In een park rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duie

In een park rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:00

Ik woon in Arnhem, en bij stal hebben we een park (Immerloo, voor degenen die het kennen). Nu hoorde ik dat je hier niet mag rijden, maar geldt dit altijd in een park, of is hier een reden voor? Ik heb dus wel mijn ruiterbewijs, en je mag niet op een fiets of voetpad rijden, maar moet de berm dan in. als het niet anders kan op de weg.

Is dit misschien de reden, omdat het dus eigelijk een fietspad is? Of heb ik het verkeerd begrepen en mag je er niet rijden als je geen ruiterbewijs hebt?

Wie weet dit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:01

Als er geen ruiterpad is mag je er niet rijden.
je mag met je paard op de openbare weg óf in natuurgebieden/parken op de daartoe aangelegde ruiterpaden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:02

Een park is wandel gebied en alleen voor voetgangers, behalve op de fietspaden. Aangezien je met een paard niet op de stoep/wandelpaden mag en ook niet op het fietspad (officieel) mag je niet in het park (wandelgebied). Het heeft niets met een ruiterbewijs te maken.

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:12

oké, heel erg bedankt! In het park zijn geen ruiterpaden, dus mag ik er gewoon niet komen. Maar als ik nu van A naar B wil gaan, dan moet ik dus om het park heen op de openbare weg. (eerst dijk, dan openbare weg, dan berm naast fietspad ofzo?) of kan ik simpelweg niet op alle plaatsten komen met een paard?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:13

Klopt: je mag niet overal komen met je paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:16

Sugarmiss schreef:
Als er geen ruiterpad is mag je er niet rijden.
je mag met je paard op de openbare weg óf in natuurgebieden/parken op de daartoe aangelegde ruiterpaden.

Wij hebben ook een park waar we eigenlijk niet in mogen rijden, want er zijn geen ruiterpaarden, maar het wordt toch gedoogd omdat er hier niks anders in de buurt is.

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:28

Nou, ik vond het zo,n mooi park om er eens te rijden, maar toen hoorde ik dus dat het niet mocht, en ze het ook regelmatig controleren (parkwachters) dus hier wordt het echt niet gedoogd helaas!

Ik wilde de gemeente al eens opbellen omdat ik dus niet wist wat de reden was. Dacht zelf óf omdat het een fiets/voetpad is, óf omdat je een ruiterbewijs moet hebben (leek me trouwens wel een vage reden). Maar nu weet ik het ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:29

Maar 'gedogen' is iets anders dan 'mogen' Haha!

Op het moment dat er of teveel ruiters gebruik van maken en daardoor overlast ontstaat c.q. de boel wordt teveel kapotgelopen zul je zien dat het met het gedogen snel afgelopen is.

Zelfs hierop de hei merk ik dat bepaalde paden worden afgesloten omdat er teveel ruiters op lopen en de herten blijkbaar niet meer kunnen slapen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:31

ik zal het nog moeilijker maken. als je je paard aan de hand meeneemt, ben je voor de wet geen ruiter... en dat zou dus mogelijk moeten zijn. dus als je van A naar B moet en door het park is het kortst, dan daar even afstijgen, hahaha eh, je mag er dan alleen niet in al er een bord verboden voor vee.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:26

Tegenwoordig mag je haast nergens meer lekker rijden.
Ik rijd altijd gewoon door parken ed, omdat we hier nauwelijks tot geen ruiterpaden hebben.
Maar ik lap wel meer regels aan mn rijlaars. Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:31

Ja, en daarom wordt er zoveel verwoest en daarom zijn er steeds meer gebieden afgesloten en daarom is het ruiterbewijs in het leven geroepen. Ruiters horen zich wel aan regels te houden net als alle andere verkeersdeelnemers. Regels zijn er zo dat jullie in dat volle landje niet al teveel last hebben van elkaar, snappie.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:42

als je je ruiterbewijs hebt,weet je toch dat je neit maar zo in het park ridjen mag?? Scheve mond is er nergens een zandpad ofzo inde buurt??

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:03

Ik snap ook niet waarom ze niet meer ruiterpaden aanleggen.
Dan is iedereen tevreden.
Voordat ik bij het dichtstbijzijnde ruiterpad ben vanaf stal, ben ik ruim een half uur onderweg.
Moet dan langs drukke (snel) wegen, onder viaducten langs, rivier oversteken en drukke kruispunten en rontondes over......

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:33

meiske16 schreef:
als je je ruiterbewijs hebt,weet je toch dat je neit maar zo in het park ridjen mag?? Scheve mond is er nergens een zandpad ofzo inde buurt??

ik rijd nu altijd een rondje over de dijk (waar geen auto's mogen komen), maar ik mag dus niet via het voetpad terug, dus moet ik of dezelfde weg terug, of via de wei. Maar omdat ik dit rondje nu wel gezien heb, vroeg ik mij af of ik niet toch door het park kon gaan, lekker groot park en zien we weer wat anders, maar dit mag gewoon niet...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:02

Lusitana schreef:
ik zal het nog moeilijker maken. als je je paard aan de hand meeneemt, ben je voor de wet geen ruiter... en dat zou dus mogelijk moeten zijn. dus als je van A naar B moet en door het park is het kortst, dan daar even afstijgen, hahaha eh, je mag er dan alleen niet in al er een bord verboden voor vee.

Met een paard ben je begeleider van vee... en dan hoor je dus nog steeds niet op het fietspad of voetbad, maar op de weg. (Is mij ooit is geleerd).
Lijkt me trouwens wel een beetje achterlijk om hier op de weg te gaan lopen met mn paard aan de hand... Clown

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:54

meiske16 schreef:

Niet iedereen is zo verwend met een bos of iets dergelijks in de buurt! Mijn paard staat in een parkje waar dan een klein ruiterpad is, maar mijn verzorgpony staat aan de andere kant van ridderkerk, aan een ander park, en dan moet ik zo'n 35 min. rijden (ja, ook door dat park) om in het park met ruiterpad te komen, waar je in totaal misschien in een kwartier doorheen bent. Dus sommige hebben geen keus!! En een parkje is het bij ons niet, het is kilometers lang, en erg groot. Politie houdt ons ook niet aan als we er rijden. En dat ruiterbewijs heb ik in de 7 jaar dat ik het heb, nog nooit nodig gehad.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:55

Ik ken Immerloo park. Mijn pony heeft daar in de buurt gestaan. Je mag er inderdaad helaas niet doorheen, hoewel het een heel mooi park is om in te rijden. Vooral nu het stuitbos ineens gesloten is voor paarden, is dat erg jammer. Ik vond het vooral onhandig omdat ik nog wel eens naar de Immerloo plassen wilde met de pony dat ik dus helemaal om het park heen moest. Maarja meestal ging k er dan toch maar even stiekem door heen Gaaaap

Offtopic: waar staat jou paardje dan? Bij Holthuizen?

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:41

dat probleem heb ik nou ook
ik sta 5 minuten loop afstand van de oude maas in barendrecht
ook daat mag je niet rijden
ik rij er dus altijd *oeps*
maar dat is de enige park in de buurt daar
ik ben al heel vaak een parkwachter tegen gekomen
ik ben nog nooit weggestuurd altijd alleen maar begroet
mijn vriendin is er wel een keer weggestuurd
omdat ze aan het galoperen was en dat is natuurlijk wel gevaarlijk
er lopen daar kinderen honden wandelaars en zelf wielrenners

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:14

Je kunt natuurlijk proberen bij de gemeente te vragen of ze niet een ruiterpad aan kunnen leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:22

ik zondag met me pony het dorp ingerede bij ons..ik was politie tege gekome maar die gaven er niets om

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:09

In het dorp rijden mag gewoon, want dan rijd je gewoon over de openbare weg toch?

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:26

Lusitana schreef:
Je kunt natuurlijk proberen bij de gemeente te vragen of ze niet een ruiterpad aan kunnen leggen...

Het stomme is dat er 5 minuten van dat park af korte tijd geleden een bos is aangelegd. Het plan was dat er ruiterpaden doorheen zouden komen. Het bosje is altijd opengeweest voor iedereen, tot in de zomervakantie ze het ineens hebben gesloten voor paarden en honden. Terwijl toch duidelijk in het plan stond dat er ruiters zouden mogen komen Verward .

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:37

Zal denk ik wel weer teveel geld kosten om dat aan te leggen. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:38

foetsie schreef:
In het dorp rijden mag gewoon, want dan rijd je gewoon over de openbare weg toch?

Met je paard mag je idd gewoon over de openbare weg. Tenzij duidelijk staat aangegeven dat je daar niet met een paard mag komen.

Duie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 19:33

Fredt schreef:
Ik ken Immerloo park. Mijn pony heeft daar in de buurt gestaan. Je mag er inderdaad helaas niet doorheen, hoewel het een heel mooi park is om in te rijden. Vooral nu het stuitbos ineens gesloten is voor paarden, is dat erg jammer. Ik vond het vooral onhandig omdat ik nog wel eens naar de Immerloo plassen wilde met de pony dat ik dus helemaal om het park heen moest. Maarja meestal ging k er dan toch maar even stiekem door heen Gaaaap

Offtopic: waar staat jou paardje dan? Bij Holthuizen?

Yep, mijn bijrijdpaard staat daar!