Renijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepelotje

Renijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 10:25

M'n paard trapt de laaste tijd dus steeds z'n ijzers er vanonder. Dus na dat ik nu 5 weken elke week de smid kon laten komen. Heeft deze besloten om er renijzers onder te leggen.

Nu zie ik niets anders in z'n beweging en hij loopt er lekker mee maar wat is nu eingelijk het verschil met gewoon ijzer??

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:36

Ik vraag me af waarom je smid er precies renijzers onder wil leggen.

Renijzers zijn veel lichter dan gewone ijzers. Bovendien zijn ze wat scherper. Dwz. je hebt geen schroeven meer nodig want ze glijden praktisch niet meer uit op een natte ondergrond.

JE smid zou ook de takken van de ijzers iets kunnen afronden.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 11:48

Hij zegt dat met deze de kans dat hij ze eraf trapt minder zijn.
Hij kan giga uit z'n stekker gaan met hele rare sprongen dus elke keer dat hij zo'n dagje had. Ijzer eraf. Is ook niet bevorderlijk voor z'n hoef (brokkelen).
Dus vandaar deze optie maar ik was benieuwd of dit nu voor of nadelen heeft.
Is dus wel een voordeel dat ze op natte ondergrond niet glijden.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:20

Je hebt ook verschil in renijzers, als je de alluminium ijzers hebt, moet je oppassen als je veel gaat uitrijden, ze slijten heel snel. Maar deze kun je wel goed aanpassen aan de hoef, beter dan een gewoon (rij)ijzer.
En idd de takken bij t voorijzer niet laten uitsteken. En misschien wat meer bij de teen van de achterhoef weghalen.