We pachten sinds kort een kleine weide voor onze 2 tinkers. We mogen er winter en zomer gebruik van maken.In de winter gaan ze wel in de avond op stal. Het eerste gedeelte van het land is nu best wel modderig en aan de slootkanten groeit veel onkruid,wat we dus deze zomer hebben afgezet(ivm met evt giftige plantjes) Mijn vraag is dus,hoe moet ik het verder bij houden?Moet ik t blubber gedeelte nu al afzetten?Moet t weer ingezaaid worden van de zomer/lente? Wanneer moet ik zorgen dat het onkruid aan de zijkanten wordt aangepakt? Wie heeft wat goede tips voor me...of hoe doen jullie het? Alvast bedankt!!!
Anoniem
Geplaatst: 31-10-04 23:55
* Onkruid, altijd verwijderen. Of met de hand, of met een dosis Roundup (paarden mogen dan niet meer bij in de buurt komen). * Afhankelijk van de grootte, stukken afzetten en constant verweiden. Ik zou liever de paarden in de winter niet op de weide houden, maar een fatsoenlijke paddock creëeren, om de grasmat te beschermen. Dan hoef je ook niet opnieuw in te zaaien.
Op wat voor grondsoort zit je?
Marsan
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 10:50
Klei grond en we mogen er absoluut geen paddock in maken helaas. Ik zal eens vragen hoe groot het stuk is,tis niet heel groot iig.
WendyBZ
Geplaatst: 01-11-04 10:57
Mag je het wel gewoon afzetten? Paar steekpaaltjes en een lijntje door het midden trekken. Zo hou je steeds een stuk over wat tot rust kan komen. Onkruid kan je inderdaad wegspuiten, doen wij ook. Stukken die modder worden zaaien we niet in, maar daar groeit in de zomer vaak weer gewoon gras
midgie
Geplaatst: 01-11-04 11:05
Ik zou dan ook gewoon een stukje afzetten voor de winter en alleen als het mooi weer is op het gras laten grazen. Wij gaan om de zoveel tijd met de boschmaaier het onkruid langs de sloot te lijf. Mest uit de wei halen is ook wel belangrijk scheelt ook veel onkruid en de paarden blijven de hele wei begrazen.Ook voor tegen wormen is het beter om de mest te verwijderen.
Marsan
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 11:21
Ja? Komt er gewoon weer gras van de zomer op het moddergedeelte? En het hoge onkruid,dat is nu aan het afsterven....kan pas behandeld worden na de winter ?En doen jullie dat zelf....
Anoniem
Geplaatst: 01-11-04 11:21
Ooh, jammer dat je op kleigrond zit. Daar zit ik ook op, ik heb nu een paddock waar ze permanent op kan (is dus al kapotgelopen) en de grasweide daar moet ze bijna vanaf (het is vrij lang relatief droog gebleven). Dan krijgt de grasweide van de winter rust, en kan herstellen voor volgend jaar. In jouw geval zou ik de paarden er niet de hele dag op zetten, maar bijv. enkel de middag en zeer geregeld verweiden. Gewoon om de weide te beschermen...
WendyBZ
Geplaatst: 01-11-04 11:25
Mocht er in de lente niets beginnen te groeien, dan kan je alsnog een zakje zaad bij de agrifirm oid halen. Spuiten doen wij zelf, maar daar heb je wel zo'n apparaat voor nodig
Marsan
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 11:32
Ow,zou het spuiten ook liever in eigen hand willen houden.Kan je zo'n app. ook huren,denk je?
WendyBZ
Geplaatst: 01-11-04 11:38
Dat weet ik niet... Maar bij agradi kan je ze kopen voor 21,95.
Marsan
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 11:44
Joh....wist ik niet,Kan je nagaan,heb het boek liggen van Agradi.Ik ga gelijk eens even kijken.Bedankt! Welke maand spuiten jullie? Is dat spul ook te koop bij Agradi?
WendyBZ
Geplaatst: 01-11-04 11:46
Ik zou even vragen bij de plaatselijke welkoop of agrifirm, zij kunnen je precies vertellen wat je moet gebruiken. Misschien een idee om wat van het onkruid te plukken en mee te nemen zodat ze weten waar je het over hebt Ik denk dat je in de lente weer kan spuiten.
Maaike14
Geplaatst: 01-11-04 20:40
Het onkruid wat niet giftig is afmaaien. En elke dag de wei schoonmaken
WendyBZ
Geplaatst: 01-11-04 20:56
Wij maken nooit de wei schoon Gewoon even slepen en klaar is Wendy (of papa in dit geval )
Maaike14
Geplaatst: 01-11-04 20:58
als je het niet schoonmaakt is de kans op wormen groter en je krijgt er een hele vieze wei van met brandnetels en onkruid
Marsan
Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-04 22:06
Dank jullie allemaal.Heb er een hoop van opgestoken.. SUPER!!!