Paard wil niet meer op de trailer!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marasay

Paard wil niet meer op de trailer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:41

Help... ik weet niet wat te doen met mijn paardje (s'ayrton), ik heb hem reeds 8 maanden en hij heeft er nooit een probleem van gemaakt dat hij de trailer op moest sinds dit weekend ik hij er gewoon niet op te krijgen!

Hetzelfde probleem heb ik met z'n stal, daar wil hij gewoonweg niet meer in, zelfs niet om te eten en dit terwijl hij vroeger bij de minste drup regen onmiddellijk in zijn stalletjes stond blijft hij nu gewoon buiten.

Ik moet er wel bij vertellen, dat mijn ander paardje heel hard gaat schuren en onlangs heeft hij 2x de houten stal met de grond gelijk gemaakt, om dit te voorkomen hebben we enkele dagen electriciteit in de stal gezet, moet het lukken dat s'ayrton met zijn neusje tegen die electriciteit is gaan staan met alle gevolgen van dien.

Nu denk ik dat het daardoor komt dat hij niet meer in de stal en trailer wil, maar de grote vraag is hoe los ik dit op? Ik heb er zaterdag 1u15 min over gedaan om hem op de trailer te krijgen, met hulp dan nog alleen zou het me nooit gelukt zijn.

Maar ik vraag me af wat ik moet beginnen als we op wedstrijd gaan, dat is altijd vroeg in de ochtend en dan heb ik niemand om me hierbij te helpen.

Iemand tips???

Bedankt

Wen.

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:50

Hey,

het kan zijn dat je paard daarvan verschoten is, maar het kan ook een andere oorzaak hebben. Veel paarden durven de trailer/stal niet in omdat het voor hun lijkt alsof ze in een groot zwart gat stappen. Het beste is dat je gewoon terug van voor af aan begint: je gaat met je paard voor de trailer staan en laat hem die helemaal bekijken, dan ga je zelf een stapje op de inloopklep (hoe heet dat???) staan. Je hoeft hem niet mee te lokken, al kan je hem wel met een snoepje "helpen". Langzaam stapje voor stapje hem naar boven laten gaan, in ZIJN tempo. Het beste is ook om de trailer vanbinnenin te verlichten, zodat hij ziet waar hij naartoe gaat. Als hij dan in de trailer staat (pas op, dat kan lang duren Knipoog ) dan loop je er terug uit, en dan er weer terug in. Oefen dat een paar keer per dag tot hij er geen problemen meer mee heeft. Belangrijk is dat dit alles zonder dwang gebeurt!!

Als je dit een tijd hebt geoefend en het lukt echt niet, kan het ook helpen om het paard achterwaarts in de trailer te laten lopen, het paard ziet dan niet dat het in de trailer gaat en heeft dus ook geen schrik. Als je een trailer voor 2 paarden hebt kan het ook helpen een ander paard dat hij kent in de trailer te zetten, dan heeft hij mss minder schrik en zal hij dat paard volgen.
Veel suc6!

Groetjes

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:30

Hoi Lachen
Trailerladen is soms een vakapart. Zelf houd ik me bezig met nh en ik lees nu het boek van parelli. Erg interessant. Er staat daar ook een gedeelte in over hoe je je paard makkelijker kunt opladen. Het is een beetje een te lang verhaal om zo op te schrijven.
Als je geinteresseert bent? het boek heet: natural horsemanship van pat parelli en het is een nederlands vertaald boek.
Succes

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:52

Met heeeel veel geduld. ulisse wou er ook "opeens" niet meer in. En dat nog wel op de terugweg van concours naar huis. We hebben niet gemerkt dat er iets is gebeurd, echt niet. Verward Verward

We hebben van alles geprobeerd, alleen, met veel personen die helpen, lief zijn, boos worden, ontzettend boos worden Boos! Haha! het hielp allemaal niets. Ze probeerde ook van alles om er niet in te hoeven, opzij voor de laadklep, op de laadklep en dan bijna boven er opzij weer vanaf, achteruit lopen, steigeren, helemaal gek werden we ervan. Vaak helpt ook met voeren of iets lekkers lokken, maar ulisse hoefde dus niets meer.

Wat ons heeft geholpen is ontzettend veel geduld hebben, vooral niet boos worden, de tijd ervoor nemen, en kijken wie de langste adem heeft Tong uitsteken Schijnheilig . En dan laden met z'n 2-en, vooral geen hulp van allerlei mensen met goede bedoelingen. Longeerlijn achter de kont langs, en deze aanspannen, dus druk van achteren. Vooral niet trekken aan het halster!

Ik heb nog wel na zitten denken waarom ze er opeens niet meer in wilde, en ik heb het idee dat ze het helemaal niet leuk vond om op concours te gaan. Ik was zelf ook heel vaak gestrest en had er niet zo snel bij stilgestaan dat ulisse nog jong was en niets kende toen we begonnen. Nu ben ik veel rustiger en is de sfeer veel prettiger.

ulisse kunnen we nu alleen laden, ze is nog braver dan in het begin toen we haar kregen!

T'is een lang verhaal geworden ik hoop dat je er wat aan hebt.

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:45

[Longeerlijn achter de kont langs, en deze aanspannen, dus druk van achteren. Vooral niet trekken aan het halster!

Ik zou toch proberen te vermijden een longeerlijn achter haar kont te spannen, want dan gaat ze er mss wel in, maar het gebeurt toch onder dwang, en dus niet omdat ze het niet meer eng vindt, het echte probleem is dan niet opgelost.

Groetjes

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:24

Solleke schreef:
[Longeerlijn achter de kont langs, en deze aanspannen, dus druk van achteren. Vooral niet trekken aan het halster!

Ik zou toch proberen te vermijden een longeerlijn achter haar kont te spannen, want dan gaat ze er mss wel in, maar het gebeurt toch onder dwang, en dus niet omdat ze het niet meer eng vindt, het echte probleem is dan niet opgelost.

Groetjes
[/quote]

ja hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zie ze bij ons op stal ook nog wel eens met een bezem slaan Verward en dan vooral bij jonge paarden en veulens. (Beetje vaag sommige mensen verwachten dat het paard na 2 jaar op het land te hebben gestaan moeiteloos mee lopen te trailer in. Dit is niet voor jou bedoeld hoor maar dat moest ik effe kwijt.) Ik zou het ook rusitg aan doen en proberen om meer vertrouwen er in te krijgen. Het kan best zijn dat het door de elektriciteit gebeurd is. Maris heeft ooit zn neus eens gestoten aan het schrik draad en het heeft een tijd geduurd voor ik hem weer normaal het land in kreeg.. Ik zou idd ook meer licht proberen te maken in de trailer.. Wie weet helpt dat?! Lachen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:13

kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl daar staat een uitgebreid artikel over trailerladen. Waarom paarden de trailer niet in willen en hoe je ze er weer makkelijk in krijgt. In je eentje Lachen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:06

Solleke schreef:

Groetjes
[/quote]

Nou zeg, het heeft anders prima gewerkt, ze loopt nu helemaal vanzelf zonder wat dan ook er in Scheve mond . Wie zegt dat het paard het eng vind? Rolleyes Ik zeg niet van niet, maar jullie gaan er meteen vanuit van wel!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:28

RT -> VMR

marasay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 10:24

Goed nieuws ik heb hem weer in de stal gekregen, hij krijgt daar nu z'n eten.

In het begin had hij de grootste twijfels zou ik in de stal gaan of niet??

Maar z'n eten kon hij niet weerstaan en stapvoets heb ik hem in z'n stal gekregen, gisteren twijfelde hij weer maar een keer hij binnenstond heb ik hem echt op zijn gemak kunnen stellen.

Hopelijk is het trailer probleem hiermee ook opgelost, al zou dat te mooi zijn om waar te zijn! Dat is afwachten tot zaterdag wanneer we naar de les gaan!

Bedankt voor jullie tips!

Wennie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:55

Solleke schreef:

[/quote]

Uiteindelijk toch wel hoor Knipoog. Als je een paard er vlotjes inkrijgt met een lijn achter zijn kont langs, dan merkt hij als hij eenmaal binnen is vanzelf wel dat hij niet opgegeten wordt. En de meesten gaan er met een lijn achterlangs toch aardig snel in (als je het goed doet). Het is juist het uren rotzooien voor de trailer, wat paarden lastiger en lastiger maakt.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:08

Een bezem doet wonderen *LOL*
mijn pony wou ook eerst niet in de trailer en toen had m'n vader een x de bezem erbij en gaf hem een klein tikje{helemaal niet hard slaan ofzo} en hij stond er zo in...
nou hoeft hij alleen maar de bezem in de hand te houden...of zelf zonder OK dan!
gister bij de manege waren er ook een paar die konden z'n paard er ook niej in krijge...{het was donker en daar achter waren voetballers}
de bezem erbij Bloos gaat zo er in....

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:24

Als het echt een angstprobleem is zou ik een nh-oplossing zoeken.

Als het een dominatieprobleem is (zie je vaak bij jonge paarden, soms krijgen die door dat je ze er met geen mogelijkheid in krijgt. Typisch is meelopen tot net voor de klep, kop in de lucht en naar achter rennen) heb ik daar nog wel een trucje voor. Longerlijn (wel een zachte!) over de rug leggen met de kant van de lus. Dan onder de buik door het uiteinde door de lus halen. Je hebt dan als het ware een soort lasso om de buik van je paard. Dan haal je het uiteinde, tussen de voorbenen door, door de onderste ring van het halster. Dan rustig je paard aan de lijn, zonder druk mee laten lopen richting trailer. Wil hij dan zijn kop in de lucht gooien en naar achter rennen, oefen je druk uit en kan hij zijn kop niet in de lucht gooien en rent hij niet naar achter. Dan voorzichtig doorlopen. Negen van de tien keer ben je dan vrij snel van het probleem af. Het is wel belangrijk dat je rustig blijft en niet kwaad wordt als hij probeert er onder uit te komen, je oefent al genoeg druk op hem uit met de lijn, verder heb je niets nodig.

Wij hebben dit met een driejarige gedaan. Hij vond het op een gegeven moment gewoon leuk om te kloten met de trailer. Hierna was dat vrij snel over. Hij loopt nu rustig met zijn oortjes naar voren mee aan een gewoon halstertouwtje.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:45

Ik weet niet of die trailer bij de stalling van je paard staat. Ik zou gewoon gaan oefenen, als je paard er niet in hoeft, anders staat er op het moment dat je wegmoet zoveel spanning op het paard, dus niet op de bewuste wedstrijddag. Geef hem er anders een aantal keren eten in. Is het een één paardstrailer, of 2-paards. Als het 2-paards is, zet het tussenschot dan een keer weg, of scheef, zodat er meer ruimte is etc. En vooral geduld hebben. Het is de bedoeling dat je paard geen nare ervaringen met de trailer meemaakt, dus ik zou zeker niet gaan slaan etc., dan gaat je paard de trailer namelijk associeëren met nare ervaringen en zal het probleem alleen maar erger worden. Ik hou daar zelf ook niet van, om een paard iets te laten doen, onder dwang, ik heb liever dat ze iets doen, omdat ik het vraag of omdat ze het zelf graag doen, niet omdat ik ze dwing.
Sanne

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:54

Kan zijn dat ie erg geschrokken is van de electriciteit en nu weer zijn vertrouwen terug moet krijgen, doordat hij nu die electriciteit en het zijn in de stal (en wellicht trailer) met elkaar in verband brengt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:38

marasay schreef:
Goed nieuws ik heb hem weer in de stal gekregen, hij krijgt daar nu z'n eten.

In het begin had hij de grootste twijfels zou ik in de stal gaan of niet??

Maar z'n eten kon hij niet weerstaan en stapvoets heb ik hem in z'n stal gekregen, gisteren twijfelde hij weer maar een keer hij binnenstond heb ik hem echt op zijn gemak kunnen stellen.

Hopelijk is het trailer probleem hiermee ook opgelost, al zou dat te mooi zijn om waar te zijn! Dat is afwachten tot zaterdag wanneer we naar de les gaan!

Bedankt voor jullie tips!

Wennie

En nu a.u.b. NOOIT meer stroom op een stal zetten, de stal moet ten alle tijde een veilige plaats zijn voor een paard, geen martelkamer!

Als een stal in elkaar zakt als een paard gaat schuren is dat de schuld van de stal, niet van een paard.
Gelukkig was je er zelf al achter dat die vreselijke ervaring waarschijnlijk de oorzaak was waarom je paardje niet meer door een smalle ingang durfde. Blijf geduldig met hem en straf hem nooit als hij ergens niet indurft, gewoon het goede voorbeeld blijven geven en voorop gaan, met een wortel o.i.d.

Solleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:28

Odessa1 schreef:
Nou zeg, het heeft anders prima gewerkt, ze loopt nu helemaal vanzelf zonder wat dan ook er in Scheve mond . Wie zegt dat het paard het eng vind? Rolleyes Ik zeg niet van niet, maar jullie gaan er meteen vanuit van wel!

Jouw paard vond het mss niet eng, maar het ging erom dat haar paard het in de trailer gaan eng vond, dus met een lijn naar binnen dwingen lost het angstprobleem niet op, alleen het feit dat ze de trailer niet ingaat. IK zou het gewoon (net als sanne zegt) rustig aanpakken en oefenen wanneer ze helemaal nergens naartoe moet, zodat ze dan terug kan "kennismaken" met de trailer zonder dat de stress van op tijd willen komen erachter zit.

Groetjes

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:53

Inderdaad, een vervelend paard of een angstig paard vergen een totale andere aanpak!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:10

ik heb zaterdag dit probleem ook gehad met mijn paard alleen ben ik bijna 3 uur bezig geweest zonder succes. Met 4 man er bij gestaan, met longeer lijn geprobeerd (waar hij door op zn achter benen ging staan) met biks, niks hielp. Dit was een 1 paards trailer met een aardig laag dak. De volgende dag hebben we een 2 paards trailer geprobeerd met een hoger dak. Na een kwartiertje liep hij stapje voor stapje achter me aan. Ik was alleen samen met mijn vader, niks gedwongen, gewoon aan de klep laten ruiken en hem met biks naar binne gelokt stapje voor stapje