veulen en winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

veulen en winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 02:19

Ik vroeg mij af of ik een veulen van 6 maanden samen met mijn fjord dag en nacht buiten kan laten staan. Ze hebben wel een schuilstal. Maar is dat niet te koud voor een veulen? Of heeft ie dan zijn wintervacht al?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 02:27

Mijn veulen is vorig jaar eind Julie geboren en heeft vanaf dag 1 in een zgn. openstal gestaan.
Dat is een soort dubbele box, met 2 in-/uitgangen.
Toen ik eind Januari afgespeend heb, is zij naar een andere openstal gegaan, bij de andere veulens.
Als je veulen het nu al gewend is om buiten te staan, zal hij/zij nu ook al een aardig vachtje hebben en is het geen enkel probleem om hem lekker bij je andere paard te laten staan Lachen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 02:40

Kou is niet zo'n groot probleem. Daar kunnen ze prima tegen. Maar ik ben wel wat huiverig voor periodes met heel veel regen. Zoveel water doet die jonge beestjes niet zo goed.

nokemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:15

inderdaad regen vind ik veel erger als kou,als ze zo doornat worden hebben ze het snel koud.
maar ja dan kan hij in de schuilstal toch.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:13

maar daarmee bouwen ze wel weerstand op.. en inderdaad je hebt die schuilstal. gaan ze er wel allemaal in? dat er niet eentje buitengesloten blijft...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:20

Ze hebben toch een vetlaagje op hun huid wat het vocht niet opneemt??
En ik denk dat het buiten staan van een veulen beter is dan een stal van 3x3, ze bouwen inderdaad weerstand op.
Ik heb zelf hier een jaarling en een veulen van 6 maanden , die ook kunnen schuillen maar ze kiezen ervoor om buiten te staan in de stromende regen en heerlijk in de blubber te gaan liggen is ook hun favoriet.
Er zijn maar zat paarden die geen schuilstal hebben waaronder ook veulens , ze passen zich heel snel aan qua vacht .

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:37

Het veulen zal zich goed aan kunnen passen. Ze maken dan meer iwntervacht aan en als ze willen hebben ze een schuilstal.
Alleen zie je vaak dat paarden hier geen gebruik van maken.

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:18

als ze gewend zijn om buiten te staan dan kan dat prima hoor, mijn 2-jarige heeft ook gewoon zomer en winter buiten gelopen, mijn jaarling merrie loopt nu ook nog steeds gewoon buiten...

dan kunnen ze een beetje weerstand op bouwen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:23

Geen probleem. Zolang je ze tenminste maar voldoende hooi voert. Onze jonge paarden (KWPN-ers) staan zonder schuilstal de hele winter dag en nacht buiten. Ze hebben het nooit koud, ze maken een flinke vacht aan. Bij koud weer krijgen ze een extra portie hooi en dat is tot nu toe altijd voldoende geweest. Bovendien zijn ze eigenlijk praktisch nooit ziek (afkloppen natuurlijk). Gewoon doen dus!