Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nimmedor schreef:als je aan de teugels trekt heb je bij een stang of ongebroken trens een pittiger inwerking dan met een gebroken of dubbelgebroken bit.
Citaat:Dit is bewezen in de BIT als je paard er niet tegen kan dat het bit het gehemelte raakt kun je ook een k&k trens kopen.
Deze zijn zo ontwikkeld dat ze het gehemelte niet raken.
Nimmedor schreef:als je aan de teugels trekt heb je bij een stang of ongebroken trens een pittiger inwerking dan met een gebroken of dubbelgebroken bit.
Dit is bewezen in de BIT als je paard er niet tegen kan dat het bit het gehemelte raakt kun je ook een k&k trens kopen.
Deze zijn zo ontwikkeld dat ze het gehemelte niet raken.
als je een rustige hand hebt zie ik niet waarom je niet met een stang kan rijden, dus kan opzich ook wel
Citaat:Wanneer u goede aanleuning heeft, voelt het paard fijn in uw hand en ligt het bit fijn in de mond van het paard. Een hackamore raad ik dus af. Het bit ontziet inderdaad de mondhoeken, maar is enkel geschikt voor paarden die al een goede aanleuning hebben. Een dubbelgebroken trens raad ik ook af; ruiters vergissen zich hier vaker in maar, een dubbelgebroken trens is scherper dan een enkelgebroken trens, niet zachter. Voor uw paard is een enkelgebroken bustrens beter, het zachtste is de uitvoering bekleed met zeem. Maar u kunt ook een ongebroken bustrens proberen. Het kan namelijk zijn dat de gebroken trens in de mondhoeken klemt en dat gebeurt met een ongebroken trens niet. Tip: u kunt de huid verharden door de mondhoeken dagelijks met koud water af te spoelen. (Wim Bonhof, bedrijfsleider en instructeur Federatiecentrum Ermelo)
Citaat:Dan de vergelijking van een enkel gebroken bit en een dubbel gebroken bit. Heel veel zal de scherpte niet schelen, maar ik denk dat een enkel gebroken bit het zachtst is. Waarom? Dat bit heeft een groter draagoppervlak, het ligt schuin over de lagen wat de druk beter verdeelt. Een dubbel gebroken trens heeft een klein recht stukje waar meer druk op staat dan op de rest waardoor het scherper kan inwerken. Voor jonge paarden gebruik ik niet snel een dubbel gebroken trens. De enkel gebroken trens wordt niet voor niets een africhtingsbit genoemd. (Wim Bonhof, bedrijfsleider en instructeur van het KNHS-centrum Ermelo
Pendrag schreef:Ben het absoluut niet met Wim Bonhof eens. Zoals ik al eerder schreef: leg het bit maar over je pols heen en trek aan de ringen. Je ziet dan wat er gebeurt. Bij een enkel gebroken bit gaat het bit in het midden omhoog en prikt dus in het gehemelte. Niet lekker. Bij een dubbelgebroken bit wordt de druk veel beter verdeeld. Waarbij er wel verschil is tussen hoe het bit dubbelgebroken is. Het middenstukje is bij sommige bitjes mooi zacht maar bij andere bitjes juist extra scherp gemaakt. Goed kijken dus.