Ruiterbewijs verzekeringsvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Ruiterbewijs verzekeringsvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:54

Hoi allemaal,
Ik weet dat hier echt al zoveel topic van zijn geweest maar ik snap het nog steeds niet helemaal aangezien het daar allemaal om een eigen paard gaat.
Ik heb een paardje, hij is niet van mij (heb hem gekregen) maar op papieren is hij nog van de vorige eigenaar. Ik heb hem dus een soort in bruikleen.
Nu rijd ik graag buiten maar hoe zit dat nou eigenlijk met de verzekering? Als ik bijvoorbeeld van mijn paard afval en mijn paard paard een dure Mercedes kapot trapt of ongelukken veroorzaakt? Wordt dit dan verzekerd door onze verzekering? Of hoe zit dat? Zo niet, wordt dit dan wel door een ruiterbewijs verzekerd? Het is in ieder geval niet mijn paard.

Groetjes Linda

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:59

Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij is altijd de eigenaar van het paard aansprakelijk.
Dat houd bij jou in de eigenaar die op papier staat.
Mocht je het niet op je eigen verzekering kunnen verhalen, dan kan je altijd een beroep doen op het Ruiterbewijs.
Niet iedere verzekering dekt de ongevallen veroorzaakt met of door paarden.
Ik zou het voor de zekerheid nog ff navragen bij je verzekering.
Maarja...ik ben ook maar een leek... Clown
Laatst bijgewerkt door foetsie op 02-11-04 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:59

Als je hem gekregen hebt en niet meer terug hoeft te geven ben je de eigenaar, ongeacht wat er op zijn papieren staat. Het papier van een paard is nl. geen eigendomsbewijs.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 21:13

ik zou geen risico nemen en er in ieder geval voor zorgen dat je zelf goed verzekerd bent door een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Daar vallen dit soort ongelukken onder. De verzekering op het ruiterbewijs is een soort aanvulling hierop....

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 21:47

Ze hebben het paardje aan ons gegeven en al zouden wij hem ooit weg willen doen, moeten we hem weer teruggeven. Zou wel een beetje banketstaaf zijn om hun aansprakelijk te stellen en zou ik bijvoorbeeld door middel van het ruiterbewijs kunnen zorgen dat zij dan niet aansprakelijk ofzo worden maar dat het ruiterbewijs het vergoed?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:15

De BEZITTER van een dier is aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit eigen gedragingen van dat dier. Niet de eigenaar dus maar de BEZITTER!Meestal zijn eigenaar en bezitter dezelfde persoon maar dat hoeft niet altijd.
Ik neem even aan dat jij het paard gestald hebt, de kosten hiervoor draagt, de verzorging hebt en dat jij degene bent die hem rijdt. De oorspronkelijke eigenaar heeft helemaal niets meer met het paard te maken verder?
In dat geval ben jij bezitter geworden en ben jij dus aansprakelijk bij schade veroorzaakt door het paard. Als jij zelf eraf valt en letsel oploopt ben jij gelaedeerde en bezitter tegelijkertijd en je kan jezelf niet aansprakelijk stellen.
Dit soort schades zijn gedekt onder je AVP verzekering (aansprakelijkheid voor particulieren), ofwel de oude WA verzekering. Er is één maar...als je meer dan 5 paarden hebt is het geen particulier risico maar moet je een AVB (aansprakelijkheid voor bedrijven) hebben gesloten.
Als je jezelf wil verzekeren voor het geval dat jij eraf valt, dan zal je een ongevallenverzekering af moeten sluiten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:17

Oh ja, en het verzekeringsgedeelte bij het ruiterbewijs; deze biedt pas dekking wanneer er geen enkele andere verzekering dekking biedt en aangezien zo'n beetje iedereen in Nederland bijna een AVP verzekering heeft.... Schijnheilig

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:20

Oooh okee! Dankjewel LDRD voor je duidelijke uitleg. Ik zal dit even aan mijn ouders laten lezen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:48

LDRD schreef:
Oh ja, en het verzekeringsgedeelte bij het ruiterbewijs; deze biedt pas dekking wanneer er geen enkele andere verzekering dekking biedt en aangezien zo'n beetje iedereen in Nederland bijna een AVP verzekering heeft.... Schijnheilig

Zeg dan gewoon dat het hele ruiterbewijs een farçe is Knipoog Het is leuk dat je de nodige kennis op paardengebied ten toon moet stellen maar eigenlijk hoor je alles wat in dat boekje staat gewoon te weten als je met paarden omgaat.

Voor de rest is dat hele ruiterbewijs een heel duur toegangskaartje voor een aantal natuurgebieden die hier gelukkig niet in de buurt zijn.