Ik mag zijn oren niet aanraken!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik mag zijn oren niet aanraken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:06

Hoi iedereen!!!

Mijn Ardenner-verzorgveulen van 1,5 jaar is echt een schat van een paard. Hij is nog maar een half jaar van mijn buurman en ik heb hem alles moeten leren. Hij kan nu voetjes geven en dankzij jullie hulp ook aan een halster lopen. Toen mijn buurman Jack ong 6 maanden geleden kocht had Jack nog nooit iets gedaan, en een halster kende hij al helemaal niet.

Toen hij in de trailer moest is hij erg ruw behandelt. De mensen van wie hij was hebben met een strotouw een halster gemaakt en die bij Jack omgedaan terwijl Jack nog nooit een halster had gezien. Ik denk dat het halster erg pijn heeft gedaan bij zijn oren of dat hij daar ooit een klap heeft gehad. Het gevolg is dus dat niemand meer aan het gebied rond zijn oren mag komen. Ook is het halster dus niet om te krijgen, tot zijn ogen en niet verder, dan raakt hij in paniek. Eerst mocht ik niet aan het gedeelte van zijn nek onder zijn oren en het gebied rond zijn ogen tot aan zijn oren komen maar nu mag ik alleen zijn oren en maantop niet aanraken. Ik vind het al een hele vooruitgang dat hij mij toestaat om in het voorheen no-go-area hem te mogen aaien en borstelen. Als ik aan zijn oren wil komen gaat hij hevig schudden met zijn hoofd.

Ik denk dat hij mij best wel vertrouwt, ik heb hem nooit kwaad gedaan en hij is ook helemaal dol op me. Als hij mij aan ziet komen lopen komt hij als een gek maar het hek toe rennen. Hij is alleen nog te bang om ook maar iemand aan zijn oren te laten zitten.

Hebben jullie misschien tips waardoor ik zijn oren kan aanraken en hoe ik het halster normaal kan omdoen zonder dat hij in paniek raakt? Nu moet ik altijd het halster echt supersnel omdoen en dichtgespen want anders galoppeert hij weg...

Groetjes Jack en [***]

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:22

Weet je zeker dat het geen medisch probleem is. Ik ken een paard die had precies hetzelfde en die bleek oormijt te hebben. Na behandeling was het helemaal over..

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:22

Als wat mariska zegt is uitgeloten probeer dan eens het volgende;

Doe het halster bij het kopstuk los en leg het om zn hals en breng het dan langzaam naar voren. Dan hoeft het niet over de oren, meestal helpt het! Veel succes!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:33

Probeer hem eens te aaien tot het plekje waar je niet mag komen. Dan ga je weer terug, kribelt hem even en probeer steds verder te komen. (weet niet of je dit al hebt geprobeerd)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:30

Ik weet niet hoe je hiermee omgaat natuurlijk maar ik heb bij Zhanna ook gehad dat ik haar rond de oren niet mocht poetsen. Hoofdstel omdoen ed mocht dan wel, maar owee als ik daar dus met een borstel ofzo naartoe wilde. Ik ben hier best lang bewust mee bezig geweest, maar dat leek niet echt te helpen. Ik heb het op een gegeven moment "opgeven" en ging het gedrag gewoon negeren. Dus gewoon poetsen en als ze begon te schudden niet reageren, even iets lager poesten en weer rustig naar boven. Op een gegeven moment merkte ik dat ze er eigenlijk niks meer om gaf, dus wie weet helpt dit bij jou ook. Zhanna had het dan wel minder extreem, maar toch...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:37

Sommige paarden zijn hier gewoon onwijs gevoelig op. Heel veel friezen hebben dit probleem, mijn pony ook. Als ik er 1x aangezeten heb, hoef ik er daarna maar na te wijzen en hij gooit zijn kop naar de andere kant.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:19

Verplaatst naar vmr

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:32

Mijn verzorgpaard heeft het ook. Ik mag absoluut niet aan de oren komen, alleen als ik echt heel voorzichtig beweeg, en beloon en zachtjes praat tegen haar. Ik denk dat je toch echt gewoon moet 'oefenen' en dan proberen steeds verder te komen. Lachen Succes ermee!!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:34

Citaat:
Doe het halster bij het kopstuk los en leg het om zn hals en breng het dan langzaam naar voren.

Zo heb ik het met mijn paard ook gedaan. Als je een halster hebt die je aan de zijkant los kan maken, hoef je het halster niet over zijn oren heen te trekken. Ik ben na veel geduld zover dat mijn paard nu het halster wel op de normale manier om wil doen, alleen het hoofdstel (met frontriem) is nog steeds een drama, dat moet ik echt in delen omdoen.

Door toch te proberen om hem bij zijn oren te aaien en kroelen zal hij daar wel steeds makkelijker in worden. Als hij met zijn hoofd gaat schudden toch even doorgaan en daarna weer stoppen. Zo doe ik het met mijn paard ook en ik ben nu zover dat ik zij oren vast mag pakken.

Succes!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:35

Hoi,
Ik ken dit probleem.
Toen wij het nieuwe welshje kregen wist ik nog nergens van hij had al een halstertje om.
Toen ik hem een hoofdstel wou omdoen en het om ze oren wou doen vond hij dat zo "eng" "gevoelig" of zoiets dat ik nogal hard tegen het hek aangesmeten werd Verward
Je mocht ze oren niet aanraken niks dan smeet hij ze hoofd in de ronte.
En idd we hebben het kopstuk losgemaakt en om zijn nek gedaan en toen zijn neusje door het neusstukje.
En we hebben gewoon heel voorzichtig steeds geprobeerd achter zijn oortjes te aaien en op zijn voorhoofdje alles in de buurt.
Het duurt even maar het heeft wel resultaat. OK dan!
Hij vind bij zijn oortjes kriebelen nu heerlijk en het hoofdstel gaat nu makkelijk om en af.
Het neemt dus tijd maar dat loont!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:36

heel veel oefenen en steeds een stukje verder, had het ook bij mijn vorige pony, ging bijna stijgeren als ik het deed( achter zijn oren en aan haar oren) na een hele tijd elke dag even geoefend te hebben, niet veel tegelijk, maar even aaien op een gegeven moment een beetje de schaar erbij laten knippen( knipgeluid) en dan steeds een stap verder..

Op een gegeven moment kon ik alles knippen en doen met die oren met heel veel geduld is het me gelukt ( elke dag weer ff oefenen) zo moet jij het ook doen lijkt me het beste dan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:58

Echt hartsikke bedankt voor al jullie tips ik zal ze zeker uitproberen!