diarree door hooi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

diarree door hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:26

Sinds eergisteren staan onze paarden weer op stal nadat ze een halfjaar 24/7 op de wei zijn geweest.
Vanavond viel mij op dat ze heel veel lucht in hun darmen hadden en dat ze behoorlijk aan de diarree zijn.
Kan dit veroorzaakt worden door de overgang naar hooi??

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:03

zou kunnen, ligt er wel een beetje aan wat voor hooi, vooral kuilgras en voordroog vergroten de kans op diaree.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:00

Weet je zeker of het niet ergens anders aan kan liggen?
Geen wormenkuur ofzo gehad. Ik heb namelijk nog nooit gezien dat een paard aan de poep gaat van hooi.
Andersom ken ik het wel, als ze opeens in een weiland komen met gras, dan gaan ze wel aan de poep, dus misschien kan het ook best.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 01:22

nee ze hebben geen wormkuur gehad (nog niet)......maar er zijn 5 zaterdag van het land terug gekomen en alle vijf hadden ze diarree.
Zou je nog kunnen denken dat het iets op het land is geweest...maar ook die vlieger gaat niet op omdat de hengsten heel ergens anders gestaan hebben.
De paarden die er nog stonden (en dus niet weggeweest zijn deze zomer) hebben nergens last van.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 03:24

Is het hooi nog wel goed ?
Zitten daar geen rare planten in ? Of is het misschien beschimmeld ? Dat lijkt me namelijk aanneemlijker dan de overgang gras - hooi.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:18

Kan ook gewoon een vorm van stress zijn hoor. Elke verandering brengt stress met zich mee. Ze moeten even wennen. En ja als de bliksem ontwormen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:29

Lusitana schreef:
Kan ook gewoon een vorm van stress zijn hoor. Elke verandering brengt stress met zich mee. Ze moeten even wennen. En ja als de bliksem ontwormen.

Is het niet beter om even een paar dagen te wachten i.p.v. die darmen weer een opduvel te geven met die wormenkuur? Kan het zo doen hoor want er liggen al 10 spuiten in de auto te wachten....met een smaakje Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:09

wat voor hooi is het,
kuil,
beschimmelt,
zeer mals????

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:25

Mijn paard krijgt ook altijd diaree als hij van een land periode weer op stal komt te staan... duurt bij mijn paard altijd een paar maanden eer zijn darmflora weer normaal is.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:08

mijn paard is ook altijd paar dagen van slag en aan de diarree als ze weer op stal komen en hooi/ kuil moeten eten. volgens mij wel normaal hoor, is toch een enorme verandering van voer maar ook in een keer bijna 24/7 stil staan op stal.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:20

Mijn paard kan ook zeer slecht tegen hooi. Is zowat de hele winter aan de diarree. Volgens de veearts komt dat omdat hooi meer de darmen irriteert dan gras dat doet. Die van mij is er overgevoelig voor. Dus kan zijn dat jouw paarden ook nu een beetje overgevoelig zijn, maar dat moet vanzelf overgaan. OK dan! OK dan!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:29

nat gras, stress, voedings-verandering.. alles kan diarree geven.
Zou zelf ook meteen overgaan tot ontwormen.

Komen je jonge paarden overdag in de zandbak? Als ze net uit het land komen, zullen ze zeker zoeken om sprietjes, en een pluk zand is dan zo meegegeten. En als er iets is wat dunne mest veroorzaakt, is het wel ...zand.