bandages (on)nut

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

bandages (on)nut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 21:40

Ik wil hier graag even het onderwerp pessbeschermers aankaarten.
Wie gelooft er dat een paard van 500- 600 kilo die rondloopt op vier luciferhoutjes (ofetewel benen) gebaat is bij het feit dat wij er een leuk gekleurd lapje omheen draaien moet zich het volgende maar eens afvragen.

Hoeveel steun kan dat lapje geven om een niet bewegend deel van het been. Stel je maar eens voor dat je een lap om je arm/ been draait maar niet tot over het gewricht gaat. Nou nou wat een steun geeft dat zeg. Kan me nog voorstellen dat het een gewricht kan ondersteunen maar daar zitten die krengen dan weer niet. (en dan nog 6oo kilo en drie laagjes stof????)

Daarnaast kan de temperatuur onder een bandage oplopen tot 60 graden. Kijk maar eens wat dat met een eitje doet na een tijdje; hele structuur onherstelbaar kapot. De vergelijking met het ei maak ik omdat een pees ook bestaat ook eiwitten.

Dat het er leuk uitziet kan ik niet ontkennen maar voor de klappen kun je toch beter een peesbeschermertje gebruiken.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:42

HELEMAAL MEE EENS!
bandages vind ik de reinste onzin! peesbeschermers hebben dan nog enigzins nut en bieden nog bescherming, maar bandages, mij zie je er niet mee rijden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:46

Mij zie je er ook niet mee Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:47

als je bandages gebruikt met goede onderlappen met ventilatiekanelen kan de hete lucht weg. Zelf gebruik ik ze weinig tot niet, als de peesbeschermers nat, vies of weg zijn. Maar ik neem aan dat ze niet te koop zouden zijn als ze slecht waren voor je paard.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:01

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:05

Ik vind dat een bandage veel beter beschermt als een peesbeschermer,
ten eerste bescherm je rondom,
ten tweede is de pasvorm altijd 100% (bij goed bandageren) wat bij die voorgevormde peesbeschermers lang niet altijd op gaat,
ten derde is de temperatuur onder eenb andage met GOEDE onderlap lager als bij een neopreen gevoerde peesbeschermer.

Een aangezien het er ook nog tip-top uitziet, is de keus voor mij snel gemaakt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:40

jaah ik vind dus ook dat het er netter uitziet dan peesbeschermers, maar ik vind dus ook dat bandages eigenlijk onzin zijn Bloos *LOL* , t heeft geen nut om de pezen van je paard op te laten lopen met een temperatuur van rond de 40 graden dan verziek je na een tijd ook je paard zen benen lijkt mij , het is leuk voor een keertje, maar dagelijks.. zou ik toch kiezen voor peesbeschermers of iets dergelijks, en als je iets wilt voor rondom het been is er ook zat te krijgen hoor.... OK dan!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:42

ik gebruik op het moment bandages voor de voorbenen, dit omdat ze een tijd kreupel heeft gelopen en het zo net wat meer steun geeft, na het kreupel zijn van mijn pony bleef ze nog wat hinken.. nu met de bandages om gaat het een stuk beter.. hiervoor heb ik ze ook nooit gebruikt en gebruikte ik ook altijd peesbeschermers... binnenkort komen ze ook achter om daar wat meer steun te geven.. (dit is alleen uitproberen helpt het niet gaan ze er weer af)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:48

maar k snap niet de connectie tussen bandageren en het hinkelen van je pony?? Verward das toch een rijtechnisch probleem lijkt mij.. wat je niet oplsot met bandages...??? t gaat om het been van je pony.. wat er aan de binnenkant gebeurd kan jij tog niet veranderen door er een lap stof omheen te wikelen...... Verward . maarja wat je zegt uitproberen kan geen kwaad denk ik.. in dit geval dan...... Scheve mond

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:52

ik vind peesbeschermers ook inzin :|

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:55

waarom dat dan weer? als je paard erg strijkt of aantikt, of beenproblemen heeft, vind ik het helemaal geen onzin Bloos , maar heb je een haflinger of fjord of iets dergelijks, jaah ik vind dta zulke beesten echt geen beenbescherming nodig hebben Scheve mond .. tenzij ze springen of iets dergelijks.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:55

OrissE_GipsY"]
jaah ik vind dus ook dat het er netter uitziet dan peesbeschermers, maar ik vind dus ook dat bandages eigenlijk onzin zijn Bloos *LOL*
[/quote]
Hierboven zet ik net neer dat ze beter beschermen omddat je zo rondom het been inpakt.

[quote="OrissE_GipsY"]
, t heeft geen nut om de pezen van je paard op te laten lopen met een temperatuur van rond de 40 graden dan verziek je na een tijd ook je paard zen benen lijkt mij ,
[/quote]
Mijn 3e punt:[quote="Sjuimpje"]
de temperatuur onder een bandage met GOEDE onderlap is lager als bij een neopreen gevoerde peesbeschermer.
[/quote]

[quote="OrissE_GipsY schreef:
het is leuk voor een keertje, maar dagelijks.. zou ik toch kiezen voor peesbeschermers of iets dergelijks, en als je iets wilt voor rondom het been is er ook zat te krijgen hoor.... OK dan!

Zie mijn 2e punt:
Je kan nooit een beschermer vinden die een exacte pasvorm en drukverdeling heeft als een goed aangelegde bandage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:57

Aangezien mensen bandages gebruiken bij hun eigen paarden, moeten ze dat helemaal zelf weten. Eens dat het heet word onder een bandage. Maar onder een synthetisch gevulde peesbeschermer word het ook heet.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:02

Ik bandageer eigenlijk nooit tot zeer zelden maar ik heb even een paar (waarschijnlijk domme) vragen:
Wij hebben 's zomers best een zware bak:
- Kan je de pezen dan ondersteunen door te bandageren?

- Verslappen pezen door bandages?
- Heeft het nut om benen die heet zijn geworden onder bandages/peesbeschermers even af te spuiten? (ik las ergens dat koelen pas nut heeft bij 10 min. per been)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:07

het koelen van alleen het been zal niet veel nut hebben, je paard zijn lichaam is warm, al zijn bloed ook, het bloed uit zijn lichaam stoomt door zijn benen.. duss. .. zullen zijn benen opneiuw warm worden, tenzij je het hele lichaam gelijkdelijk af laat koelen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:09

Als dat zo zou zijn O_G,
dan zou het onder bandages ook niet warmer (bloedheet) worden aangezien het bloed die warmte dan ook afvoert, net zo goed als het koude zou afvoeren

Praat je nou uit eigen ervaring of heb je jouw 'argumenten' ergens gelezen of van iemand gehoord? Lachen

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:26

Lenn schreef:
Ik bandageer eigenlijk nooit tot zeer zelden maar ik heb even een paar (waarschijnlijk domme) vragen:
Wij hebben 's zomers best een zware bak:
- Kan je de pezen dan ondersteunen door te bandageren?

- Verslappen pezen door bandages?
- Heeft het nut om benen die heet zijn geworden onder bandages/peesbeschermers even af te spuiten? (ik las ergens dat koelen pas nut heeft bij 10 min. per been)

Bandages geven géén steun. Ze kunnen er hooguit voor zorgen dat als een paard met zijn achterbeen tegen zijn voorbeen trapt, de pezen niet direct geraakt worden.

Iets wat geen enkel gewricht betrekt kan géén steun geven. Zou je de voorknie of de kogel helemaal mee bandageren, dan zou het gewricht enige steun kunnen hebben maar niet de pezen.

Over een zware bak, dat is altijd slecht voor de pezen.

Koelen helpt idd pas na 10 minuten. Het gaat namelijk om het volgende effect: door het koelen vernauwen de bloedvaten om zo min mogelijk warmte af te geven. Dit gaat echter niet oneindig door, na 10-15 minuten gaan ze weer open staan terwijl je blijft koelen en zo gaat het verder.

In de bit heeft een onderzoek gestaan naar warmte onder beenbeschermers. Met infrarood fotos bleek dat het bij bandages het allerwarmste werd.
Weefsels bestaan uit eiwit, eiwitten veranderen als de temp. te hoog wordt (42 graden) dus ik zou ze niet gebruiken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:28

als korter gekoeld wordt werkt het alleen maar averechts omdat het been nog extra opwarmt omdat het even koel geweest is, vandaar min. 10 min. pas dan heeft het effect.

een heel enkele keer bandageer ik mijn paard, vaak gebruik ik peesbeschermers. dat moet ook wel omdat hij anders onder de wondjes komt. natuurlijk is zonder iets nog beter, maar wel met meer risico.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:31

Ik vind bandages waardeloos om de volgende redenen:
- de pezen worden zwakker omdat ze gewend raken aan ondersteuning
- maar weinigen kunnen goed bandageren, waardoor de meesten die bandageren meer kwaad dan goed aanrichten
- peesbeschermers zijn hard en beschermen de benen beter tegen stoten dan de zachte bandages.

Bandages zijn gewoon voor mensen die van kleurtjes houden bij hun schabrakje.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:38

iedereen roept het wel maar wat is nu eigenlijk het probleem met pezen die warm(er) worden? een pees met een ei vergelijken lijkt me niet helemaal kloppen. was een pees niet van een bijzonder sterk materiaal?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:39

helemaal eens met desiree, enne wel eens gezien dat bij een wannebe-bandage-aanlegger er een los vloog bij het rijden.. dat wil je niet meemaken.. en geloof me dat ga je met een peesbeschermer niet meemaken..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:40

Desiree schreef:
Ik vind bandages waardeloos om de volgende redenen:
- de pezen worden zwakker omdat ze gewend raken aan ondersteuning

Zie Elise haar post OK dan!

Citaat:
- maar weinigen kunnen goed bandageren, waardoor de meesten die bandageren meer kwaad dan goed aanrichten

Ik zie meer witte haren en kale plekken van te strakke of schurende peesbeschermers dan dat ik onkunde van bandages tegen kom. Mensen die niet goed kunnen bandageren vinden eht vaak ook te veel rompslomp.

Citaat:
- peesbeschermers zijn hard en beschermen de benen beter tegen stoten dan de zachte bandages.

Daarom moet je ook onderlappen gebruiken.

Citaat:
Bandages zijn gewoon voor mensen die van kleurtjes houden bij hun schabrakje.

Tegenwoordig zijn peesbeschermers in meer kleuren te verkrijgen dan bandages.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:51

Nou, het quoten van wat Sjuimpje zei, verloopt weer dramatisch... dus probeer ik zo te reageren:
Op het eerste wat ze zegt: Het is vrij logisch, want sommige mensen durven vaak daardoor niet hun brace om hun knie te gebruiken. geldt ook voor paarden.

Die onderlappen zullen best schelen ja. Ik denk ook dat onderlappen noodzakelijk zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat peesbeschermers er in MEER kleuren te verkrijgen zijn, het is wel meer dan het ooit geweest is en ze zijn ook in navolging van de modekleuren .MAar bandages spannen nog steeds de kroon.

"Ik zie meer witte haren en kale plekken van te strakke of schurende peesbeschermers dan dat ik onkunde van bandages tegen kom."
Ik heb alleen maar witte haren gezien bij mensen die bandageren. Niet bij mensen die peesbeschermers gebruiken. Dus mijn ervaring is heel anders dan de jouwe. Schuren is van niet goed passende peesbeschermers.

"Mensen die niet goed kunnen bandageren vinden eht vaak ook te veel rompslomp. "
Dat scheelt dan een hoop bandage ellende. het zou nog meer schelen als de groep mensen die niet goed kunnen bandageren maar het toch doen het OOK niet deden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:59

Desiree,
peesbeschermers zijn er tegenwoordig in de gekst mogelijk kleurcombi's te krijgen, zie bijv. de site van Lamicell.

Wb. de rest van je post ben ik het ook niet met je eens en verwijs ik naar mijn post hierboven Haha!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:02

Ik gebruik alleen bandages als ik echt dressuurmatig ga rijden, mijn paard reageert er dan namelijk beter met het achterbeen op. maar anders rijdt ik altijd met mijn vertrouwde peesbeschermers. zijn veel makkelijker in gebruik en beschermen beter, vind ik