Ik heb twee shetlanders die alletwee behoorlijke last hebben van zomerexceem. Een van de twee heeft het pas sinds 2 jaar.
Maar nu komt de vraag, ze schuren nu nog steeds tot bloedens toe. Ik dacht dat de vliegjes die zomerexceem veroorzaken nu ondertussen al weg zouden zijn.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn en wat er tegen gedaan kan worden?
Nienke
Geplaatst: 01-11-04 13:25
Krijgen ze toevallig veel te eten (gras, bix, eiwitrijk hooi?) Het zou goed kunnen dat ze teveel eiwitten binnen krijgen, dan krijgen ze ook jeuk, dat zie je heel vaak bij shetlanders
littlemouse
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 13:32
Ze krijgen wel bix en hooi maar geen gras. Daar zou het misschien wel aan kunnen liggen dan.
Liselot
Geplaatst: 01-11-04 13:33
hebben ze er nu ook nog last van??? want als dat zo is kan het eigenlijk geen zomereczeem zijn... als het wel echt zomereczeem is kun je er "sweetitch" opsmeren en ze onder een goede vliegendeken zetten
littlemouse
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 14:08
Ik betwijfel het ook al inderdaad. Het lijkt me wel heel erg laat in het jaar voor vliegjes. Maar ze schuren nog steeds. Enniet zo'n klein beetje ook.
MissJapke
Geplaatst: 01-11-04 14:09
ja mijn shetlander heeft ook zomereczeem en schuurt ook nog altijd! wel heel raar..
Napie
Geplaatst: 01-11-04 14:20
Pony's met eczeem kunnen in een vicieuse cirkel blijven. Ze schuren door de vliegjes, de wondjes genezen en dat kaat jeuken en dus gaan ze weer krabben, de wondjes gaan weer open en genezen weer enz enz. Vaak komen ze er nooit helemaal af in de winter. Je kan deze cirkel doorbreken door de pony goed te behandelen tegen de jeuk (evt door DA laten spuiten) en in febr een boett deken erop. Zomereczeem wordt elk jaar erger.
Bella
Geplaatst: 01-11-04 15:59
Lees ook eens Zomereczeem is te genezen!! en dan met name de info op blz. 5 tm 7 (geloof ik).....ieder zijn eigen mening dat wel, maar toch..
Liselot
Geplaatst: 01-11-04 20:26
het is niet te genezen, maar wel te onderdrukken
Raya
Geplaatst: 01-11-04 20:57
Nou zomereczeem heeft met meer dan alleen mugjes te maken. Mijn IJslander jaarling heeft het ook heel erg. Ze schuurt zich nu ook nog steeds. Terwijl de mugjes nu toch wel voor het grootste deel weg zijn.
Vermijd iig suikers (dus geen biks en musli) ook is het beter om hooi ipv kuil te voeren.
Een bloedtest kan dingen zeggen over de toestand van het paard. Als die van mij eind november nog jeukt dan laat ik de DA komen om eens een grondig onderzoek te laten doen.
Zorg iig dat er geen schilvers in de vacht blijven zitten dat veroorzaakt ook jeuk. Was ze eruit meet bijv. Teershampoo.
lievenr
Geplaatst: 01-11-04 21:05
onze pony had ook zomerexeem en we hebben het kunnen vermijden, wij hebben hem vroeg beginnen te behandelen met LIBERATE; je moet ze al vanaf het voorjaar goed beginnen te wassen (staart en manen) en ze dan goed drogen, vervolgens doe je er het product LIBERATE op en goed inmaseren en dit zeker in het begin 4 tot 5 maal per week, tot dat je het ziet verminderen, en indien nodig kan je er nog een vliegendeken erover heen doen en dit zeker gans het voorjaar en zomer volhouden, want zomerexeem zijn meestal vliegeneieren of eieren van andere inseckten, veel succes