Wanneer is een paard goedgekeurd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Wanneer is een paard goedgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:02

Ik snap het principe van de keuring. Klinisch en zowel (rondom) rontgonologisch.
Maar nu hoor ik veel over ééntjes, tweetjes, 2 a 3, 3 enz enz enz...
Waarop heeft dit betrekking?
En wat vinden jullie -> een paard die een 1 a 2 heeft? Goedgekeurd?
En maakt de plaats waar "Het Cijfer" zit uit (spronggewricht, kogel wat dan ook?)
Ik ben hier ff benieuwd naar, en omdat ik steeds andere meningen en ideeen erover hoor, weet ik niet meer wat te geloven...
Help!

~alvast bedankt~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:16

3 of 4 op een foto geeft een verhoogd risico, maar niet elke 3 of 4 is hetzelfde. Er zijn diverse criteria die de keurende arts aanhoudt. Je kunt dus verschillende aandoeningen hebben die een 3 opleveren, maar de ene kan bijv progressief zijn (een erger wordende aandoening) terwijl bijv een OCD ook een 3 geeft maar helemaal niet zo'n probleem hoeft te zijn. Bij die overweging speelt ook het klinische beeld een belangrijke rol, en weegt de leeftijd van een paard zwaar mee. Een 3-jarige met een probleempje kijk je anders tegenaan dan een 12-jarige die al jaren zwaar getraind is.

Veel mensen nemen de klassering van de straalbeentjes over als klassering voor hoefkatrol, maar imo is dat niet correct.