stang (ongebroken trens) scherp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jumper01

stang (ongebroken trens) scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 23:39

Ik ben overgegaan naar een stang. Dit omdat mijn paard een giga laag verhemelte heeft. Ik had een dubbelgebroken bit maar volgens mij prikte hem dat ook in het verhemelte.
Vandaag voor het eerst met de stang gereden. Het ging eingelijk best lekker!
Maar ik zit nu in een discussie:

Tegen mij is verteld dat een stang een vriendelijk bit is en niet scherp. Dit heb ik ook in de winkel nagevraagd. Zij zeiden ook dat het een vriendelijk bit is. Maar nu zegt iemand bij mij op de club dat een stang een heel scherp bit is. Is dit zo ja of nee?

Ik heb een ongebroken Bustrens. Ik kan zo geen plaatje erbij zetten, ik weet niet hoe dat werkt.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:44

Volgens mij is het bit zo scherp als de hand van de ruiter.

Mijn mérens liep bij de vorige eigenaar zowel voor de kar als onder het zadel (meestal voor de kar) met hetzelfde hoofdstel èn bit... een liverpoolstang.
Zelf heb ik direct een ander bit gekocht, een enkel gebroken watertrensje. En helemaal geen problemen mee gehad, totaal niet stug in de mond of wat dan ook, terwijl ze daar toch 3 jaar op gelopen heeft.

Dus laat je niet (te) gek maken door gezeur over een bit. Gewoon zelf netjes mee omgaan.

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 00:19

Ik hou mijn handen zo vriendelijk mogelijk. Soms heb je wel de neiging om te trekken als hij vast houdt maar dat probeer ik af te leren. Maar hij liep er echt lekker op. Maar is het nou echt een scherp bit? zo'n stang in de mond?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:32

een ongebroken trens werkt minder op het verhemelte en meer op de lagen in. Daarmee is het voor een paard met een laag verhemelte (zoals de jouwe en bv onze Pablo) een veel zachter bit dan bv een engel gebroken trens waarvan die punt al snel gaat 'prikken'. Nee, het is dus geen scherper bit dan een enkel of dubbelgebroken trens, het werkt alleen iets anders. En doe me een plezier, dat ding is een trens en geen stang, aangezien er geen scharen en kinketting aan zitten.

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 00:47

O, ik dacht dat het een stang heette. Bedank voor de opheldering. Dus ik heb er wel goed aan gedaan? Hij liep er vanavond een stuk beter op maar dan ga ik weer twijfelen omdat anderen zeggen dat het een scherp bit is en dat wil ik niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:52

het wordt een stang genoemd, maar zo heet het niet. Als jouw paard er fijn op loopt, lekker mee blijven rijden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:53

Ik vind het veel prettiger voor een paard. Er prikt niks in het gehemelte en ook krijg je geen knijpeffect in de mondhoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:57

je kunt t heel makkelijk zelf testen, neem het bit en leg hem op je arm, trek er daarna aan zoals je aan de teugels zou trekken.

welk bit knijpt meer op je arm?
juist...het gebroken bit. dus is die eigenlijk scherper.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:13

Ik reed mijn paard altijd op een dubbel gebroken bit. Op aanraden van instructie een ongebroken bit erin gedaan. Hij trekt namelijk vreselijk en is erg zwaar op de hand.

Met het ongebroken bit gaat hij alleen maar staken en wil niet meer lopen. Dus of het nu zo vriendelijk is of dat mijn paard gewoon raar is weet ik niet.

Heb hem dus maar weer weggehangen en het dubbelgebroken bit er in gedaan.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:23

Er is nogal wat spraakverwarring over een stang. Een bit is pas een stang als er aan de zijkanten van het bit stangen zitten. Als je het over een bustrens hebt, zitten er aan de zijkant ringen. Dan heb je dus geen stang maar een ongebroken trens. En die zijn opzich meestal niet scherp. Wat een stang scherp maakt, is de lengte en de hoek van de stangen. Daar waar je teugels aan vast zitten. Als die erg lang zijn, krijg je een hefboomwerking waardoor een hele kleine hulp al heel sterk kan inwerken.
Ik zou me dus met je ongebroken bustrens geen enkele zorgen maken. Vooral niet als je paard er lekker op loopt. En de aloude wijsheid: het bit is zo scherp als de hand die de teugel vastheeft, gaat voor ieder bit. op.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:33

Helemaal mee eens.. mijn hengstje verdraagt geen gebroken bitje in zijn mond. Die loopt al 12 jaar heerlijk op een ongebroken watertrensje en dat gaat super en hij is super fijn in zijn mond..
een stang is inderdaad pas een stang als er scharen aanzitten waardoor de hefboomwerking ontstaat.. helemaal mee eens.. dus gewoon lekker met dit bitje blijven rijden...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:35

Het hangt er helemaal vanaf hoe jij ermee omgaat. Als het zo goed gaat, dan zou ik het zo laten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:38

Laat je niks wijs maken, een ongebroken trens is een zeer zacht inwerkend bit. uiteraard is een bit zo scherp als de hand van de ruiiter, maar bij dezelfde ruiter zal dit bit dus zachter inwerken dan een dubbel- of enkelgebroken trens.
Als jou paard hier goed op loopt, ben er lekker blij mee en laat je niet van de wijs brengen door sukkels die niet weten waar het over gaat.

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:50

Ik ben helemaal gerust gesteld! Dank je wel. Gister liep hij er echt lekker op. Hij pakte het bit niet vast, hing er niet aan. Soms dat het bit los kwam maar dat is toch even voor hem ook uitproberen van wat heb ik nu weer in mijn mond zitten. maar hij liep er lekker op! Ik hou het er mooi in. Laat ze maar praten, ik doe wat ik het beste vind voor mijn knollie en dat is een bit dit hem niet tegen het verhemelte zit aan te prikken.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:55

als je aan de teugels trekt heb je bij een stang of ongebroken trens een pittiger inwerking dan met een gebroken of dubbelgebroken bit.
Dit is bewezen in de BIT als je paard er niet tegen kan dat het bit het gehemelte raakt kun je ook een k&k trens kopen.
Deze zijn zo ontwikkeld dat ze het gehemelte niet raken.

als je een rustige hand hebt zie ik niet waarom je niet met een stang kan rijden, dus kan opzich ook wel

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:58

Nimmedor schreef:
als je aan de teugels trekt heb je bij een stang of ongebroken trens een pittiger inwerking dan met een gebroken of dubbelgebroken bit.

je hebt een andere inwerking, nl meer op de lagen en minder op het verhemelte.

Citaat:
Dit is bewezen in de BIT als je paard er niet tegen kan dat het bit het gehemelte raakt kun je ook een k&k trens kopen.

BIT is nou niet echt het meest gezaghebbende hippische tijdschrift Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:48

Gewoon lekker mee gaan rijden. Ik rij mijn pony ohz. op een enkelgebroken trensje en aangespannen op een stang. Maar ik merk echt geen verschil. Bij beide doe ik net zoveel met mijn handen (errúg weinig) en mijn pony reageert op beide even goed.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:54

Ik heb een doordrammer is dan zo een ongebroken trens wel of niet geschikt? Of beter zo'n k&k bit?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:16

Nimmedor schreef:

als je een rustige hand hebt zie ik niet waarom je niet met een stang kan rijden, dus kan opzich ook wel

Nou dan zal ik je nog een stukje uit de BIT laten weten :

Beide uitspraken zijn van Wim Bonhof en staat op de website van BIT bij de vraagbaak..

.
Citaat:
Wanneer u goede aanleuning heeft, voelt het paard fijn in uw hand en ligt het bit fijn in de mond van het paard. Een hackamore raad ik dus af. Het bit ontziet inderdaad de mondhoeken, maar is enkel geschikt voor paarden die al een goede aanleuning hebben. Een dubbelgebroken trens raad ik ook af; ruiters vergissen zich hier vaker in maar, een dubbelgebroken trens is scherper dan een enkelgebroken trens, niet zachter. Voor uw paard is een enkelgebroken bustrens beter, het zachtste is de uitvoering bekleed met zeem. Maar u kunt ook een ongebroken bustrens proberen. Het kan namelijk zijn dat de gebroken trens in de mondhoeken klemt en dat gebeurt met een ongebroken trens niet. Tip: u kunt de huid verharden door de mondhoeken dagelijks met koud water af te spoelen. (Wim Bonhof, bedrijfsleider en instructeur Federatiecentrum Ermelo)

Citaat:
Dan de vergelijking van een enkel gebroken bit en een dubbel gebroken bit. Heel veel zal de scherpte niet schelen, maar ik denk dat een enkel gebroken bit het zachtst is. Waarom? Dat bit heeft een groter draagoppervlak, het ligt schuin over de lagen wat de druk beter verdeelt. Een dubbel gebroken trens heeft een klein recht stukje waar meer druk op staat dan op de rest waardoor het scherper kan inwerken. Voor jonge paarden gebruik ik niet snel een dubbel gebroken trens. De enkel gebroken trens wordt niet voor niets een africhtingsbit genoemd. (Wim Bonhof, bedrijfsleider en instructeur van het KNHS-centrum Ermelo

mijn persoonlijke mening : meid als jij er lekker mee rijdt dan is het beter voor je paard zeker als hij een laag gehemelte heeft gaan een ongebroken trens en proma bit zijn dat niet scherp is.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:06

Ben het absoluut niet met Wim Bonhof eens. Zoals ik al eerder schreef: leg het bit maar over je pols heen en trek aan de ringen. Je ziet dan wat er gebeurt. Bij een enkel gebroken bit gaat het bit in het midden omhoog en prikt dus in het gehemelte. Niet lekker. Bij een dubbelgebroken bit wordt de druk veel beter verdeeld. Waarbij er wel verschil is tussen hoe het bit dubbelgebroken is. Het middenstukje is bij sommige bitjes mooi zacht maar bij andere bitjes juist extra scherp gemaakt. Goed kijken dus.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:41

Pendrag schreef:
Ben het absoluut niet met Wim Bonhof eens. Zoals ik al eerder schreef: leg het bit maar over je pols heen en trek aan de ringen. Je ziet dan wat er gebeurt. Bij een enkel gebroken bit gaat het bit in het midden omhoog en prikt dus in het gehemelte. Niet lekker. Bij een dubbelgebroken bit wordt de druk veel beter verdeeld. Waarbij er wel verschil is tussen hoe het bit dubbelgebroken is. Het middenstukje is bij sommige bitjes mooi zacht maar bij andere bitjes juist extra scherp gemaakt. Goed kijken dus.

Je pols is geen mond waar on lagers een verhard gehemelte en een tong in zit. Ik vind dit truukje niet echt representatief je let namelijk niet alleen op wat het bit met het gehemelte doet maar ook (en VOORAL) wat het in de mondhoeken en de lagers doet. Het bit schaart ook niet omhoog het gehelmelte in maar naar voren en daar zit niks. Het scharnierpunt wijst niet naar boven. Een enkelgebroken bit kan in de mond niet volledig scharen namelijk omdat het op de lagers ligt en daar ook druk uitoefent. En dat heeft jou pols niet denk ik.

Feitelijk gezien denk ik dat de bitten waar we het hier over hebben wat scherpte betreft niet veel uitmaakt. Een dubbel gebroken bit is veel bewegelijker en ligt minder stabiel dan een stang en een gewone enkel gebroken trens is een prima bit waar niks mis mee is naar mijn idee.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:52

Tja, zo zie je maar meningen verschillen. Ik vind het zeker wel representatief. Je test met je pols inderdaad hoe het bit inwerkt in de mondhoeken en op de lagen maar je ziet een enkel gebroken bit ook in het midden omhoog komen. En vroeg of laat komt het bit daar toch echt het gehemelte van je paard tegen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:29

nogmaals het scharnierpunt van een enkelgebroken trens ligt in de mond van een paard naar voren en niet omhoog of je hebt je bit verkeerd aan je hoofstel zitten. Het bit raakt zowiezo altijd het gehemelte. Echter je ophoudingen werken in op de monhoeken men behoort niet dusdanig aan een bit te trekken dat het dubbel gaat en het is ook niet mogelijk. Doe die test met je posl maar eens gewoon in de mond van een paard.

Maar oke meningen verschillen en verder oftopic wil ik niet gaan een trens die helemaal niet is gebroken zat het allerminst inwerken op het gehemelte dus lijkt me in dit geval een goede beslissing.