Manen van een Haflinger

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Manen van een Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:32

Hallo

Ik heb een vraagje over een Haflinger. Deze pony heeft geen mooie manen, zijn vrij donder van kleur, relatief kort voor het ras, maar groeien ook niet meer aan. Omdat de manen best kort zijn, kan ik ze ook niet op op een gelijke lengte trekkken, dus het heeft als het ware ook nog happen.
Heeft iemand een suggestie of idee hoe ik hier vanaf kan komen, dat hij weer lange mooie blonde manen krijgt, als een Haflinger.

Bedankt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:41

Niets aan te doen, mee leren leven

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:53

Je zou ze kunnen afscheren, dan zijn ze in ieder geval weer gelijk. Maar of dat nou een goede oplossing is..
Heb je een foto?

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:07

Annebel had toen ze bij ons kwam ook allemaal happen uit haar manen en de ene helft van haar manenkam stond rechtop en ze waren ook erg vies. We hebben ze gewoon gewassen en verder niet veel aan gedaan. Nu heeft ze een mooie volle bos manen naar 2 kanten.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:41

Ik zal eens kijken of ik vanavond een goede foto ervan kan maken.
Afscheren durf ik nog niet echt te doen, aangezien ze niet groeien. Daarom trek ik ze ook niet om de happen weg te halen.
Het is ook niet dat de pony net is gekocht ofzo en heeft al heel wat wasbeurten moeten doorstaan......
Ideen zijn zeer welkom dus!!!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:33

Dat ze niet meer groeien is natuurlijk onzin!
Misschien groeien ze niet zo snel, maar groeien zullen ze zeker.

Je moet gewoon veel geduld hebben en mijn advies zou ook afschreren zijn. Of dat het tenminste op één gelijke lengte hangt Lachen

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:46

Manen van paarden groeien wel gewoon hoor dus je hoeft niet bang te zijn dat ze niet meer groeien.
Ik ben het met de andere meiden eens ik zou ze ook op gelijke lengte afscheren

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 12:53

Nou, sorry, maar de manen groeien toch echt niet. Er is al maanden niets aan gedaan en ze hebben nog steeds dezelfde lengte. Dus vind het zonde om te trekken/scheren als het dan vervolgens mij aan groeit.... Verward

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:01

Dan neem ik aan dat er op de een of andere manier wrijving is, waardoor de haren er als het waren afgeschuurd worden. Zo lijkt het inderdaad alsof de manen niet groeien.

Als de manen zijn afgeschoren groeien ze toch echt wel

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:35

Heeft er iemand dan mss wel een idee hoe je ze mooier witter krijgt, of een manier om ze sneller te laten groeien?? Tenminste iets waar ik dan mee aan de gang kan??
Bedankt!!!!!!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:37

Witter? Verven Clown

Als de manen door het wassen niet witter kunnen worden, dan bestaat er geen andere mogelijkheid om ze witter te krijgen.
Helaas is het ook niet mogelijk om de natuurlijke groei van haar te beïnvloeden, anders was mijn haar nu eindelijk weer eens lang.

Geduld is denk ik de enige optie Knipoog

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:40

Ik denk dat je weinig kans hebt dat de manen nog veel langer zullen groeien als je er al maanden niks aan gedaan hebt.
Ik ben van mening dat de lengte en de kleur van de manen erfelijk bepaald is. Dus als ze in die maanden niet meer gegroeid zijn en er is niks waardoor ze niet langer kunnen worden (schuren o.i.d) dat ze ook niet langer meer worden dan dat ze nu zijn.
Als je ze afscheert zullen ze gewoon weer aangroeien maar waarschijnlijk ook niet langer worden als dat ze nu zijn. Maar dan zijn ze iig wel allemaal op gelijke lengte Haha!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:49

Meisje van de manege heeft het ook met har Haflinger gehad toen ze haar kocht. De manen waren heel lelijk. Zij heeft ze toen ook afgeschoren en het beessie zag er gelijk een stuk beter uit. Ik weet niet hoe het er nu uitziet (ze is weg namelijk), maar de laatste keer dat ik haar hab gezien, zag het er heel netjes uit.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:57

Niet alle haflingers hebben witte manen. Als ze van het wassen niet wit worden, worden ze dat ergens anders ook niet van. En idd. Als de manen al maanden niet groeien, worden ze gewoon ook niet langer. Als je ze afscheert, zullen ze weer groeien tot de lengte die ze nu hebben.
Mijn haflinger heeft nu manen van 98 cm, en die groeien ook niet meer. Haha!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:59

Het inderdaad per Haflinger verschillend hoe lang de manen worden, en hoe wit ze zijn. Jou Haflinger heeft waarschijnlijk een andere tint.

SuuSkeBaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:05

inderdaad, mijn verzorghaf heeft ook nit zo'n lange manen.. ik dacht eerst ook van het lijkt net of ze nietmeer groeie.. maar nu zijn ze toch wel wat langer Haha! ik ben beniewt naar de foto..