Voor-/nadelen enkel vooraan hoefijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Voor-/nadelen enkel vooraan hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 13:21

Mijn pony heeft nooit hoefijzers gehad, ik heb er dus weinig ervaring mee, vandaar deze vraag.

De hoeven van mijn jong paard zijn na een buitenrit steeds zichtbaar een beetje meer afgesleten. Ik ben er dus over aan het denken om er een ijzertje onder te laten zetten aangezien buitenrijden mijn grote liefde is en we toch ieder weekend er een paar uur op uit trekken. Helaas is het dichtstbijzijnde bos op drie kwartier stappen en zijn de meeste veldweggetjes gebetonneerd waardoor we veel over verharde wegen stappen.

Aangezien het vooral om de voorste hoeven gaat die zo afslijten denk ik er over om haar alleen vooraan te laten beslaan.

Echter, wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. vierkant beslaan?

De hoefsmid komt deze week op stal en ik zal hem zeker om advies vragen, maar aangezien een hoefsmid meer verdient aan mijn paard als ze vierkant beslagen is... Knipoog

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:35

mijn paard heeft op dit moment alleen voor ijzers,ik vind dit fijn rijden,ze glijd niet snel uit omdat de achterhoeven zonder ijzers wat stroever zijn,ik ga ook vaak naar buiten,en de smid zegt zolang hij nog elke 8 weken wat van de achterhoeven kan afsnijden,ze geen ijzers hoeft,dit is natuurlijk wel afhankelijk van de hoefkwaliteit van je paard.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:36

Bij mij staan er ook op voorijzers. De smid geeft zelf aan wat wel of niet nodig is en denkt daarbij zeker niet aan zijn eigen portemonee!

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:48

Mijn paard staat ook alleen voor op ijzers.
Dit was al het geval toen ik hem kocht.
Het waarom en hoezo ervan is ons niet bekent, dus...

We laten het dus maar zo en in al die jaren hebben paard en ruiter nergens "last" van gehad. Knipoog

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:59

Idd, mijn paard stond ook alleen voor op ijzers, omdat ze er vanachter niet tegen zou kunnen. Nu heeft ze even niets meer omdat ik niet zo heel veel meer op de weg rijdt. Ik heb nooit iets nadeligs ervaren van achter geen hoefijzers, je moet er natuurlijk wel opletten dat je niet te veel over de verharde weg gaat enz.
Wel tikt mijn paard snel met haar achtervoeten haar voorvoeten aan, wat door ijzers alleen voor versterkt kan worden omdat de voeten dan wat 'verzwaard' worden. dus dat kan een klein nadeeltje zijn, maar dit geldt zeker niet voor elk paard. Vraag gewoon aan de hoefsmid wat hij er van vindt want zoals vicky al zegt denkt een hoefsmid echt niet alleen aan zijn eigen portomonnee

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:13

1 van mijn paarden is al 11 jaar alleen voor beslagen, nadelen kan ik niet bedenken !

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:24

Vandaag weer een nadeel ervan gezien, me paard heeft nu al voor de 5e x dit jaar zijn ijzer dr afgetrapt! Kan echter niet op tegen de voordelen die hij ervan ondervind aangezien die zonder ijzers op eieren loopt.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:26

De mijne heeft ook alleen vooraan ijzers. Omdat ze anders op d'r stralen gaat lopen.
Ik zie er geen nadelen van, ze trapt ze niet af ofzo, alleen glijd de mijne er wel mee weg als het nat is ofzo.

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:54

Voor het weinig dat ik ervan ken...

Als je veel gaat wandelen (buitenrijden voor de noorderburen Knipoog ) op verharde wegen EN ze slijt haar hoeven vrij snel af, lijkt het mij beter om ze op ijzers te zetten. Maar wat nu precies het verschil is tussen vierkant beslaan of alleen vanvoor, ik heb geen idee... Bloos (Beter het eerlijk te zeggen dan te zitten gissen)

Ik heb onlangs nog een heel gesprek met Sonja gehad over wel of niet beslaan. Ons besluit was dat er voor en tegenstanders zijn (niet veel nieuws dus Knipoog ) Ze hebben die ijzers toch ooit voor iets uitgevonden? Ik geloof dat haar paard enkel voor beslagen is. Je kan het haar anders ook eens vragen?

Verder hoop ik dat je hoefsmid je ook een eerlijk antwoord geeft. OK dan!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:59

Ik kan nog wel een nadeel bedenken.... Wij hadden een jonge Balzflug die hebben we ook alleen voor op ijzers gezet. Maar dit beviel absoluut niet!!! Het was net alsof ik op een tuiger ipv een dressuurpaard zat. Toen we haar rondom lieten beslaan was het goed.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:07

Hi, op de manege waar ik werk, staan bijna alle manege paarden op voorijzers. Drie hebben geen ijzers en 1 heeft vierkant ijzers en dat is alleen omdat hij achter een erg dunne zool heeft.
Ik zou als ik jou was gewoon alleen voor laten beslaan en dan kan je altijd nog na 8 weken er achterijzers bij doen, maar uit jou verhaal denk ik niet dat dat nodig is.