Sinds enkele maanden rijd ik een 5 jarige ruin die een vervelende tijd achter de rug heeft bij zijn vorige eigenaresse. Hij is door haar nogal hardhandig behandeld en verreden. Ik rijd en longeer hem vanaf het begin op een dubbelgebroken RVS watertrens van 18 mm dik. Een dikkere bustrens(enkelgebroken) heb ik ook geprobeerd, maar dat vond hij niets, was te dik. Nu is het zo dat hij het tijdens het rijden erg moeilijk vindt om te ontspannen. Ik weet en snap natuurlijk waar dat vandaan komt en weet ook dat het voornamelijk een kwestie gaat zijn van heel veel geduld, tijd en begrip voordat hij weer vertrouwen krijgt. Daarnaast worden de fysieke dingen aangepakt, zoals zijn tanden, een goed passend zadel en behandeling door fysio, omdat hij helemaal vast zat. Toch vroeg ik me af of ik hem niet nog wat meer kan helpen door een ander (zacht) bit te gebruiken. Hij doet eigenlijk niets met dit bit, hij speelt of knabbelt niet, behalve als hij zich erg spant, dan probeert hij hem haast kapot te kauwen van boosheid en spanning. Mijn vraag is dus of er andere bitten zijn dan die ik nu gebruik waarop hij misschien beter kan ontspannen of dat ik beter op de huidige manier verder kan gaan?
fokfanaat
Geplaatst: 02-11-04 00:01
ik denk dat voor dit paard een zachte hand belangrijker is dan een zacht bit!
Anoniem
Geplaatst: 02-11-04 00:02
idd
gewoon bit Dat kan enkel of dubbel gebroken zijn. De rest is gewoon rt weer vertrouwen krijgen, dat leer je niet met eeen ander bit.
yfande
Geplaatst: 02-11-04 00:05
Zou het kunnen dat het bit te dik is ? Ik meen me te herinneren dat een stalgenote voor haar paardje op advies (weet niet meer van wie) een iets dunner bit gekocht heeft en dat dat prima beviel.
Succes,
Yfande
Nic
Geplaatst: 02-11-04 00:08
Misschien zo'n africhtingsbit met appeltjessmaak? Vraag me niet waar je die kan kopen maar ze schijnen er wel te zijn...
kiana
Geplaatst: 02-11-04 00:26
pakt jou paard het bit vast, trekt hij eraan om daarna hard te willen gaan maw duwt hij zich erin ? Kan je aan zijn mond komen met rijden, of is hij er bang voor ? Teugels op maat maken is dat een probleem ? Ben benieuwd, ik heb ook zo'n paard, alleen is deze doodsbang voor een " normaal " bit. ( misschien wel van de zelfde ruiter afkomstig Tanden zijn ook in orde, fysio etc zelfde als bij jou.
ellepel
Geplaatst: 02-11-04 08:58
voor dit paard zou ik overgan op een zachte rubber stang, of een gewone stang en daar even een stukje zeem omheen wikkelen. een stang vind ik vriendelijker in de mond dan een trens omdat de druk overal altijd even groot is.
en wat je zeker bij dit paard moet doen: ga zijn mond masseren, masseer de mond, de lippen en alles eromheen, zo ontspant hij veel sneller.!
Caira
Geplaatst: 02-11-04 09:02
jups wat ellepel zegt dacht ik ook meteen aan, neem iets ongebrokens. Dat ligt vaak lekkerder en stabieler in de mond.
Anoniem
Geplaatst: 02-11-04 10:09
Zo'n Mylerbit, daar hoor ik goede verhalen over. De tong ligt vrij en met druk is er geen hefboomwerking. Je kunt ze een week uitproberen voor je er een koopt. Ze zijn wel duur. Er zijn een paar bokkers die er mee rijden. Ik bedoel niet die voor de western worden gebruikt. Je hebt een africhtingsbit.
Pendrag
Geplaatst: 02-11-04 12:17
Ik heb zelf ook een Mylerbitje. Bevalt mij erg goed. Rijd 'gewoon engels'. De bitjes zijn wat dunner waardoor ze vaak beter in de mond passen. Door hun vorm liggen ze super. Je kunt het zelf ook testen als je een bit over je pols heen legt en dan aan de ringen trekt. Je voelt dan hoe het bit in de mond van je paard werkt. En dat is bij een Mylerbit erg goed! Een goed leren bit vind ik zelf ook erg prettig werken maar als je paard echt af en toe probeert het bit door te bijten is dit nu geen handige oplossing.
Je kunt er ook voor kiezen om zonder bit te rijden. Met een goed rijhalster kun je hetzelfde als met een hoofdstel met bit. En omdat dit waarschijnlijk helemaal nieuw is voor je paard is er een grote kans dat hij hier goed op reageert. Hij associeert een rijhalster waarschijnlijk veel minder met 'oude ellende' dan welk bit dan ook. En de tip van masseren vind ik ook een hele goede. Doe dan wat lekkers op je vingers (appelmoes werkt vaak heel goed) en masseer zijn tandvlees en tond. Hij leert dan dat het lekker is als jij met zijn mond bezig bent. Wel goed op je vingers passen!
CK88
Geplaatst: 02-11-04 14:09
Nicolletje schreef:
Misschien zo'n africhtingsbit met appeltjessmaak? Vraag me niet waar je die kan kopen maar ze schijnen er wel te zijn...
die appelsmaak is onzin, zit er niet aan maar zijn wel fijne bitjes die happymouth bitjes