scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 00:29

elk jaar zit ik weer met het dilemma zal ik scheren of niet.
Maar 2 jaar achter elkaar werd mijn paard ziek dus weinig gereden toen drachtig. Maar dit jaar zijn we super fanatiek. Vanavond bijv les gehad. Geen plekje op haar hele lijf is meer droog en na een tijd uitstappen (waar ze dan op een gegeven moment baggerziek van wordt zo van ben ik nou nog niet klaar) nog steeds kletsnat. Zweetdeken erop na een half uur ook doorweekt. Met stro helemaal gewreven ok iets droger maar nog te nat om een staldekentje oid op te doen..........
Dus nu heb ik haar zo laten staan binnen welliswaar, maar zonder deken. Want volgens mij worden ze daar nog zieker van , die deken wordt nat staat ze daar de hele nacht met die natte deken op.slecht plan.

Maar als het straks vriest vind ik dat toch eng als ze zo enorm nat wordt om vervolgens na 3 uur nog niet droog te zijn.
Als je op www.paardnatuurlijk.nl kijkt moet het allemaal kunnen maar ik weet het niet hoor, ik probeer alles zo "natuurlijk"mogelijk te doen maar ik heb hier toch mijn twijfels over.....

opnieuw dus deze discussie, het zal vast eerder ter sprake zijn geweest.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:15

Ik heb mijn IJslander 24 uur buien lopen, het hele jaar door.
Ik zat ook met het probleem dat hij vaak nat de wei in moest (wel op adem), maar toen ik dat gelezen had op paardnatuurlijk.nl ben ik het gewoon zelf gaan proberen. Ondertussen doe ik het al 2 jaar zo, gewoon op adem stappen en dan de wei op. En inderdaad de vacht regelt alles zelf en mijn paard is er echt nog nooit ziek van geworden.
Hij bouwt zijn eigen isolatielaagje op en als je een paar uur later gaat kijken kan je nieteens meer zien dat hij zo heeft gezweet.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:38

ik scheer me paardje wel zodra ze meer gaat doen want dan is veel veel makelijker

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:15

Misschien kan je een strook over haar hals scheren en het daar eerst mee proberen. Dat is wel niet mooi, maar je hoeft niet meteen met dekens in de weer en ze kunnen hun warmte veel beter kwijt. Mijn pony's worden dit weekeind ook gedaan(de gene die last van hun vacht hebben).

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:19

Hoi Lachen
Je kunt er ook voor kiezen om je paard gedeeltelijk te laten scheren. Je scheert dan het gedeelte onder de hals en je scheert dan het gedeelte net boven de benen van het paard en de kont en rug dus voor de helft. Bij ons op stal staat er een dik behaarde fjord die dus ook niet zijn warmte kwijt kan met het rijden door de dikke wintervacht. Ze hebben het beestje voor de helft geschoren. Ze kunnen zo wat meer hun warmte kwijt met intensieve arbeid.

Als je natuurlijk niet in de winter intensief met je paard werkt dan lijkt mij scheren ook wat overbodig.

Zelf heb ik zoiets dat je eigenlijk niet helemaal blind een bepaalde theorie moet volgen. Iedereen heeft zo zijn eigen ideeen en ikzelf houd mezelf dus bezig met NH, maar mijn paard draagt s'winters een deken en heeft ijzers. Volgens die theorie is het dus beter om dat niet te doen, maar mijn ideeen hoeven niet altijd helemaal te kloppen met een bepaalde theorie vind ik zelf.

Dus als jij je paard graag wilt scheren, omdat je er vaak intensief mee werkt en je paard dus amper droogt doordat hij zo bezweet is waarom niet? Desnoods probeer je het gewoon eens een winter uit.

Als mijn paard dik in zijn beharing zou zitten dan zou ik er zelf voor kiezen om hem gedeeltelijk te scheren. Het is net even minder heftig.
Je moet er alleen wel opletten dat je altijd inrijdt met uitrijdekens en uitstapt met een uitrijdeken.
Succes met het maken van je beslissing

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:24

Ik ken het verhaal..
zat met precies dezelfde vraag als jou..
maar heb haar vanavond toch geschoren.. Nja poging tot Clown
tis een beetje mislukt na 1 hapje van haar schouder werdt ze panis en konden we stoppen haaha.. mja zondag deel 2 nu met verdoving Knipoog

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:28

Ik zou scheren als ik jouw was..Zo lang zo nat is niet gezond in mijn ogen.. En kost erg veel energie voor je paard.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:49

ik kwam vanochtend in de stal en haar vacht was nog helemaal aan elkaar geplakt Verward ik heb het maar even geborsteld zodat het niet zo'n dikke plak meer was.

ik vind het echt moeilijk, ik moet haar zowieso platspuiten want ze is panisch van dat ding. Niet zozeer het geluid maar het gevoel van dat ding. Ik heb het namelijk vorig jaar geprobeerd en dat gezoem vond ze niet erg maar zodra we het apparaat erop zette zo zeg ze flipte compleet.

Ik ben toen direct gestopt omdat ze drachtig was en ik geen sedalin wilde geven.

Denk toch dat ik het nog even aankijk vooral na aanleiding van die Ijslander het berichtje hiervoor, ik kan dan inderdaad nog altijd gedeeltelijk scheren.

Ze heeft energie zat dus haar warmte kan ze goed kwijt