fleece bandages te warm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PolitieTed

fleece bandages te warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 16:15

Sorry dat ik weer een topic open over bandages Bloos maar ik hoorde vorige week in een paardenwinkel een vrouw naast me zeggen dat fleece bandages niet geschikt zijn om mee te rijden. Volgens haar worden de pezen dan te warm. Je kunt ze eigenlijk alleen gebruiken als stalbandage.

Ik vond dit nogal vreemd en geloof het ook niet echt. Of is dat nou heel dom van mij? Ik snap ook dat je beter niet met bandages kan gaan rijden als het 30 graden is buiten, maar verder kan het toch wel? Of zijn fleece bandages echt zoveel warmer (en slechter) als andere bandages?

PS Ik rij überhaupt niet zo vaak met bandages, eigenlijk meer voor de show Haha! .

Tdekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:46

Hoi ik rijd vaak met fleecebandages en dat geeft geen probleem hoor echt niet ik vind ze super en ze zijn heel zacht voor de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:29

Ik rij als ik met abndages rij eigenlijk altijd met fleece. Ze voeren bij mij altijd het zweet veel beter af want ze hebben daaronder met normale temperatuur zo geod als nooit natte benen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:33

worden idd niet te warm hoor... als je bijvoorbeeld van die kunstof peesjes gevoerd met (nep) bont neemt worden de benen even warm

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:44

Ook onder fleece bandages behoren onderlappen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:52

Jnien schreef:
Ook onder fleece bandages behoren onderlappen!!

Geloof dat het hier alleen ging om of ze te warm zijn.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:13

Je "ziet" niet dat 't problemen geeft, maar bij bandageren kan de temperatuur in de pees oplopen tot over de 40 graden, zonder enige ventilatie. Waarom is lichaamstemperatuur (koorts) boven de 40 a 41 graden gevaarlijk? Omdat o.a. je lichaamseigen eiwitten dan gaan degenereren! De eiwitten waaruit de pees is opgebouwd kunnen daar niet tegen, die breken dan stukje bij beetje af. (Daar is onderzoek naar gedaan, ik verzin dit dus niet.) Doe je dat gedurende langere tijd, dan worden de pezen steeds wat zwakker. Op den duur gaat dat problemen geven. Qua ondersteuning schijnt het ook niet zoveel voor te stellen, zijn ook 'ns proeven mee gedaan. En qua veiligheid en bescherming kun je beter met peesbeschermers of pijpkousen van huidvriendelijk, ademend materiaal rijden zegt men. Heb 'ns zo'n grapjas in paniek zien raken van een losgeraakte bandage nadat ie em vanuit een bokkensprong had geraakt..... Geen leuk gezicht.
Als je flink gaat trainen en je rijdt alleen maar met bandages voor de show, laat ze er dan wat mij betreft gewoon af, verzin een ander showelement als je mooi wilt wezen of zorg voor goede onderlappen van ademend materiaal.

Fleece staat bekend om z'n warmte, maar geleid ook goed vocht, en daarmee dus warmte. Ik weet echt niet wat beter of slechter is. Misschien een leuke test voor de Bit???? Is wel een idee, zouden we 'ns aan kunnen dragen Lachen
De fleecebandages hier in de plaatselijke ruiterwinkel heten trouwens stalbandages.....

Groetjes
Yvonne

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 00:33

Nogmaals ik rij maar heel af en toe met bandages en doe het ook niet voor de steun ofzo, maar gewoon omdat ik het mooi vind. Ik geloof ook niet dat het schadelijk is voor m'n paard als ik er maar af en toe mee rij en denk ook niet dat z'n pezen er slechter door worden. Ik vroeg me alleen af of fleecebandages wel geschikt waren als werkbandages. Maar geloof dat dat dus best wel kan als ik jullie reacties lees.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:53

licorne schreef:
Je "ziet" niet dat 't problemen geeft, maar bij bandageren kan de temperatuur in de pees oplopen tot over de 40 graden, zonder enige ventilatie. Waarom is lichaamstemperatuur (koorts) boven de 40 a 41 graden gevaarlijk? Omdat o.a. je lichaamseigen eiwitten dan gaan degenereren! De eiwitten waaruit de pees is opgebouwd kunnen daar niet tegen, die breken dan stukje bij beetje af. (Daar is onderzoek naar gedaan, ik verzin dit dus niet.) Doe je dat gedurende langere tijd, dan worden de pezen steeds wat zwakker. Op den duur gaat dat problemen geven. Qua ondersteuning schijnt het ook niet zoveel voor te stellen, zijn ook 'ns proeven mee gedaan. En qua veiligheid en bescherming kun je beter met peesbeschermers of pijpkousen van huidvriendelijk, ademend materiaal rijden zegt men. Heb 'ns zo'n grapjas in paniek zien raken van een losgeraakte bandage nadat ie em vanuit een bokkensprong had geraakt..... Geen leuk gezicht.
Als je flink gaat trainen en je rijdt alleen maar met bandages voor de show, laat ze er dan wat mij betreft gewoon af, verzin een ander showelement als je mooi wilt wezen of zorg voor goede onderlappen van ademend materiaal.

Fleece staat bekend om z'n warmte, maar geleid ook goed vocht, en daarmee dus warmte. Ik weet echt niet wat beter of slechter is. Misschien een leuke test voor de Bit???? Is wel een idee, zouden we 'ns aan kunnen dragen Lachen
De fleecebandages hier in de plaatselijke ruiterwinkel heten trouwens stalbandages.....

Groetjes
Yvonne

OK dan! hier ben ik het mee eens.
Door de bandages te gebruiken heb je meer kans op blessures door de oververhitting van de pees.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:48

Fellor schreef:
Geloof dat het hier alleen ging om of ze te warm zijn.

Ok, maar......

Citaat:
Hoi ik rijd vaak met fleecebandages en dat geeft geen probleem hoor echt niet ik vind ze super en ze zijn heel zacht voor de benen

Ging me ff hierom! Dat fleece zacht is voor de benen, dus vandaar mijn reactie! Haha! Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:12

ik rijd ook altijd met bandages,volgens mij hebben we er geen problemen mee dus..Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:51

Ik rijdt ook het liefst met fleece bandages (bij zwaar werk). Ik doe ze zonder onderlappen om.

Maar wees er wel zeker van dat ze precies goed om de benen heen zitten (niet te strak en niet te los).

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:10

Ik rijd ook met fleece bandages. De benen zijn niet warmer dan als ik peesbeschermers gebruik (getest door voor peesdingen en achter bandages te gebruiken).

Verder gebruik ik extra klitteband dingetjes om de sluitingen, zo kunnen ze niet losraken.

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:41

Ok, dus als antwoord op mijn vraag; fleecebandages zijn niet te warm om als werkbandages te gebruiken.
Bedankt, dat wilde ik dus even weten.
Nogmaals het ging mij er echt niet om om wéér die discussie op te rakelen over of het nou wel of niet goed is om met bandages te rijden, want daar zijn al genoeg topics over geweest.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:50

wou alleen nog even zeggen dat als bandages echt slecht waren, dat alle GP paarden nu stok kreupel zouden zijn *LOL*

maar ik denkt niet dat fleece bandages te warm voor de benen zijn