castratie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:27

ik stuit toch steeds op cultuur verschillen en dat vindt ik eigenlijk heel leerzaam. Daarom het volgende. Hier in Portugal vinden ze castratie zielig. In nederland is het bijna een standaard operatie voor een groot deel van elke geboren hengst.
Hoe zielig is castreren eigenlijk... en wat zijn de achterliggende redenen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:33

Zielig ... tsja ... als het paard de keuze had zou hij zijn zaakje liever behouden, denk ik.

Als ik bij mezelf naga: ik heb geen zin in de hormonen die bij een hengst toch vaak de overhand nemen. Een ruin is wat dat betreft veel stabieler. Mijn hengstje nu nog lekker tussen de zwangere dames, maar voordat de veulens er zijn gaan zijn kiwi's eraf. Dan kan hij later ook nog gewoon met de groep naar buiten. Sociaal contact vind ik nl. erg belangrijk voor een paard. Een paard dat moeten ontzeggen vind ik veel zieliger dan het beest laten castreren.

Maarre ... wedervraag: zou in Portugal het macho-element ook geen rol spelen?

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:33

Zielig is een menselijke emotie <o jee, nu zal ik het krijgen>, maar het leeuwedeel van de achterliggende redenen hebben te maken met handzaamheid en huisvesting.

Begin dit jaar was omgaan met Pluis ècht geen lolletje meer. Constant boos, uitproberen, bijten, snel (héél snel) beledigd, niet te corrigeren, dus hebben wij hem in Utrecht laten castreren.

Waar wij gestaan hadden en op dat moment stonden, waren hengsten wel toegestaan, maar je kunt je voorstellen dat ze wel te hanteren moeten zijn. Waar wij nu staan zijn hengsten niet toegestaan en dat is een probleem dat je vaak tegenkomt als hengsteneigenaar. Of ze mogen alleen maar op stal staan en nooit in de wei om te voorkomen dat ze uitbreken naar een wei met merries. Dan moet je je af gaan vragen of het een het ander wel waard is.

=^.,.^=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:43

Aha, ik zie het al, hier zijn de hengsten niet zo hitsig, dus de noodzaak is niet zo hoog. Ja de macho cultuur speelt vast mee. Vrouwen zie je nauwelijks met paarden.
Wat de sociale contacten betrefty, hier rijdt gewoon alles door elkaar. Weidegang kennen ze nauwelijks, ook niet voor merries.
Mannen met een mening hierover...ook even melden graag...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:51

Lusitana schreef:
Aha, ik zie het al, hier zijn de hengsten niet zo hitsig, dus de noodzaak is niet zo hoog.

Ehhhhh ... hoe kom je hier ineens op??

Met sociaal contact bedoel ik overigens geen visueel contact in de rijbak, maar onderling lichamelijk en emotioneel contact, zonder dat daar mensen aan te pas komen.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:53

Ik vind het niet zielig.
Mijn pony is toevallig 2,5 week geleden gecastreerd en hij kreg een spuitje voelde hij niets van in zo verre dat hij er niet op reageerde.
Daarna was het dus vedoofd en tja voelde hij ook niets!
Het is totaal niet opgezwollen omdat hij in de wei staat en dus veel kan bewegen heb de wond ( om het zo maar te stellen ) met rust gelaten dat was het beste en tja heb het onder vonden en hij staat elke weer vrolijk zonder dikke opgezwolle delen in de wei.

Wel vind ik het minder als ze een paard op stal gaan zetten en meestal gaat het dan juist onsteken!

OK dan! zo denk ik er dus over

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 16:01

[quote="Mac"]Ehhhhh ... hoe kom je hier ineens op??

Ik lees toch dat men liever niet met de hormoontoestanden te maken heeft.
Ze LIJKEN hier niet zo]n last van hun hormoonhuishouding te hebben zo bedoel ik het even. Het is geen aanval hoor. Je weet, ik ben gewoon nieuwsgierig.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:17

vorig jaar is bij whoopy na 6 jaar zn zaakje eraf gehaald, en nu ga ik komende zomer bij nadiem zn zaakje eraf laten halen. ik heb geen zin om dalijk een paard te hebben wat niet meer te rijden valt. (kan verschillend zijn per paard, maartoch)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 16:22

Heel verstandig! Maar hoe kun je van te voren weten of hij niet meer te rijden valt
ik ben niet voor of tegen hoor, ik wil weten hoe het verschil komt!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:42

dat kan je van te voren niet weten. ik verzorg een hengst, een arabier, en soms is het echt een hel, vanwegen zijn hitserige en drukke gedrag, maar als we alleen zijn merk je er niks van. het vervelende van een hengst is vind ik, ze reageren zo erg op andere paarden, en steigeren veel sneller. Ik zou graag zien dat hij gecastreerd wordt, maar hengsten zijn vaak wel gespierder. er zitten voor en nadelen aan allebei. maar ik gva toch liever met een ruin de weg op. Maar het ligt ook aan het karakter. ik ken er ook een die zich gedraagt als een zonnetje... ligt ook aan zn opvoeding natuurlijk...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:18

Als je paard gewoon verdofd wordt dan is het niet zielig hoor. Hij heeft natuurlijk nog wel effe last maar dat si beter dan dat jij hem de hele tijd in de gate moet hadden. Mijn pony is laat gecastreert en dat merk je wel. Nu 1.5 jaar geleden . En hij is ook nog op de hengstenkeuring geweest. Hij is meestal wel druk enzo. Pling

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:22

Je mag ook op veel pensionstallen geen hengst hebben, dus dan is het geen keus meer Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:24

denk dat de meeste mensen laten castereren omdat er anders gewoon haast geen stalling laat staan weide te vinden is
de meeste pensionstallen en manegens willen geen hengsten en
als ze er al 1 toestaan moet tie erug braaf zijn
in de weide met spontane dekkingen of uitbreken naar andere weides (met merries) met alkle gevolgen van dien
tja daarzit men niet echt op te wachten

daarbij , ik weet niet in welk gedeelte je woont , maar in nederland is
het vrij druk bevolkt , bebouwd en veel wegen die paar stukken waar je kan en mag rijden kom je geheid regelmatig hengstige merries tegen en
niet alle hengsten(en ook de merries) reageren daar lekker op als je op een pad van 1,5 meter breed elkaar moet passeren ..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:26

Als hij handelbaar is als hengst mag het eraan blijven hoor.

Maar als ik dingen moet laten zoals wedstrijden dan moet ie maar onder het mes. Liefst wel uitstellen zodat ie een mooi halsje nog krijgt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:36

Tsja zielig. Ligt er maar aan vanuit welke perspectief je het bekijkt. Oke een castratie is een pijnlijke ingreep (dat kan mijn paard je uit ervaring vertellen) maar ik persoonlijk vind het zieliger dat zo'n beest met opgekropte sexuele gevoelens in zijn eentje in de wei staat. Die van mij is op 4 jarige leeftijd gecastreerd en niet omdat hij moeilijk was maar omdat ik het sneu vond dat ie alleen naar buiten moest.
Kijk als in portugal weinig paarden gecastreerd worden zullen ze ook wel beter ingericht zijn op hengsten en kunnen de heren samen naarbuiten ipv 6 weien verwijderd van de andere paarden.
Kan ook nog een kwestie van temperament zijn. Die portugezen zijn toch wat hitsiger dan nederlanders Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:24

Tja in Nederland is het veelal de keuze voor een recreatiepaard: ballen houden en een eenzaam/afgezonderd bestaan (soms zelfs zonder weidegang) leven, in combinatie met levenslange frustratie (?)...

OF: ballen eraf.

Tja, een paard kan niet kiezen. Ik ben in alle bovenstaande gevallen toch voor castreren.

Mijn pony had het geluk dat hij lekker altijd tussen de merries mocht lopen en dan is een hengst geen probleem. Op zijn 9e zijn alsnog zijn ballen eraf gegaan hoor (vorige eigenaar), achteraf was het wel gemakkelijk met stalling vinden. Bloos Niet iedereen maakt die keuze (kán die keuze maken) om een gemengde groep in de wei te houden.

Voor de meeste geldt toch dat castrerendede beste optie is in Nederland, voor het recreatiepaard/pensionpaard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:05

Of de portugezen hitsiger zijn durf ik niet te zeggen. Hier zie je dat portugeze meisjes met spanjaarden willen trouwen omdat die meer Tomates (ballen) hebben. dus eigenlijk zijn het doetjes, maar inderdaad, wel vreselijk macho in de zin dat ze denken dat paardrijden alleen voor mannen is wegelegd. Ik denk ook dat de makheid van de paarden hier er wel mee te maken heeft. Hier rijden kinderen ook gewoon op hengsten en op manèges rijdt je ook gewoon op alles door elkaar.
Andere dieren worden hier ook niet gecastreerd en men geloofd heilig in voortplanting. Misschien heeft het katholieke geloof er ook wel mee te maken. Hier is nog altijd 99 % katholiek...

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:48

Ik heb pasgeleden mijn Haflinger laten castreren, ik vond het doodzielig, vooral de dag na de castratie. Ik ben niet zo'n meut met de beesten, maar zo'n pijnlijk loopje en bloedspatten op zijn achterbenen doen je toch wel wat, hoor Huilen

Gelukkig was hij de ingreep heel gauw weer te boven, dus per saldo vindt ik het een goed besluit, met name om het sociale aspect (samen kunnen staan met andere paarden), maar heb me al wel voogenomen nooit meer een hengst te kopen, om me niet meer zo schuldig te hoeven voelen... Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 15:45

Nu lees ik toch veel dat sociale aspect, maar in het wild zijn er ook gewoon vrijgezellen groepjes van louter hengsten. Je zou toch zeggen dat dat dus moet kunnen. Ja natuurlijk niet een merrie er tussen zetten...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:52

Bij ons op stal is het precies zo als in een kudde(paarden in het wild)
De oudste merrie staat aan de top....
Dan komen pas de Hengsten:)
Toen mij paard uit de opfok kwam is hij in de stal naast de dominante merrie gezet...Hij is door haar al een paar keer op zijn plaats gezet:D
Hij staat ook gewoon met zijn half broer in de wei/bak.En ze vermaken zich super......het is denk ik ook net wat je ze aanleerd......
Ga jij merries uit de weg met je hengst dan snap ik dat hij dan raar gaat doen als hij er wel een ziet......De mijne train ik gewoon als de merries in de bak of op het land staan...

Ook zie je dat mensen hun hengst op late leeftijd castereert........9 van de 10 keer houden ze gewoon hun hengsten gedrag...

Ik denk dat ik een casteratie in overweging zou gaan nemen als het medisch wordt.....

Hij staat nu gelukkig op een stal waar ze dek hengsten hebben en waar ze geen problemen met hengsten hebben.maar je moet net dat geluk hebben om je paard op zo stal te krijgen....

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:15

Nou..bij een fokkerij voor Andalusiers konden de hengsten gewoon naast elkaar in stallen staan (ze konden elkaar zien) en een paar zelfs in een wei waar tegenover nog een wei met merrie's lag Lachen

Terwijl je bijv. KWPN hengsten over het algemeen (hoeft dus niet altijd te zijn..en dit heb ik ook maar gehoordmaar ik was het er wel mee eens) echt niet naast elkaar moet zetten want die vliegen elkaar aan.

Andalusiers zijn iig veel rustiger gewoon..daarom kan het ook eerder... Dus misschien die paarden die jij daar ziet ook...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:03

Ik ben zelf ook met paarden begonnen in een wereld waar hengsten heel normaal zijn. Zeker de eerste 25 paarden waar ik mee gewerkt heb waren hengsten en ik heb nog nooit enig probleem gehad. Ja als er andere paarden langs komen geeft dat even wat onrust, maar dat is niet meer of minder als dat het bij merrie's of ruinen zou zijn. Ook nu ik met mijn hengstje thuis sta en regelmatig langs de manege loop en andere paarden (ook merrie's) tegen kom geeft dat geen onoverkomelijke problemen. Ja, wat showen van de hengst, maar ik kan het prima in de hand houden hoor.

Het probleem is meestal dat een hengst je meteen duidelijk maakt als je niet duidelijk genoeg ben naar hem, als hij aan je twijfelt neemt hij de leiding over. Of terwijl, met een hengst wordt je met je neus op de feiten gedrukt of je wel of niet echt goed met paarden om kan gaan en dat kunnen de meeste mensen niet. En met een ruin gaat dat voor die mensen dan toch.

Tja het probleem van de huisvesting komt voort uit het idee wat de meeste mensen over hengsten hebben. Als we met z'n allen daar anders over gaan denken komt het met de huisvesting ook wel goed. Het is maar net wat er gevraagd wordt.
Ik zelf gewoon iets langer gezocht naar een plekje omdat ik zijn ballen belangrijker vond.

Ik zeg altijd ze worden met ballen geboren dus die zitten er niet voor niks dan ga je die er toch niet zomaar afhalen, er moet voor mij dan wel een hele goede reden voor zijn hoor. Ik vind wat er hier in nederland gebeurt een beetje teveel het aanpassen van het paard aan ons zodat wij toch een paard kunnen houden.