Omdat diesel rijden met grijs kenteken speciaal voor trailer vervoer volgend jaar wel heel duur wordt wil ik toch eens weten wat het kost om een vrachtwagen te hebben.
Dus wat zijn zo ongeveer de kosten van het hebben van een paardenvrachtwagen voor 2 paarden met B rijbewijs: - wegenbelasting - verzekering - onderhoud - en niet onbelangrijk aanschafkosten
Ik rij gemiddeld 1 a 1,5 keer in de week, voor wedstrijden, lessen en hoefsmid. Afstanden zijn dan totaal rond de 100 km. Maar ga ook wel eens verder voor vacantie.
Er zijn nogal wat verschillende vrachtwagentjes te koop, voornamelijk in leefdtijd verschillen. Wat zijn de ervaringen met de wat oudere types, zo rond 1990 en ervoor? Is het goed/slecht om een verbouwde vrachtwagen te kopen met al veel kilometers en hoe zit het dan met de veiligheid?
Lielle
Geplaatst: 03-11-04 12:24
daar ben ik ook wel in geïnteresseerd
cissy
Geplaatst: 03-11-04 13:26
Citaat:
Omdat diesel rijden met grijs kenteken speciaal voor trailer vervoer volgend jaar wel heel duur wordt
hoezo? ik dacht dat grijs gewoon bleef? of heb ik iets gemist...
CM_
Geplaatst: 03-11-04 13:36
ik heb en een trailer combi en een vr8wagen dieselkosten gaan omhoog helaas... maar ja dat is altijd al zo geweest
wat ik nu recentelijk gehoord heb is dat grijs kenteken blijft voor degenen die al grijs hebben . ik weet niet hoe het zit als je er nu nog een koopt, maar na 1 januari ofzo , dan moeten de mensen die een grijs kenteken kopen, toch betalen voor geel... ik heb dit van een stel autohandelaren gehoord, die er toch met de neus op zitten . dus ik denk wel dat het waar is .
een vrachtwagen is zowiezo goedkoper als een trailercombi, alleen moet je er wel dan een boodschappen auto'tje bij hebben ( een panda ofzo )
ik heb een oldtimer vrachtwagen , dat is mijn tweede wagen, dus kan ik m goedkoper verzekeren, per jaar kost ie me nog geen 150 euro per jaar aan verzekering ( het is wel een oldtimer verzekering ) diesel tank ik via een oude baas van me ( veeeel goedkoper ) ik heb een grote vrachtwagen van 11,5 meter lang en hij rijd 1 op 4,5 gok ik een kleinere wagen loopt veel goedkoper en neemt ook minder plaats in. alleen ben ik niet zo kapotvan die kleine vr8wagentjes, omdat je daar maar een paard of twee kleinere pony's op kan zetten anders zit je boven je gewicht !
zobras
Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-04 14:48
Voorlopig ga ik er maar vanuit dat grijs verdwijnt. Plus, al zou het straks alleen voor nieuwe auto's gelden, mijn huidige auto is nu al onverkoopbaar. Gisteren zei de garage houder nog dat hij mijn auto momenteel niet eens wil inruilen....
Zit dus te denken aan een kleine vrachtwagen, gezien ik toch maar een paard heb (en een shetlander, maar die reist nooit mee). Punt is dat mijn huidige auto bijna onbetaalbaar wordt en ik veel kilometers maak voor werk. Dus heb nu het idee mijn huidige zware auto in te ruilen voor een kleine goedkopere auto en een vrachtwagen erbij. Moet dus ook mijn trailer verkopen.
Als ik al mijn auto vergelijk met een VW Lupo, scheelt het al zeker meer dan 2500 euro per jaar, uitgaande dat het grijs kenteken voor partikulieren voorbij is per 1-1-2005. En dat is best wel veel geld. Zou ik dus minder dan 2000 euro per jaar een vrachtwagen kunnen onderhouden voor 2-prd?
CM_
Geplaatst: 03-11-04 19:46
dat is maar de vraag.... apk is vaak duur bij die beestjes... aangezien een nieuwe niet te betalen is, en de oudere beestjes wat meer onderhoud vergen , je hebt voor 2500 zeker weten een leuk 1- paards vrachtwagentje, als het je tweede auto is en hij is 15 jaar of ouder, kun je veel korting krijgen op de verzekering. en volgensmij ook op belasting . maar dat weet ik niet zeker. feit is wel dat de kosten op het rijden met de gewone auto dus veeeel minder worden... ik heb het geluk een goede oldtimer groot-rijbewijs vrachtwagen op de kop heb kunnen tikken, die zijn doorgaans goedkoper in totaal ( onderhoud, gebruik , en vooral verzekering en belasting ) dan zo'n klein vrachtwagentje... wat immers ook onder grijs kenteken valt.... en dus ook fiks duurder word als nu ...
ikke
Geplaatst: 03-11-04 20:46
Ik ga met crossmonster mee. Ik heb ook wel makkelijk praten met een een old-timer op groot rijbewijs maar ik advieseer je toch om het in die hoek te zoeken. Groot rijbewijs is best een te overziene post, wagens op groot rijbewijs zijn veeeeel goedkoper in aanschaf, daar kun je bijna je rijbewijs voor halen, en goedkoper in het hebben. Ik heb een 608, die mag 5600kg wegen, heeft 2000kg laadvermogen en zou 60euro per drie maanden kosten aan wegenbelasting, als ik dat nog zou betalen. Verzekering zit ergens tussen de 200 en 750 euro per jaar, afhankelijk van leeftijd, no-claim en type verzekering. Mijn Mercedesje slurpt ongeveer 1:8, Diesel.
Bedenk dat ook de huidige 600-serie van Mercedes eigenlijk bedoeld is voor groot-rijbewijs, maar om verkoopredenen vaak met 3490 kg MTM wordt aangeboden. Ga je voor het volle pond, dan hebben ze ook ongeveer 5500 kg MTM, tel uit je winst.
Als je handig bent, koop dan een gewone vrachtwagen en bouw die zelf om, dat scheelt je minstens de helft in de kosten. Kijk maar eens bij de grote truckhandelaren wat een gemiddelde vrachtwagen kost. Niet schrikken van >300.000km op de klok, daar kan nog minstens hetzelfde bijgedraait worden, mits goed onderhouden.
CM_
Geplaatst: 04-11-04 14:25
goed aangevuld, ikke !!
die van mij heeft 1,5 miljoen gelopen, en loopt nog als een zonnetje ! nu moet je wel goed opletten, bepaalde type wagens zijn minder slijtvast van mercedes weet ik niet veel wat motor betrefd, ik weet wel dat de oude types daf, met een 1600 motor, mits goed onderhouden, nog jaren en jaren meegaan ! dit type motor werd ook als aggregraat gebruikt in het leger, deze aggregraten lopen nu nog op veel boerenbedrijven ! dat wil al veel zeggen over de motor, nietwaar?
een busje, oftewel een een paards vrachtwagen , want dat is niet meer dan een bus, kan motorisch gezien veel minder kilometers hebben als een vrachtwagen motor...
zobras
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-04 14:42
Beide bedankt voor de info. Helaas heb ik de tijd en techniek niet om een vrachtwagen zelf te verbouwen, hoe graag ik het wel zou willen. Want dan heb je tenminste ook de opbouw zoals je het zelf zou willen.
Een groot rijbewijs is toch ook een behoorlijke kostenpost? Volgens mij zijn de lessen al een klein vermogen per keer.
Voor een beetje vrachtwagentje ben je toch snel 10.000 eurootjes kwijt wil je een beetje een betrouwbare hebben (zo een snelle inschatting van wat te koop staat). Stel dat die nog voor een paar duizend verbouwd moet worden om naar mijn standaard te komen.... Zal dus mijn eigen auto moeten inruilen voor een kleine die zuiniger rijd en dus mijn trailer verkopen. Maar moet dan nog geld bijleggen om de vrachtwagen te kopen en binnen enkele jaren de aanschafkosten eruit te hebben. Dat wordt dus lastig.
CM_
Geplaatst: 04-11-04 14:47
een oude paardenwagen heb je zeer zeker wel onder de 5000 euro. je moet dan geen superdeluxe mooi geverfde wagen verwachten, maar wel een die motorisch en op het chasis en de bak gewoon 100 % is in mijn profiel staat mijn oude daf, daar kunnen 6 paarden op, zit een ruime living in met keuken en slaapplaats hij heeft een dubbele cabine en alles werkt gewoon naar behoren. okey alles is oud en simpel, maar het is goed bruikbaar ook mijn klep is hydraulisch, dus ik lach de mensen met hun dure wagens altijd uit als ze weer met 3 man de klep dicht moeten duwen met veel moeite ook heb ik er een watertank op zitten en heb ik gas bij om te kunnen koken in het keukentje en geloof mij maar,die kostte me echt geen 10 000 euro!
Lielle
Geplaatst: 04-11-04 14:48
dat zou dan nog best een optie zijn.
zobras
Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-04 14:50
Maar crossmonster, je hebt wel een groot rijbewijs. Hoeveel kost dat??
CM_
Geplaatst: 04-11-04 14:54
ehm ik heb het al heel lang dus weet echt niet hoe duur het nu is ook is tegenwoordig chauffeursdiploma verplicht , ook voor paarden vervoer dus ... je zou even wat rijscholen kunnen bellen daarvoor... of als je alleen concoursen in de buurt heb, zou je er een 45 km wagen van kunnen maken, dan betaal je helemaal geen drol meer, alleen sja ... als je 200 km moet rijden is het toch behoorlijk lastig
zobras
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-04 14:12
Neee, moet regelmatig door Rotterdam over de brienenoordbrug. Dus als ik voor C-rijbewijswagen ga zal ik ook wel een groot rijbewijs moeten hebben. Heb even gesnuffeld, maar een rijbewijs halen komt snel richting de 2000 euro. Dus dat moet je dan ook meetellen. En ik hoef er maar een paard mee te vervoeren. Plus, heb geen parkeerruimte voor grote wagens, denk dat ze op stal nog wel een klein vrachtwagentje accepteren maar zeker geen grote. Ook daar moet ik rekening mee houden.
Blijft lastig, je kan vrachtwagentjes van 5000 tot 40.000 euro kopen. En waar doe je verstandig aan. Wil wel een wagen die elke week start en veilig mee de weg op kan, zowel voor mijzelf, paard en andere weggebruikers. Plus, moet ook betaalbaar blijven. Geen zin om elke maand bij de garage te staan voor reparaties. En hoe verhouden wat reparaties betreft de goedkopere wagen met de nieuwere duurdere...
CM_
Geplaatst: 05-11-04 19:37
sja dat is verschillend.... sommige nieuwe kunnen zo verrot afgeleverd zijn dat je blijft emmeren ... zeker bij die kleine wagentjes blijven ze motorisch slechter als een groot rijbewijs wagen . zeker omdat ze er niet op gemaakt zijn om levende haven te vervoeren als je een oud dafje wat voor veetransport gebruikt is op de kop kan tikken, dan zit je wel een heel eind goed alleen rijden die klein rijbewijs veewagentjes niet meer zo veel rond... die hebben zowiezo een sterke motor en nog belangrijker, een onwijs sterke bak!
als ik jou verhaal zo hoor ben je beter af met je trailer combi
mij is verteld dat degenen die nu al grijs hebben, gewoon hetzelfde blijven betalen in 2005
Morrie
Geplaatst: 05-11-04 19:51
ik zit met hetzelfde dilemma: rijd grijs, auto is zo'n beetje op en ben ook op zoek naar een vrchtwagentje.
groot rijbewijs halen is geen optie, ik ben te oud voor dat soort gedoe, kan geen examenstress meer aan en heb er geen tijd voor
CM_
Geplaatst: 06-11-04 18:35
jammer smurf, er is niets mooier als het berijden van een mooie grote truck , en ach ik had je wel wat lesjes willen geven hoor