Ik heb een vraagje: ik heb een ruin, bijna 14. Er staat een veulen bij ons op stal en die hebben we gisteren in de bak bij mijn ruin gelaten, anders staat het beestje de hele dag alleen op stal. Nou was mijn ruin héél erg onder de indruk van het feit dat het veulentje nog hengst is, hij zat de hele tijd daaronder te ruiken enzo. En hem achterna te lopen en te bijten. Soms pakte hij het veulen echt hard in de nek bij de manenkam (hij beet niet door, maar hij liet ook niet los) en het veulen is erg onderdanig en die bleef staan, kauwen en likken enzo.
Verder was er geen getrap of drukdoenerij ofzo, mijn ruin beet hem alleen de hele tijd. Kan dit wel? Hij heeft nog nooit met een hengstveulen gestaan, dus ik vraag me af of dit normaal gedrag is, of dat hij er ooit mee ophoudt? Ik neem aan dat mijn paard zijn positie t.o.v. het veulen wil bepalen ofzo.
Tessebes
Geplaatst: 03-11-04 17:24
Klinkt niet abnormaal hoor. Ze hebben gewoon even de rangen verdeeld, als het goed is zal het na verloop van tijd minder worden.
Nic
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 17:33
Ow, okee... Ik zou het nl. jammer vinden als de eigenares van het veulen gaat zeggen dat mijn paard bijt en dat ze 'm weghoudt ofzo..
Tessebes
Geplaatst: 03-11-04 17:41
Zo leert het veulen juist hoe het is om zich te moeten onderwerpen aan een ander.
Sizz
Geplaatst: 03-11-04 18:06
Ja inderdaad. Ze gaan eerst even uitmaken wie welke rang heeft. Daarna zulle ze wel vriendjes worden. Maar dat heoft natuurlijk niet altijd. Maar dan is het in het begin meestal al slaan en schreeuwen.