Dillema, paard schrikt..mijn rol?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo

Dillema, paard schrikt..mijn rol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 01:01

Mijn paard staat dag (3 paarden) en nacht buiten met 1 ander paard.

Situatie: ze staan langs een weggetje waar je, in het donker, geen hand voor ogen kan zien. Ik parkeer mijn auto met koplichten aan voor de wei.
Ik haal mij paard uit de wei, bind hem vast aan het hek (veiligheidsknoop) en controleer hem o.a. op eventuele verwondingen.
Het enige paard dat nog in de wei staat schrikt ergens van en galoppeerd weg.
De mijne reageert daar zo heftig op dat ik geen aandacht meer van hem kan vragen. Ok, dat mag van mij even maar daarna moet hij wel naar mij luisteren en op mij vertrouwen.
Makkelijker gezegd dan gedaan.
Hij wilde niet omdraaien op commando. Een 'voetje helpen' lukte ook niet.
Bijna werd ik tussen hem en het hek geplet.
Ik wist met de situatie geen raad, vandaar ook mijn vraag hoe dan wel te handelen op zo'n moment waarop je zelf niets kan zien!

Ben even met hem gaan stappen langs de weg en heb hem daarna weer op de vorige plaats vastgezet. Vervolgens kon ik alles met hem doen wat ik maar wilde.
Paard in wei was ook weer redelijk gekalmeerd.

Had ik in eerste instantie meteen harder moeten ingrijpen? Tenslotte ben ik zijn bazin waar hij op zou (moeten!?) vertrouwen. Of is de kuddedrang dan toch sterker? (zijn geschrokken kamaraad)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:10

Als een paard schrikt, verliest hij alle redelijkheid. " Alle knopjes gaan om" zeg maar. Het paard kan er niks aan doen (lichamelijke reactie) en straffen helpt niet, het maakt het alleen maar erger. Ook zogenaamd kalmeren door HOOO RUSTIG te bleren met onze hoge vrouwelijke stem heeft af en toe een averechts effect.
Dat is mijn mening.
ik vind dat je op zo'n moment alles moet doen behalve straffen, gillen of slaan.
Zelf rustig blijven en evt. jezelf in veiligheid brengen en zachtjes met een lage stem " hooo" o.i.d. zeggen.
Kijken of je paard zichzelf niet verwonden kan en vooral net doen alsof het geen indruk op je maakt, rustig blijven dus.
Vertrouwen verdien je door dus als leider de dingen niet eng te vinden, niet door het paard te straffen voor iets engs...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:45

Idd, want het lijkt mij dat als je hem ervoor gaat straffen, dattie alleen maar banger wordt.
Gewoon rustig blijven en het paard het zelf laten uitzoeken is denk ik de beste oplossing! Lachen

Edit: Typfout

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:07

Ik denk dat je goed hebt gehandeld. Gewoon kalm blijven en als het echt niet meer gaat je pony losmaken en even uit laten rennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:11

Rustig blijven, niet kwaad worden. Op het moment dat je ziet waar het paard van schrikt daar op aflopen of tenminste tussen hem en het "gevaarlijke ding" in gaan staan.

Verder is het in het donker erg moeilijk om te beoordelen of het andere paard gewoon jolig was of echt ergens van schrok. En als een paard achter een ander paard aanwil is dat geen teken van gebrek aan vertrouwen naar jouw toe, maar het natuurlijke instinct om bij de kudde te blijven.
Ik denk dat, als je de tijd had genomen, je paard op een gegeven moment weer bij je terug was gekomen. Maar in het de schemering of in het donker zijn paarden extra op hun hoede...in de natuurlijk namelijk de tijd dat roofdieren het meest actief zijn. Dus als hij in het vervolg schrikt van dingen waar hij overdag niet naar omkijkt, dan weet je waarom.

En nog een waarschuwing. Bindt je paard niet vast aan een hek dat open en dicht gaat. Als hij echt gaat hangen en het hek uit de scharnieren tilt en gaat rennen met hek achter hem aan kan hij zich heel erg bezeren!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:13

als mijn paard schrikt dan kijkt hij 1 tel later naar wat mijn reactie is. Als ik gewoon rustig blijf dan gedraagt hij zich ook weer, wel wat kijkerig soms, maar wel gecontroleerd.
Een paar maanden terug was ik wel alle controle kwijt als hij goed schrok. Ik denk dat dat met het vertrouwen te maken heeft. Mijn paard ziet mij nu als leider die hij vertrouwd en als hij schrikt blijft hij op mij letten. Als ik met hem bezig ben heb ik hem eigenlijk nooit direct bij andere paarden. Verder is hij in de kudde ook dominant dus als een ander paard schrikt gaat hij niet direct ook flippen Clown

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:26

Moeten vertrouwen. Dat klinkt wel lekker logisch zeg. Vertrouwen verdien je, dat kun je nooit afdwingen. En omdat een paard amper verstand heeft maar een enorm goed ontwikkeld instinct, zal hij als kuddedier/vluchtdier/prooidier dus zo reageren. En jij als roofdier kunt alleen maar rustig blijven.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:31

Een paard is een kuddedier en zal dus altijd met zijn maatje mee willen vluchten. Dat is de eerste reactie. Als jij een goede band hebt met je paard zal hij echter weer snel kalmeren.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:40

mijn paard was vroeger bang van zaklampen, koplampen en de plotse verandering licht aan/ uit
misschien komt de schrikreactie daarvan

en ja een paard is een kuddedier en daar kun jij de eerste minuten niet tegenop, zie geschiedenis van het paard, ingebouwde reactie

daarna zou hij weer vertrouwen moeten hebben in jou
je hebt paarden die meer mens afhankelijk zijn en andere die meer paard afhankelijk zijn.

mijn paardje staat u alleen in een weide en komt direct, komt naar mij als ze echt bang is en kalmeerd.
Toen ze in een weide zat met meerdere paarden(in de manege met zo'n stuk of 10) kon ik ze onmogelijk vangen.

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 15:31

Bedankt voor de antwoorden.

Ander paard is wel ergens van geschrokken. Ik sta daar iedere avond met hetzelfde ritueel.
Paard dat nog in de wei staat, wacht rustig aan de andere kant van het hek op zijn appeltje.
Gisteren dus niet.
Ik sta dus met paard aan de kant van de weg en de ander nog in de wei.
Ben even met hem aan halster gaan stappen langs de weg.

Als ik door een schrikreaktie van mijn eigen paard bijna geplet word tegen een hek, ja..dan giert het bij mij ook even door mijn keel en heb dan ook geprobeert hem 'van mij af te krijgen'.
Heb niet staan schreeuwen o.i.d. Wel, zoals eerder genoemd een commando gegeven die hij kent.
Dat hij mij, door o.a. zijn schrik, op dat moment niet als leider ziet..tja..dat was mijn vraag eigenlijk.
In het donker kleven de paarden toch wat meer aan elkaar dan bij daglicht.

Gewacht totdat ik 'vrij' was en met hem aan de wandel gegaan. De rest van het verhaal had ik al geschreven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:54

Zoals ik al zei: als een paard echt schrikt en in paniek raakt gaan alle knopjes om en denkt ie niet meer logisch na: alleen maar: "Schrik! Vlucht!" dat is puur lichamelijk en heeft niets met leiderschap te maken op dat moment...

Cleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:24

Nicolletje schreef:
Zoals ik al zei: als een paard echt schrikt en in paniek raakt gaan alle knopjes om en denkt ie niet meer logisch na: alleen maar: "Schrik! Vlucht!" dat is puur lichamelijk en heeft niets met leiderschap te maken op dat moment...

Dat is mij inmiddels duidelijk geworden

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:31

Als mijn paard schrikt en daarbij bovenop mij springt, krijgt hij toch echt wel een flinke por en een boze "eej!!!" te horen. Hij moet altijd jouw persoonlijke ruimte accepteren en als hij schrikt moet hij dus maar een andere kant opspringen. Ik ben het er ook niet mee eens dat een paard ineens alle redelijkheid kwijt is zodra hij schrikt. Ze schrikken zo vaak....als ik daarbij iedere keer aan de kant zou moeten springen Boos!

Gewoon laten horen dat jij daar ook nog staat en dat hij daar rekening mee heeft te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:45

Waarom zet je het paard aan een hek, is er geen aanbindpaal of ring? bij een paal loop je ook geen risico tot pletten. aan een hek vastztten is echt af te raden. Ze kunnen het hele hek lichten en mee slepen! Of een voorbeen erdoor zetten!!!! Denk ook aan de veiligheid van het paard!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:54

Ik ga met marieketencate mee.... Schrikken ok, maar mijn paard moet wel ook dan op mij blijven letten.
Doet ze dat niet dan kan je echt levensgevaarlijke situaties krijgen. De merrie die ik nu rijdt sprong toen ik twee jaar geleden met haar begon echt constant bijna bovenop me omdat ze weer ergens van schrok. Dan kreeg ze toch echt een tik.
Als ze nu schrik springt ze ook weg, of begint ze te dribbelen maar boevenop met springen komt (bijna) nooit meer voor.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:23

Par schrikt ook regelmatig, van een schrikje tot een Jezus wat was dat schrik Haha!

Hoe onbereikbaar ze ook is op dat moment ze gaat nooit over mij heen, ik schreeuw niet, sla niet en straf niet, maar als ze mijn kant opkomt krijgt ze een duw en een HEY terug, wat ze dan verder doet kan mij weinig schelen.
Ze wordt vanzelf wel weer rustig, denk niet dat je daar zelf veel aan kan doen, behalve dan rustig blijven.