2 in 1 box

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

2 in 1 box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 12:01

Graag jullie mening

Vorig jaar april is Jewel erbij gekomen.
Omdat ze eigenlijk niet op stal hoeft,dikke wintervacht enz. liet ik haar vorig jaar winter 's nachts gewoon buiten.
Ze liep zich echter zó aan te stellen dat ik haar later toch maar bij Wiets in de box heb gezet.Wietse is een welsh-B ruin van 1.28 en Jewel een klein A-tje van 1.13,merrie.
Op zich ging dat vorig jaar winter prima,ze konden ook heel goed met elkaar overweg.

Nu heb ik ze afgelopen vrijdag samen binnen gehad,omdat Mayday ziek was.Mayday is mijn oudere merrie van 21 en kan absoluut niet alleen op stal,die breekt de hele boel af,vandaar dat ik de anderen er ook bijgezet had.Jewel en Wietse kunnen niet zo goed meer samen,misschien omdat Jewel ouder wordt?Ze is nu 2,5.Ze had verschijdene bijtplekken en stond een beetje zielig alleen in de hoek.

Kan ik er toch beter een schot tussen plaatsen?Voor de rust van allebei.
We hebben een box van 3x3 dus dan krijgen ze allebei een soort stand van 3x1,5.Moet voldoende zijn lijkt me,en bovendien,afhankelijk van het weer staan ze binnen.

Wat vinden jullie?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:04

ik zou het wel doen,
net zoals mensen,
wij vinden eht ook prettig even alleen te kunnen zijn in onze kamer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:08

Als paarden samen kunnen is dat erg prettig ook voor de paarden, maar als ze ruzuie maken en de 1 overduidelijk dominant wordt dan zuo ik ze inderdaad ook scheiden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:42

Kan best. Die van mij lopen ook samen in een niet zo heel grote stal

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 12:50

Heb idd het idee dat Wiets wat dominanter is dan anders.
Op zich niet zo'n heel groot probleem,Jewel bijt ook wel redelijk van zich af,maar wil wel graag dat Jewel normaal d'r hooi kan eten en niet gebeten of getrapt wordt.
'T is natuurlijk al jaren Wiets z'n terretorium.

Als ik toch besluit om er een schot tussen te zetten,hoe kan ik dat het beste doen,materiaal,constructie?En dan,is er genoeg ruimte voor ze over,Wiets is toch wat groter dan Jewel.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:52

Is er geen mogelijkheid om er nog een box van 3x3 bij te maken, eerlijk gezegd vind ik 1.5x3 wel wat aan de krappe kant, ook voor een pony.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:54

Ik zou er ook een schot tussen plaatsen. De stal wordt dan wel erg krap...maar ik denk dat het wel kan als ze er overdag uit komen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 12:57

Ann schreef:
Is er geen mogelijkheid om er nog een box van 3x3 bij te maken, eerlijk gezegd vind ik 1.5x3 wel wat aan de krappe kant, ook voor een pony.

Die mogelijkheid is er wel,maar daar willen mijn ouders absoluut niet meer aan beginnen.De stal staat in de achtertuin van mijn ouders en bestaat uit 2 boxen van 3x3 en een kleine opslag ruimte.
Bij gaan bouwen heb ik al geopperd,maar dat kan ik wel op mijn buik schrijven.
Het is idd wel iets aan de krappe kant,maar aan andere kant,zo vaak staan ze niet binnen.Mochten we wel een strenge winter krijgen,dan natuurlijk wel.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:37

het tussenschot met betonplex en niet zo hhog zodat ze elkaar gewoon kunnnen zien!!!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:52

Ik zou voor een tussen schot gaan!
Als ze er genoeg uitkomen is het echt wel te doen hoor! Mijn shet heeft ook 1 winter in een hele kleine stal gestaan en hij was nog gewoon vrolijk en kwam er ook genoeg uit!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:05

Ik heb 1 box voor twee grote maats shetten. Ik heb de box in tweeen gedeeld met een toegangshek. 1 pony kan zo de stal uit, de andere na het openen van het tussenhek. Ze komen elke dag buiten dus qua ruimte kan het makkelijk (ook 1,5m x 3m) Als ze bij elkaar staan dan is het vechten geblazen en staat 1 pony steeds in een klein hoekje. Nu heeft die meer ruimte dus.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 16:56

Ja,ze komen zeker iedere dag buiten.Eigenlijk lopen ze in principe alleen maar buiten,maar zoals al eerder gezegd,het hangt écht van het weer af.
Ben ervoor om ze zoveel mogelijk buiten te houden.Als het overdag snertweer is,doe ik ze ook naar buiten,danwel met een dek om.
Alleen nu Mayday ouder wordt,wordt het wat lastiger,die heeft duidelijk meer behoefte om lekker onder dak te staan.

Napie,zo'n toegangshek waar jij het over hebt,is dat gewoon zo'n hek waar je het land mee afsluit?Kunnen ze daar niet in vast komen te zitten?En hoe heb je dat bevestigt?Gewoon met scharnieren o.i.d.?

En ja,wat is betonplex?

Ben laatst op een manege even gaan kijken hoe ze daar de stands hebben,maar dat lijkt me niet echt een optie.Een stand is toch heel wat anders dan even een box in tweeën delen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:26

kan makkelijk hoor als ze er maar elke dag uitkomen. Ik ken wel een stal waar ze de stallen 'maken' met van die toegangshekken. Volgens mij nog nooit een paard in vast gezeten, maar met een smallere ruimte heb je daar wel meer kans op als ze gaan rollen!
Als je zo'n hek gebruikt kan je denk het beste de onderkant toch dichtmaken met fijn gaas of een plaat hout. Je kunt ook een dikke plaat hout gebruiken voor het hele schot, maar dat is vrij prijzig en vrij zwaar om even aan de kant te schuiven, wil je er een pony uithalen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:29

bij ons op stal staan er ook 2 paarden samen in een box (wel een hele grote trouwens) en dit gaat prima hoor.. zolang ze er gewoon elke dag ff uitkomen en genoeg beweging krijgen heb je geen problemen lijkt me.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:52

Betonplex is een soort multiplex van 18 mm dik, je kunt het gewoon kopen bij de bouwmarkt.

Wat vind je zelf van de afmeting van de opgedeelde stal ten opzichte van de pony's? Als je het zelf wat aan de krappe kant vindt, zou het dan een idee kunnen zijn om een klein stukje voor de stal af te zetten als mini-paddockje, zodat ze de ruimte hebben om elkaar te ontlopen?
Als je ouders daar wel mee akkoord gaan dan.

Ik denk zelf dat als ze niet de hele winter dag en nacht op stal staan, dat het best wel kan hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:59

Kanzi schreef:
Betonplex is een soort multiplex van 18 mm dik, je kunt het gewoon kopen bij de bouwmarkt.

Wat vind je zelf van de afmeting van de opgedeelde stal ten opzichte van de pony's? Als je het zelf wat aan de krappe kant vindt, zou het dan een idee kunnen zijn om een klein stukje voor de stal af te zetten als mini-paddockje, zodat ze de ruimte hebben om elkaar te ontlopen?
Als je ouders daar wel mee akkoord gaan dan.

Ik denk zelf dat als ze niet de hele winter dag en nacht op stal staan, dat het best wel kan hoor.

ik zou dat ook proberen *LOL* mijn ponys staan ook samen in een stal van 3x5 en ze kunnen altijd op een stukje blub zeg maar. dus als amber weer een humeur heeft, is grietje toch veilig.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:02

Dat lijkt me beter dan dat ze elkaar verrot schoppen Knipoog .

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:06

Het hek was presies de lengte van de stal en hangt gewoon in schanieren. Heb nog nooit wonden gezien of gemerkt dat ze erin vastzaten. Rollen doen ze niet op stal, liggen wel. Soms lopen ze wel te rommelen en dan valt het hek er wel eens uit, moet hier deze week even wat op verzinnen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 00:02

Bedankt voor jullie reacties.
Zoals ik er zelf tegenaan kijk: vind dat het moet kunnen,al is er niet zoveel ruimte voor Wiets.Voor Jewel is het geen probleem,dat is nog zo'n klein ding Haha!
Maar op zich zou Wiets nog makkelijk kunnen omkeren en ook zeker gewoon lekker kunnen liggen.

Ik denk dat ik toch maar eens rond ga kijken voor zo'n hek.En idd,de onderkant dichtmaken zou een goede optie zijn.
Met zo'n hek ben ik toch wel het goedkoopste uit denk ik,aangezien ik alles zelf moet betalen...misschien dat ik ergens één tweedehands op de kop kan tikken.

Een mini-paddockje is helemaal geen gek idee,maar ik denk dat er te weinig ruimte voor is.Voor de stal is een kleine poetsplaats en that's it.
Dan staat er waarschijnlijk één de hele nacht buiten Knipoog