Wat is de beste drukverdeler?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irsa

Wat is de beste drukverdeler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 09:29

Als ik de Divoza gids opensla om een drukverdeler te zoeken (want die zoek ik nl Haha! ) dan staan daar zo veel verschillende dat ik er niet helemaal wijs uit wordt wat nu het beste is.

Is dat een schapenvacht onderlegger, of de action backpad of een gellite onderlegger of de action bodyguard ? enz. enz.
Kortom, met name op gelpad gebied zie ik niet helemaal wat nu beter is. Of moet je helemaal niet aan de gel drukverdeler, maar is een schapenbontje het beste?
Is er iemand die mij kan vertellen welke drukverdeler hem het beste bevalt?

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:45

Ik heb een Christ, en ik ben er heel blij mee. Ze zijn wel heel prijzig maar het geld is het in mijn ogen absoluut waard geweest.

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:55

een goede schapen bont is echt het beste!
heb je al die spring ruiters gezien! er is er geen een die zonder rijdt.
ik heb ze ook en ik ben er hellemaal gelukkig mee OK dan!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:42

Een goed passend zadel is de beste drukverdeler.

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:46

Kitty schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in! Voordat ik meer van dit soort (terechte) reacties krijg, zal ik even uitleggen waarom ik een drukverdeler wil.
Ik rij met een IJslands boomlooszadel. Dit zadel heeft kussens van memory foam, maar deze kussens zullen de druk altijd minder goed verdelen dan een boom. Daarom wil ik voor het extra comfort voor mijn merrie en om de drukverdeling van een zadel met boom zo goed mogelijk te benaderen een drukverdeler aanschaffen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:51

Volgens Bit, oudere versie, een schapenbonte of een polypad

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:24

Ben het met je eens dat je bij een boomloos zadel extra drukverdeling nodig hebt. Ik heb hele slechte ervaringen met gelpads. Deze masseren de spieren als het ware zacht. Terwijl je tijdens het rijden juist wilt dat deze spieren zich ontwikkelen. Ik rijd zelf met een lamsvel. Geen synthetische. En dat bevalt erg goed. Kost wel wat maar gaat ook erg lang mee.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:37

Misschien kun je voor een boomloos zadel het beste een pad met ruggengraatvrijheid kopen. Je wilt denk ik de ruggengraat zoveel mogelijk vrijhouden?

Er is in de Huiskamer een topic gaande over boomloze zadels (en pads). [HK] Ervaringen met boomloze zadels Er zijn zoveel pads en ook speciaal voor boomloze zadels.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:41

Kitty schreef:

Volgens de test in Bit was dat dus niet zo. Goed passend zadel + bontonderlegger was het allerbeste.

Gelpads verhoogden de druk op bepaalde plaatsen zelfs.

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:16

@ peruaanse pas: mijn boomloze zadel heeft ruggegraat vrijheid, doordat het gewoon kussens heeft! Ben bekent met de pads voor boomloze zadels. Heb onder mijn Barefoot een grandeur, maar deze ligt niet goed onder mijn andere boomloze zadel.

Ik ben erg verbaasd over de redelijke negatieve reacties over een gelpad. Ik had zelf echt gedacht dat dat het beste was! Ben dus erg blij dat ik even een topic had geopend! ik hoop op nog meer meningen en reacties!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:12

Ben je niet bang dat door er een (dikke) pad onder te leggen er juist druk op de ruggengraat komt? Dat lijkt mij als je de kamer gaat opvullen met een pad, wat gebeurt bij de meeste onderleggers. De druk voor idd verdeeld, maar naar de gewenste plekken?

Citaat:
Dit zadel heeft kussens van memory foam, maar deze kussens zullen de druk altijd minder goed verdelen dan een boom. Daarom wil ik voor het extra comfort voor mijn merrie en om de drukverdeling van een zadel met boom zo goed mogelijk te benaderen een drukverdeler aanschaffen.

Ik heb zelf een boomlooszadel met memoryfoam (Heather Moffett zadel). Ik denk dat het foam best goed de druk verdeeld (bij mijn zadel wel), ik denk** niet dat je het 'beter' maakt met een pad: voor de ruggengraat hoef je het niet te doen. Je maakt de laag tussen rug-ruiter wel dikker (heeft nadelen!).

**Ik zit achter mijn pc-tje te speculeren hoor en kan jouw zadel en je paard en jou dus niet zien, he?

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:39

Heb jij niks onder je boomloze zadel liggen, peruaanse pas?
Mijn zadel is volgens mij redelijk vergelijkbaar met dat van HM, zelfde idee, maar dan een ijslander modelletje zeg maar.
Van mijn Barefoot ben ik gewend dat er wat onder moet, dus ben geneigd nu ook goed op de drukverdeling te letten. Twijfel nu of er uberhaupt wat onder moet. Memory foam verdeelt de druk natuurlijk ook al wel

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:21

Citaat:
Heb jij niks onder je boomloze zadel liggen, peruaanse pas?

Een gewoon shabrakje (wel met een prima pasvorm voor schoft en rug). Het HM zadel heeft immers gewoon een kamer, die wil ik dus zo "leeg" mogelijk houden, anders heeft een zadel met kamer geen zin (en kon ik voor véél minder geld net zo goed een barebackpad kopen). Knipoog

Je kunt aan de (afwezigheid van) zweet en aan de haren al een beetje zien of het zadel ergens veel of weinig druk heeft. Schuren er haartjes kapot? En hoe is de beugelophanging geconstrueerd? Dat is meestal waar de druk zich concentreert.

Vraag eens aan meerdere mensen (vriendinnen, zadelmaker, instructeur, andere ruiters) in je omgeving hoe zij jouw zadel vinden liggen en vraag vooral naar hun argumentatie! Laat anderen op je zadel rijden en kijk zelf ook eens.

Ik ben zelf duidelijk niet van de pads en opvullingen: lastig al die dingen en hoe meer eronder ligt, hoe minder contact. Bij een boomzadel heb ik daarbij helemaal nog het gevoel dat het "zo vol wordt gepropt" en dat de bewegingsvrijheid van de paardenrug (met name tijdens de lengtebuiging in wendingen) ernstig beperkt wordt, ookal denken sommige mensen hoe meer hoe beter. (Less is more ) Dat geldt dus minder voor een boomloos zadel, maar toch: hoe meer lagen hoe stugger het wordt... Ik beweeg in mijn thermobroek+rijbroek en trui met waxjas ook een stuk minder prettig dan in een zomerjas en een rijbroek.

Van de andere kant: als JIJ het gevoel hebt dat je zadel niet goed ligt heb je waarschijnlijk nog gelijk ook. Je kent je eigen paard goed en merkt bewust of onbewust wel als er iets niet goed zit. Maar misschien ben je op zoek naar een drukverdeler omdat ANDEREN dat adviseren of herhaaldelijk tegen je zeggen? Ga voor jezelf na waarom je op zoek bent naar een drukverdeler.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:02

Starbreeze schreef:
Volgens de test in Bit was dat dus niet zo. Goed passend zadel + bontonderlegger was het allerbeste.

Gelpads verhoogden de druk op bepaalde plaatsen zelfs.

Dit zegt mijn zadelmaker dus ook

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:49

Een bontonderlegger van Mattes (of misschien wel een heel schabrack) heeft ruggegraat-vrijheid. Misschien is dat voor een boomlooszadel wel ideaal... ik heb nog nooit zo'n zadel gezien trouwens, dus kan me ook niet echt voorstellen hoe dat werkt en eruit ziet