Het valt mij de laatste tijd op dat er heel veel paarden aan koliek overlijden of ermee te kampen hebben. Omdat dit ook de tijd is dat veel paarden weer naar binnen of niet meer naar buiten gaan, vraag ik mij af of dat gerelateerd is aan de tijd van het jaar of dat het hier puur toeval betreft.
Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.
=^.,.^=
Sting
Geplaatst: 02-11-04 12:48
Ik denk wel dat het ermee te maken heeft. Zandkoliek is wel veel in het voorjaar, omdat het gras dan zo kort is maar het weer wel goed genoeg om naar buiten te gaan.
Lusitana
Geplaatst: 02-11-04 13:35
misschien hgaat het samen met een periode in het land en niet ontwormd? Plus, dat heb ik al gezegd in het diarree verhaal verderop, stress speelt ook een rol. elke verandering kan kan stress en dus koliek veroorzaken. Maar het blijft een beetje mysterieus. Hier is laatst een schitterende hengst overleden aan koliek. Goed ontwormd, geen veranderingen in het voer... er zijn een heleboel oorzaken voor koliek. bij merries kan het bv ook in de baarmoeder of eierstokken zitten. soms is het een nier of lever probleem , ga zo maar door.
ellepel
Geplaatst: 02-11-04 14:25
volgens mij is stilstaan nog een van de grootste redenen. paarden krijgen lekker voer en staan ineens zo'n beetje de hele dag stil. beweging is goed voor de darmen.
dus paarden zoveel mogelijk eruit en beweging geven scheelt de helft.
nickyu
Geplaatst: 02-11-04 14:33
vergeet de opstipatie koliek niet, komt vaker voor dan men denkt (oorzaak oa reden van ellepel..)
HippoLogic
Geplaatst: 02-11-04 14:40
Idd minder beweging en in combinatie met ineens een (half) leeg maag-darmkanaal. Van de hele dag op gras naar 2 (soms 3) keer per dag hooi. Dat is een flinke verandering die grote invloed op de spijsvertering heeft/kan hebben. Hoewel koliek vele oorzaken kan hebben, komt het dus relatief vaker voor in de overgangsperiodes.
Edit: en in de lente plotseling veel (eiwitrijk) gras. Ik ken een veearts die in de lente standaard overuren draait omdat mensen hun paarden niet voorzichtig een overgang naar het gras geven. (zucht)
Lowara
Geplaatst: 02-11-04 14:44
koliek komt ook vaak door een teveel aan eiwitten. zet je paard na de winter opeens in de wei, en je hebt grote kans op koliek omdat hij/zij ineens heel veel eiwitten binnekrijgt (ook al bouw je de tijden op, het kan mis gaan) tenkinste, dit gebeurde er altijd met mijn Tinker.
Janski
Geplaatst: 02-11-04 14:54
Volgens mij krijgen paarden van Eiwittrn geen koliek maar eiwitvergiftiging en da's heel iets anders. Koliek is er eigenlijk in drie meestvoorkomende vormen, gaskoliek, zandkoliek, en verstoppingskoliek. Eiwit opzich veroootzaakt geenverstopping het voer waar het gras in zit en vooral de verandering van voer (van gras naar kuil of hooi en omgekeerd) dat is eerder de oorzaak. Eiwit zelf leud meer tot bevangenheid in niet tot koliek. De darmen moeten ander voedsel gaan verteren en reageren hier op. De beweegelijkeheid van de darmen kan minder worden waardoor verstoppingen ontstaan. Het is wel meer rond oktober/ november als de paarden weer van het land naar binenn komen. Minder beweging en ander voer is 9 van de 10 keer de oorzaak.
AnoeskaB
Geplaatst: 02-11-04 15:43
Rond deze tijd van het jaar wordt het gras koud en nat. Sommige (oudere) paarden zijn daar gevoelig voor. Mijn 33-jarige pony heeft de vorige winter 4 keer koliek gehad, waarbij hij 1 keer al met 3 benen en een staart in het graf stond. Ik hou mijn hart nu al vast voor de komende winter....
Abercrombie
Geplaatst: 02-11-04 16:20
Mijn paard staat momenteel op de Kliniek in Utrecht.. Koliek
Vajramani
Geplaatst: 03-11-04 23:00
Elk najaar kreeg mijn paard wel een lichte koliekaanval. Ze kreeg het alleen als ze bij koud, guur weer buiten stond.
Mickey
Geplaatst: 03-11-04 23:06
Volgens mij komt het regelmatig voor met het komen en het vallen van het blad. Voor mijn paard is er eigenlijk weinig of niets veranderd in de afgelopen maanden en toch was hij afgelopen weekend ook even koliekerig. Sommige paarden zijn er nu eenmaal gevoeliger voor dan anderen.
Abercrombie
Geplaatst: 03-11-04 23:23
Die van mij staat nogsteeds op de kliniek.. Hij heeft geen verstopping maar vertoont toch wel koliekverschijnselen.. Dus hij moet nog een paar nachtjes blijven helaas
appie_rulez
Geplaatst: 03-11-04 23:35
de veearts heeft mij eens uitgelegd dat een veel voorkomende oorzaak van koliek onder andere is....
plotselinge verandering van voer... dus bijv. paarden die van het land afkomen en ineens van gras overgaan op brok en hooi/kuil zonder geleidelijke overgang...
mij is toen geadviseerd om als paarden van het land af komen ze in het begin vooral veel hooi/kuil te voeren en weinig brok en dit dan langszaamaan veranderen naar de gewenste hoeveelheid voor de winterperiode...
Trudy_dJ
Geplaatst: 07-11-04 22:47
Koliek staat voor Buikpijn. Maar je hebt inderdaad kolieken die zo hevig zijn dat ze er aan overlijden. Paarden die op een schraal weidje staan kunnen het krijgen, maar ook paarden die in een eiwit rijke weide staan.
nickyu
Geplaatst: 07-11-04 22:55
bij ons staan er nu ook met koliek
niks veranderd in het voer optijd goed ontwormt
zeer waarschijnlijk heeft WEER iemand wat lekkers gevoerd dit is namelijk NIET de eerste keer schurk heeft nu een paar keer koliek gehad 1 x door te veel klaver eten (niet door het klaver dus maar vond het zo lekker klaver dat hij te gulzig en te veel heeft gegeten) en verder iedere keer omdat mensen m of zielig vinden of verkeerd voedsel geven (kool bladeren bv tuinafval etc) ondanks de bordjes NIET VOEREN AUB , VERBODEN TE VOEREN en AUB IVM KOLIEK NIET VOEREN , GRRrrrr