Verhouding werkgevers/-nemers in paardenhouderij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Verhouding werkgevers/-nemers in paardenhouderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 19:59

Ik vroeg me af hoe bij mensen die ook in de paarden werken hoe hun verhouding is?En hoe de werkgelegenheid is?Heeft iemand daar enig idee van?

Was gewoon benieuwd ook mede door dingen op het bedrijf waar ik werk ..

Alvast bedankt

[Edit Karin] titel ff passend gemaakt Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:10

Bij mij op stal is het super gezellig. Erg leuke pensionklanten, fijne paarden om mee te werken, mijn bazin is toppie, en ik ben de enigste werknemer daar maar de ouders van mijn bazin helpen wel elke ochtend, en ook daarmee kan ik het erg goed vinden.
Maar volgens mij heb ik erg geluk gehad met deze stal. Lachen

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:21

Dat verschilt volgens mij nogal per bedrijf. Op het ene bedrijf word je echt als personeel (zeg maar slaaf) behandeld en op het andere word je gewoon goed behandeld. Tenminste dat heb ik zo ervaren

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:48

Het verschilt erg per bedrijf. Ik ken verhalen van bedrijven waar stagiaires en werknemers als oud vuil worden behandeld, en er zijn ook bedrijven waar het allemaal keurig is geregeld.
Het hangt er ook erg vanaf wat je van jezelf meebrengt. Als je veel kunt (bijv. zadelmak maken, lesgeven, bijrijden, tractorrijden voor de bak slepen, dat soort dingen.), een goede ruiter bent, praktisch en nuchter bent ingesteld, dan werk je jezelf veel sneller ergens binnen dan wanneer je weinig ervaring hebt, over alles klaagt, constant commentaar levert of ongeinteresseerd/slordig bent, alleen maar wilt rijden, enzovoort.

Over het algemeen vraagt het werken in paardenland een hard-werken mentaliteit. Maar dan is het wel fijn als dat ook op een prettige manier kan. Zelf heb ik het op 1x na goed getroffen. Heb, tot er daar helaas door inkrimping geen werk meer was, een halfjaar op een gezellige manege gewerkt. Daar was 't flink aanpoten voor niet veel geld, maar 't geld WAS er wel altijd, papierwinkel was altijd prompt op tijd in orde, het was gezellig en ze waren flexibel met 'ns een dienst ruilen ofzo. Dat vind ik even zo belangrijk!
Daarna op een andere manege begonnen, waar ik na een maand ben omgedraaid en weggegaan. Vervelende, kleinerende beheerster, geen enkele flexibiliteit, geen sfeer, niks.
Ik werk nu een ruim jaar op een kleine dressuurstal waar ik 't enorm getroffen heb. Bijzonder fijne bazin (ze is net zo oud als ik, 26) om voor te werken, echt top, alles altijd keurig in orde en alle vrijheid om m'n werk te doen zoals ik dat graag wil (vnl. zadelmak maken/inrijden en soms komt er eentje om te corrigeren).

't Valt niet mee om echt een fijne baan in de paarden te vinden denk ik, waar je meer bent dan alleen maar de opperstalstrontschepper, maar het maakt ook erg veel uit wat je zelf aan mentaliteit en niveau meebrengt. Ik heb 't zelf bijzonder de moeite waard gevonden om door te zoeken naar wat me beviel! Rijk word je er beslist niet van, maar ik heb het bijzonder naar m'n zin.
Groetjes
Yvonne