Gaat dit er nog uit???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaike

Gaat dit er nog uit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:35

Hoi allemaal,
zoals jullie misschien wel weten ben ik in het trotse bezit van een 3 jarige ruin. Helaas is het een grote angsthaas, er hoeft maar iets te gebeuren en hij is compleet over z'n toeren, het vervelende is juist dat er altijd wel iets gebeurd, de bak ligt namelijk op een vrij druk kruispunt Tong uitsteken

Doordat hij zo achterlijk doet wordt ik zelf ook gespannen, oftewel, we komen als we niet opletten in zo'n vicieuze cirkel Scheve mond

Gaat dit schrikkerige er nog af, of zal dit gewoon een stukje ervaring zijn wat hij moet krijgen, of is dit gewoon zijn karakter Verward

Ik hoop het eerste Nagelbijten / Gniffelen

Wat denken jullie?

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:36

Ik zie hier op bokt trouwens allemaal paarden zo braaf en lekker lopen, ook de 3 jarigen........... Hoe komt dit nou Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:39

het zal een stukje aan het karakter van je paard liggen..maar mij lijkt dat als hij nog maar 3 is nog niet alles goed beseft wat er met hem gebeurd. en aan dat drukke kruispunt zal hij moeten wennen..dat gaat 9 van de 10 1e keren niet gelijk goed..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:41

Hij zal vast wel rustiger worden als hij ouder is. Dan kent hij weer meer dingen, nu is alles misschien nog nieuw voor hem..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:42

ik heb ook een driejarige,
die is op zich heel koel in zn koppie,
maar de laatste tijd heeft hij ook van die schrik acties...
dit gaat vast wel over,
maar sommige paarden houden het..

wat voor paardje heb je??

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:46

@Saskia9: Ik heb een 3jarige gribaldi x farrington.........hihi niet het makkelijkste bloed heb ik gehoord Haha!
Op stal is het een echte knuffel, maar van z'n schrikacties ben ik niet echt gecharmeerd Bloos Hij bokt niet ofzo, hij schrikt echt, volgens mij is het ook geen geklier Verward het is alleen zo eng dat je dan geen rem en stuur meer hebt Scheve mond

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:49

Het is gewoon allemaal nieuw voor hem/haar.
Maar het aller-ergste gaat er wel af hoor Knipoog.

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:52

Maar hij staat al 2 maanden op deze stal.....hoe lang duurt zoiets Verward

Ik ben denk ik gewoon een beetje ongeduldig omdat ik weer lekker ontspannen wil kunnen rijden en niet steds bang wil hoeven zijn of er nog iets gaat gebeuren vandaag Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:18

Mijn inmiddels bijna 5 jarige koudbloed was vorig jaar ook zo'n enorme angsthaas, hij sprong van angst in de sloot, in de bosjes, ik werd er gek van, maar gelukkig is ie uitgegroeid tot een evenwichtig en steeds dapper wordend paard, als ie iets echt eng vindt, vertrouwt hij nu op mij, als ik zeg dat het goed is en dat ie erlangs kan, gaat ie gewoon.

Hij draait nog wel eens om, maar geeft zich vrij snel over en gaat dan weer terug.

Ik rijd alleen nooit in een bak, maar altijd buiten.

Als het vertrouwen er is, komt het wel goed, maar dat zal héél erg veel geduld kosten en je zal hem (of haar) ook je vertrouwen moeten durven geven!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:22

Jaike schreef:
Ik zie hier op bokt trouwens allemaal paarden zo braaf en lekker lopen, ook de 3 jarigen........... Hoe komt dit nou Verward

Omdat mijn paard netjes op de foto staat en zo zullen er meer zijn. De mijne is nu een kleine 3 maand onder het zadel en heeft ook zo af en toe zijn stunts alleen staan die niet op foto Clown Een jong paard heeft altijd stunts, daar zijn ze jong voor Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:26

Je kunt proberen zelf alles als een koele kikker op te vatten. Lekker met hem kletsen. Zo van ja, het is misschien wel een beetje spannend, maar ik ben bij je, gewoon je hoofdje bij mij houden, dan redden we het samen wel. als jij niet de leiding neemt ("kom op dit kunnen we`" denken) waar kan zo´n paard zich dan aan vasthouden? Dan blijft hij bang. Dus gewoon net doen of je zijn moeder bent! ik weet dat het makkelijker klinkt dan het is, maar gewoon proberen!

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:29

Jaike schreef:

Probeer zelf het hoofd koel te houden en niet kwaad te worden,
hij moet eerst goed vertrouwen in jou hebben voordat hij ook stoer is.
Als je een groep paarden hebt en 1 raakt in paniek en gaat rennen dan gaat de rest ook mee, in dit geval ben jij het andere paard.
Dit gaat er niet vanzelf uit, dit gaat er met hulp van jou uit.
Dus rustig blijven, ontspannen doorrijden ( blijven drijven ), niet je teugels korter gaan pakken en ook niet gerust gaan stellen d.m.v b.v een klopje op zijn hals want dan bevestig je zijn gedrag.
Dit heeft tijd nodig maar je krijgt het heus wel voor elkaar.

Wat betreft je ander vraag.
Iedereen zet alleen maar zijn beste foto opnames op bokt, waardoor het lijkt of iedereen Anky is.
Trek je hier niks van aan, want wat je ziet zijn bij sommige alleen maar moment opnames.
Ik kan met mijn paard ook hele mooie foto's neerzetten waarbij hij netjes vierkant staat en mooi zijn koppie erop, ik moet alleen geen rij foto,s neerzetten want hij kan pas sinds kort een paar passen aan de teugel lopen en dan heeft hij nog moeite met zijn balans.
Als ik dat erop zet krijg ik ongetwijfeld advies hoe het wel moet, alleen mijn paard heeft een rugprobleem gehad en is spierbevangen geweest, waardoor ik opnieuw moest beginnen en hij alleen maar in zijn hoofd heeft dat zo rijden pijn doet.
Maar omdat het net is of ik dan een slechte ruiter ben en er verder alleen maar super rijfoto's van andere staan, zet ik ze er niet op, en zo denken er ongetwijfeld meer over.
Groetjes Pharlap.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:30

Breitling schreef:
Omdat mijn paard netjes op de foto staat en zo zullen er meer zijn. De mijne is nu een kleine 3 maand onder het zadel en heeft ook zo af en toe zijn stunts alleen staan die niet op foto Clown Een jong paard heeft altijd stunts, daar zijn ze jong voor Haha!

ja moet je nagaan,

ik heb een 3 jarige haflinger,
mijn intructrische vind hem kwa streken niet eens een echte haflinger Schijnheilig

maar het is net hoe de pet van de paarden staan natuurlijk !

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:39

Zelfs mijn koudbloed van 12 blijkt ook nog wel is rare uitspattingen te hebben. (Probeer aan te galoperen na 2 weken rust, succes verzekerd... Clown ).

Vandaag is ze tot 4 keer aan toe onbestuurbaar bokkend naar de andere kant van de bak gevlogen. En dat terwijl er normaal een kind van 4 op kan zitten (nu nog steeds wel eigenlijk, die grapjes bewaart ze gewoon voor mij. Schijnheilig )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:02

druppels van bach-remedie willen bij een angsthaas best goed helpen.
en wat ook helpt, is wandelen aan de hand, ga overal heen en laat hem overal naar kijken.
mijn pony wil ook wel eens dom doen, maar ik heb hem nu geleerd dat aasl er iets eng is, hij erheen moet lopen, en kijkt ie wat t is.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:18

is zo te horen een vertrouwenskwestie. Is ook niet zo vreemd dat hij jouw niet kan vertrouwen als jij het zelf eng vind en er gespannen opzit. Dus wat al meer zeiden: gewoon koel blijven en doen alsof er niks aan de hand is. Jij neemt de leiding en bepaalt wat er gebeurd. Springt hij weg gewoon doorrijden (ruimte geven van voren en doordrijven)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:37

Ik denk dat het nog wel minder word. Ga er eens naast lopen, een paar rondjes, gaat dit goed, dan erop, en gaat dat goed, dan als beloning naar huis.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:06

Patos was toen ze jong was ook nog weleens een angsthaas, heb redelijk vaak een bloedneus of tand-door-lip opgelopen omdat ze oppeens haar hoofd in de lucht gooide of wegschoot. Tegenwoordig is Patos echt een koele kikker, verstand komt met de jaren zeggen ze toch? Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:12

Wat doet je paard als je hem los in de bak zet? Geen paard erbij, jij aan de kant: schrikt hij dan ook?
Verder moet een jong paard ook nog leren zich op zijn werk te concentreren. In heb begin zien ze wel vaker alle vogels vliegen. Hoe meer kilometers hij er op heeft zitten hoe beter het gaat. En het is niet automatisch zo dat een driejarige automatisch klaar is voor het werk omdat hij drie is...
Gun hem nog even de tijd en concentreer je meer op het grondwerk, en laat hem vanaf de grond aan allerlei rare dingen wennen (inclusief zeiltje op de grond en rare objecten in de bak. Ga je later veel profijt van hebben

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:16

Pablo was als 3 jarige een complete neuroot, schrok zich wezenloos van een trui over de bakrand en heetf me ooit in het zand gedeponeerd omdat mijn moeder hem probeerde te filmen Lips are sealed Inmiddels is hij 7, ouder en wijzer en loopt met succes sgw's (al dook ik laatst weer eens in het gras omdat er in de crosstraining een boomstam op de grond lag Frusty ) Volhouden dus.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:19

Ik had een 8 jarige haflinger, en nou, die schrok al van een scheet Bloos!
Maar dat kwam mede door de oude eigenaar. Die was heel bang altijd en bracht dat op hem over. Buitenrijden en in de bak kon je er eerst amper mee. Altijd zag hij wel wat om ervandoor te schieten. Na een tijdje is dat gelukkig veel minder geworden. Het is volgens mij gewoon een kwestie van vertrouwen Knipoog

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 15:54

[quote="Mr_Mikey"]Ik had een 8 jarige haflinger, en nou, die schrok al van een scheet Bloos!
quote]

Hihi, ik liet eens een scheet op m'n fries, gaat ze spontaan galloperen Clown

Maar goed, ik heb vandaag weer gereden, lekker ontspannen, teugeltje vrij los (wel aanleuning), beugels een gaatje korter voor extra steun in de beugels en flink been eraan houden..........
Het ging lekker, af en toe was er weer eens wat engs, maar gewoon doorrijden en dan gaat het wel Lachen Ik ga nu steeds een stapje verder, ik moet vertrouwen krijgen in hem en hij in mij, stappen gaat super, de hele bak door en lekker ontspannen en Sim komt lekker over de rug naar beneden, hij begint mijn hand echt op te zoeken. De draf doen we nu alleen even op de grote volte bij E en B, langzaam aan kan ik het weer gaan uitbouwen als het goed gaat, we komen er wel (al duurt het een eeuwgheid Clown )

Hij staat overdag de hele dag met z'n maatje in de bak, dus dat kent hij ondertussen wel. Z'n maatje is echter 4, dus als er wat spannends gebeurd steken ze elkaar aan, de rust is dan ver te zoeken Clown

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:39

Jaike schreef:

Hihi, ik liet eens een scheet op m'n fries, gaat ze spontaan galloperen Clown

Whahahaha *LOL*:D