verveling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

starsky

verveling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:03

Ik verzorg nu een haflinger veulen van +-1,5 jaar. maar hij verveelt zich in de stal en hij kan niet naar buiten, alleen maar een uurtje per dag los. hij kan ook niet met andere paarden, want hij is een hengst. Wie weet wat ik daar aan kan doen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:06

tjah,
de opfok in doen zou ik zeggen,
zo krijg je vervelende paarden,
het is nog een veulen wat de hele dag in stal staat...
ik vind het niet kunnen,
stiekem zelf mishandeling..Boos!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:14

ik vind ook dat een een paardje van 1.5 niet op stal hoord,
maar ik begrijp dat het je verzorgpony is.
kun je niet met de eigenaar overleggen of hij niet vaker naar buiten kan?en waarom moet hij hengst blijven?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:17

Waarom kan hij maar een uurtje per dag los?
Een jong paard hoort op de wei te staan, en niet op de stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:23

starsky schreef:
Ik verzorg nu een haflinger veulen van +-1,5 jaar. maar hij verveelt zich in de stal en hij kan niet naar buiten, alleen maar een uurtje per dag los. hij kan ook niet met andere paarden, want hij is een hengst. Wie weet wat ik daar aan kan doen.

edith: zie nu pas dat t je verzorgpony is.
met de eigenaar praten?
stel m voor van die ronde dingen daar van achter deraf te halen alstie zijn paard niet kan bieden wat ie nodig heeft omdát die dingen deraan hangen...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-11-04 23:26, in het totaal 2 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:24

helemaal mee eens... maar ja deze discussie is al miljoenen keren geweest.
En je zal ook 100 keer deze reactie krijgen: een paard van die leeftijd hoort op de wei met leeftijd genootjes.
En daar ben ik het ook mee eens...

Maar bereid je alvast maar voor Clown

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:26

XchantjuhX schreef:
helemaal mee eens... maar ja deze discussie is al miljoenen keren geweest.
En je zal ook 100 keer deze reactie krijgen: een paard van die leeftijd hoort op de wei met leeftijd genootjes.
En daar ben ik het ook mee eens...

Maar bereid je alvast maar voor Clown

Clown

Naja ze moet het ook niet persoonlijk opnemen, ik weet dat het haar paard niet is en zij er niet over kan beslissen, maar ik vind jaarlingen die de hele dag op stal staan nu eenmaal niks Haha!

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:00

Jeetje... ik kan me toch steeds niet voorstellen dat er mensen zijn die dit hun jonge paarden aandoen. Ik begrijp dat jij de verzorgster bent en jij kan er dus in feite weinig aan doen.

Heeft die eigenaar wel verstand van paarden? Zo'n jong beest hoort helemaal nog niet zoveel op stal te staan. Ik ben persoonlijk wel voor de opfok maar als dat niet mogelijk is moet zo'n paardje gewoon lekker overdag de hele dag naar buiten kunnen met wat maatjes. Ik zou toch proberen om eens met de eigenaar hierover te spreken. Ik denk dat als je dit beestje op stal gaat houden je er een oervervelend paard aan over zal houden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:07

Hmnmm.. wel beetje moeilijk hoor.. maar kun je niet regelen dat ie met een ruin ergens op het land kan staan, of zelf een stuk "afbakenen"?
Speeldingen in de stal helpt toch niet, want hij moet lopen (niet in een stapmolen!!)..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:05

Nou mijn pony van 17 maanden staat ook niet in de opfok hoor, en geloof me... Hij is zo ontzettend lief, doet alles voor me. Hij is momenteel nog hengst, kan los met de merries en gaat perfect!. Nu staat hij nog overdag met een andere jaarlinghengst op het land en een 2jr ruin erbij. Maar strax gaan ze met zen 2en of 3en los in de bak zo'n 4 -6 uur per dag. Kijk dan is het goed te doen hoor, maar indd een uurtje perdag naar buiten in de bak is te weinig voor hem. Ga dan op zn minst nog een stukje met hem wandelen oid.

En waarom kan hij met geen ander los? Een ruin kan hij moeilijk bevruchten hoor Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:59

wandelen is idd een oplossing, geef hem takken van bomen om mee te spelen in zijn stal, zet de radio aan. etc..etc..etc....

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:49

ellepel schreef:
wandelen is idd een oplossing, geef hem takken van bomen om mee te spelen in zijn stal, zet de radio aan. etc..etc..etc....

Bijvoorbeeld.. en heel belangrijk is genoeg eten. Daar bedoel ik nie mee biks oid.. Maar zorg dat hij genoeg hooi heeft, en bijv om de 3 uur een emmertje peentjes krijgt zodat hij steeds weer wat te doen heeft. Mijne heeft onbeperkt hooi, krijgt 4x per dag eten, staat op het weiland over dag en nachten binnen. Heb er geen kind aan om het zo maar even te zeggen.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:39

Saskia9 schreef:
tjah,
de opfok in doen zou ik zeggen,
zo krijg je vervelende paarden,
het is nog een veulen wat de hele dag in stal staat...
ik vind het niet kunnen,
stiekem zelf mishandeling..Boos!

Je kan em toch bij ruinen in de wei stoppen, of hebben ze die daar niet?
En ik ken ook een arabiertje van 1 jaar en die kan gewoon nog bij de merries..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:51

Mijne is 18 maanden en kan nog gewoon bij de merries...

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:57

ja jij kunt er weinig aan doen omdat je de eigenaar niet bent
maar kunnen ze de merries niet wat eerder naar binnen doen
zodat hij ook ff uit kan razen
wantik denk dat als je gaat wandelen met zo'n jong beestje wat haast alleen maar opstal staat dat je dan met een tijdbom loopt
en dat kan best gevaarijk worden...

hij hoeft niet perse naar de opfok
maar een maatje zou ook niet verkeerd zijn
kan de eigenaar niet iets maken voor hem zodat hij gewoon naar buiten kan met een ruin of een ander jong hengstje??

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:13

zouden alle mensen die het niet vinden kunnen ook even bij mij op stal langs kunnen komen? daar staat er ook 1....

jij kan er weinig aan doen behalve met de eigenaar praten, en het beste hopen...
hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden! succes! OK dan!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:11

Onze paarden lopen in de zomer altijd in Friesland bij een heleboel andere paarden. Natuurlijk zijn hengsten en merries wel gescheiden. Maar je bent je paard wel de hele zomer kwijt. Wel een nadeel. Maar je paard kan zo wel van alles leren door die andere veulens. Het risico is wel dat ze elkaar eens per ongeluk een trap gevenm en dat hi kreupel is. Maar ja dat komt nie heel erg vakk voor.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:12

ik lees nu ook pas dat et je verzorg paard is,
probeer de eigenaren te overtuigen dat ie echt in contact moet komen met leeftijd of anders een andere paar (oudere) paarden,
wel zo belangrijk voor het paard!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:06

Heeft hij eigenlijk de rest vanaf het afspenen wel op de wei gestaan?