Chippen oud paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivian001

Chippen oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:59

Vriendin van mij heeft een 28 jarige merrie die van haar pensioen geniet ergens op de boer. Moet deze merrie ook nog gechipt worden? Ze zal alleen het adres verlaten als ze niet meer van haar oude dag kan genieten en dus afgevoerd zal moeten worden. Dat kan natuurlijk nog jaren duren.
Iemand hier info over?

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:16

volgens mij moet gewoon elk paard worden gechipt, zonder chip geen vervoer en dus ook geen vervoer naar de laatste rustplaats van het dier!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:44

Tsja, het is nou eenmaal verplicht, tenzij je op ethische gronden bezwaar maakt. En stel dat het dier ineens met koliek naar een kliniek gebracht moet worden, dan moet ze ook gechipt zijn.

Ik heb mijn 18-jarige merrie dit jaar ook laten chippen.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:54

mijn ouwetje is nu 27 en ik chip er niet!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:56

Ik wacht er voorlopig nog mee.
Wie weet wat er over een jaar weer is.
En dan laat ik alles in 1 keer doen als het nog moet.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:02

Ik loop ook nog niet zo hard! Staat het trouwens al ergens op een site van de overheid?

Daarbij, stel dat mijn paard tòch onverwacht naar de kliniek moet en ik word aangehouden, dan betaal ik de boete toch gewoon? Ik neem niet aan dat mijn paard in beslag genomen wordt o.i.d.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:17

Ja, op de site van het ministerie van LNV kun je de hele regelgeving vinden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:18

ellenlouise schreef:
Daarbij, stel dat mijn paard tòch onverwacht naar de kliniek moet en ik word aangehouden, dan betaal ik de boete toch gewoon? Ik neem niet aan dat mijn paard in beslag genomen wordt o.i.d.

Heb je er wel over nagedacht dat niet-gechipte of via DNA-geregistreerde paarden straks bepaalde medicijnen wellicht niet meer mogen krijgen?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:33

Ik heb hier nog een folder liggen van de DA over het chippen waar dus ook het paspoort bij hoort.
Het paardenpaspoort met chip is dus verplicht. En dit is noodzakelijk voor:
- een paard, ezel of pony te vervoeren
- deel te nemen aan wedstrijden en keuringen
- het dier te verhandelen, te exporteren, of te laten slachten
- medicijnen te registreren
- de eindbestemming (al dan niet slachten) aan te geven

Meer info op: www.nl-paardenpaspoort.nl

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:54

Citaat:
Heb je er wel over nagedacht dat niet-gechipte of via DNA-geregistreerde paarden straks bepaalde medicijnen wellicht niet meer mogen krijgen?

Typisch een op angst gebaseerd argument (Ojee wat als mijn lieveling...).
Laat je vooral niet bang maken!

Trouwens als je paard bepaalde medicijnen nodig heeft moet de veearts die toedienen en eventueel kun je dan alsnog op dat moment laten chippen. Toch? Haha!

Je kunt gewoon een standaard bezwaarschift (ethische gronden)downloaden, uitprinten en ondertekenen. Google even of zoek op in de vele topics over chippen hier. Omdat het een bezwaar op ethische gronden is wordt het waarschijnlijk toegewezen en krijg je ontheffing. Let er wel op dat in elk geval je naam, je handtekening en duidelijk het woord "bezwaarschrift" in de brief staat.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:20

Ik heb ook een oudje (29 jaar) en die is ook niet gechipt.
Hoeft ook nog niet, hij valt onder een overgangsregeling. Pas in 2006 zou hij gechipt moeten worden. Eerst maar eens zien of hij dat haalt nietwaar?
Enige wat wel verplicht is, is een paspoort.

website PVE schreef:
Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:27

Mijn oudje van 29 is wel gechipt, maar hier wordt ook nog best veel meegereden. Ik zou het wel doen, je weet nooit waar je onverwachts heen moet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:30

MarijeR schreef:
Ik heb ook een oudje (29 jaar) en die is ook niet gechipt.
Hoeft ook nog niet, hij valt onder een overgangsregeling. Pas in 2006 zou hij gechipt moeten worden. Eerst maar eens zien of hij dat haalt nietwaar?
Enige wat wel verplicht is, is een paspoort.

dat geldt dan ook voor onze Trammelant.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:32

PeruaansePas schreef:
Typisch een op angst gebaseerd argument (Ojee wat als mijn lieveling...).
Laat je vooral niet bang maken!

Het zou realiteit kunnen worden. Maar voor mij maakt het niet uit, ze zijn allebei gechipt en ik heb daar geen enkele moeite mee Lachen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:05

Onze Zep was ook niet gechipt. Je mag ze immers altijd vervoeren naar een plaats waar ze gechipt gaan worden, dus naar de DA mag je altijd Knipoog
Inderdaad kan het lastiger worden wanneer je 'm wilt laten slachten.

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:43

Ik wacht er ook nog mee om mijn paard te laten chippen (19 jaar)
Maar nu had ik weer gehoord dat er geen paspoorten meer uitgegeven werden alleen een chip voor oudere paarden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:48

Citaat:
Het zou realiteit kunnen worden.

Inderdaad: toekomstige tijd. Wie dan leeft...(of niet)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:49

Ze kunnen mij 3 hoog de boom in, zo'n oud paard chippen? Nooit! Die oudjes van mij dus niet.

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:33

promptertje schreef:
Tsja, het is nou eenmaal verplicht, tenzij je op ethische gronden bezwaar maakt. En stel dat het dier ineens met koliek naar een kliniek gebracht moet worden, dan moet ze ook gechipt zijn.

Nog even voor de duidelijkheid, met dit paard wordt niet meer gesleept. Ook niet bij ziekte. Denk dat het bezwaarschrift een optie is.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:38

het is nu verplicht volgens mij dus gewoon doen....

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:44

calypso1989 schreef:
het is nu verplicht volgens mij dus gewoon doen....

Nog niet verplicht voor ieder paard!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:08

promptertje schreef:

Jawel, en dat is dan ook het moment om serieus over chippen na te denken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 00:29

Ik heb mijn jonkie van 20 wel laten chippen(eergisteren) omdat hij anders niet meer bij de slager terecht kan. Ik geloof dat per 1jan a.s (en anders per 1 jan 2006)geen ongechipte paarden meer gelacht mogen worden. Het klinkt misschien wel hard, maar als hij wat ernstigs gaat mankeren gaat ie wel naar de slager. Ik wil er even niet aan denken maar het is wel de realiteit. Lachen

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:56

Zit gewoon even hardop te denken hoor. Worden de chips er bij de vleesverwerking uitgehaald (voor zover dat kan) of gaan die gewoon mee de gehaktmolen in?

En begrijp ik dus goed dat de slager een chiplezer heeft (of krijgt) en elk hem aangeboden paard controleerd?

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:20

paarden moet je verplicht chippen, ben je onderweg en ze houden je toevallig aan en je paard heeft geen chip kan de dwangsom oplopen tot een bedrag van 4500 euro. Geef ik liever een paar centen uit aan de DA om er een chip in te doen, ongeacht de leeftijd.