren lesgever meteen lesgeven op een manege. Lijkt me wel heel lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:41

Citaat:
De eerste les is een privé les met iemand die een beetje kan paardrijden.

Die kun je veel figuren laten rijden en overgangen. Let hierbij goed op de houding (kijk bijvoorbeeld ook als hij/zij recht op je af komt rijden en van je afrijdt, of hij/zij wel recht boven het paard zit). Let op rijden op goede been en rijden in goede galop. Laat persoon in kwestie hierbij ook zelf kijken en voelen (dus niet steeds voorkauwen zeg maar).

Citaat:
De tweede les is een complete beginner.

Bij het begin beginnen dus Knipoog. Vertel in het kort iets over het paard (bij bange kinderen bijvoorbeeld: 'Dit is mr. X, hij is al bijna 20, heeft al veel kinderen leren rijden en is heeeel erg lief). Leg uit wat er allemaal aan en om het paard zit (bv, om het hoofd zit een hoofdstel en daar zit het bit aan vast, dat is het ding dat in de mond zit, hier zitten de teugels weer aan vast en die heb jij in je handen... je zit op een zadel, die dingen waar je voeten inzitten zijn de stijgbeugels.. etc... etc...). Leg uit hoe je op en af hoort te stappen, leg uit hoe je hoort te zitten etc. Eerste les kun je het lichtrijden ook vast uitleggen. Laat galop de eerste les nog even zitten. Verder gymnastiek in het zadel. Verder kun je zelf vast nog wel meer bedenken, zeker bij absolute beginners ben je niet snel uitgesproken.

Citaat:
De 3de les is voltige, graag wat oefeningen?? hier ben ik helemaal niet in thuis!

Als ik jou was zou ik deze les in het geheel niet geven en gewoon eerlijk zeggen dat je geen ervaring hebt met voltige. Ik heb zelf ooit een jaartje gevoltigeerd, maar zou me aan zo'n les echt niet wagen. Het is echt een vak apart.

Citaat:
Dan is er ook nog een groepsles van de half gevorderden.

Eigenlijk hetzelfde als bij de eerste priveles. Maar uiteindelijk komt alles op hetzelfde neer: Kijken, kijken en nog eens kijken en hier op inspelen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:04

Neej, voltige les moet je zelf gehad hebben of les in gehad hebben wil je het kunnen geven.. want je knie moet precies zo en zo liggen tijdens de vlag etc. Dat kun je niet beschrijven zo hier. Lijkt me een slecht plan dus, want omdat er geen zadel op 't paard ligt kun je hem best wel pijn doen (met punt knieën en tenen)...
Maar het lijkt me toch wel dat bij de eerste les die je daar geeft dat de vorige instructeur/-trice erbij is? Dat is bij ons tenminste wel standaard....

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 11:17

Hey bedankt voor de snelle reactie's.
Ik ben ook niet alleen hé de manegehouder zal bij mij staan wanneer ik die lessen moet geven. Maar zoals jullie schrijven is voltige toch echt wel een vak apart ik begrijp ook niet goed waarom ik dit moet doen.

Maar ik denk dat hem er eerder om draait hoe ik me uit de slag kan trekken en hoe ik reageer op bepaalde zaken/omstandigheden.

bedankt hé!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:22

Ik zou me inderdaad vlot inschrijven voor een Orun cursus ofzo. Voltige is een vak apart vind ik je kan de plaatjes wel opzoeken op internet maar je moet ook nog de longeerlijn vasthouden, het paard in de gaten houden en zorgen dat er geen brokken gebeuren.

let er bij je lesen op dat de paarden correct zijn opgetuigd, alle singels aangesingeld zijn etc. Ik vind het ook een vaag soort van test om zo te beginnen hoor meteen zo veel. Ik gaf ook wel les voor ik mijn diploma had maar niet meteen 4 uur achterelkaar op een nieuwe manege.